992 689 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Kört bort ett helt lass med sten, gamla avloppsrör och annat bråte. Det blir nog ett lass till imorgon.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Tagit bort gamla misshandlade fruktträd
Fortsatte sågabort träd.
Funderade på taner ett stort päronträd, känns lite sorgligt men så är det knappt något kvar av stammen så vore ju bättre den föll under kontrollerad form.
Dock blev det något fel på motorsågen så fick avbryta.
Funderade på taner ett stort päronträd, känns lite sorgligt men så är det knappt något kvar av stammen så vore ju bättre den föll under kontrollerad form.
Dock blev det något fel på motorsågen så fick avbryta.
Jag har gjort detsamma som jag gjort nästan varje dag den senaste veckan. Jag har grävt...
Men det är inte så illa. Jag får vara ute och jag får motion. Dessutom är det den typen av trädgårdsarbete jag gillar, den som ger omedelbart och bestående resultat. Något man inte kan säga om det mesta trädgårdsarbete
Men det är inte så illa. Jag får vara ute och jag får motion. Dessutom är det den typen av trädgårdsarbete jag gillar, den som ger omedelbart och bestående resultat. Något man inte kan säga om det mesta trädgårdsarbete
Har inspekterat kornellhäcken vi planterade förra året. Ungefär hälften av plantorna hade dött så bara att rycka upp och ersätta med grenar från de plantor som överlevt och som nu har fått sin första hårda beskärning. Det kommer bli riktigt bra i slutändan tror jag.
Började gräva runt en stubbe från ett plommonträd som blev 25-30 år. Dom om min förvåning när roten sväller som en badboll under jord. Ska det va så...?! Aldrig sett något liknande förr. Känns tröstlöst att gräva bort den, måste kanske hyra en motorsåg o ge mig på den. Eller hur har ni gjort sånt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett av de två plommonträd jag tagit bort såg ungefär likadant ut.
Jag gjorde som du, dvs grävde runt om så gott det gick och sågade av alla rötter jag såg och kom åt.
Sedan knopade jag en lina om resten, kopplade den till dragkroken på bilen med lite slack, och gjorde en burn out.
Rycket när linan spändes var inget problem för bilen, men ryckte av det sista av rötterna på trädet.
Men du har ju bra hjälp ser jag på bilden.
Håll undan killen när du gör dödsrycket bara
(Ser ut som en kille i mina ögon i alla fall)
Jag gjorde som du, dvs grävde runt om så gott det gick och sågade av alla rötter jag såg och kom åt.
Sedan knopade jag en lina om resten, kopplade den till dragkroken på bilen med lite slack, och gjorde en burn out.
Rycket när linan spändes var inget problem för bilen, men ryckte av det sista av rötterna på trädet.
Men du har ju bra hjälp ser jag på bilden.
Håll undan killen när du gör dödsrycket bara
(Ser ut som en kille i mina ögon i alla fall)
Jepp, jag har aldrig bra hjälp fast bara för att man har blå jacka har man ju inte automatiskt snopp
Tyvärr så ligger inte baksidan i samma plan som biluppfarten, baksidan är en våning upp så jag får nog gräva lite till, spola rent (tack för tipset) och sen yxa på en del och se hur det tar sig. Tur att påsken är lång...
Tyvärr så ligger inte baksidan i samma plan som biluppfarten, baksidan är en våning upp så jag får nog gräva lite till, spola rent (tack för tipset) och sen yxa på en del och se hur det tar sig. Tur att påsken är lång...
Ska man såga med motorsåg i dylika ting så gör man ett instick till ungefär centrum och sen sågar man endast med undersidan av svärdet i en cirkel runt med toppen av svärdet i centrum på stubben hela tiden. På så sätt drar man inte in gruset i skäret, utan skickar ut det.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg