KnockOnWood skrev:
Ähhh, du menade inte tvärtom liksom?
Ooops, helt tvärtom faktiskt!
 
magda136 skrev:
Började gräva runt en stubbe från ett plommonträd som blev 25-30 år. Dom om min förvåning när roten sväller som en badboll under jord. Ska det va så...?! Aldrig sett något liknande förr. Känns tröstlöst att gräva bort den, måste kanske hyra en motorsåg o ge mig på den. Eller hur har ni gjort sånt här?


[bild]
Fick tipset av en granne o använda en tigersåg du inte är så rädd om, bara o byta blad om det blir hack i det.
Har ett gammalt körsbärsträd/stam som ska bort snart, hoppas det inte ser ut som din under jord :D
Dock har vi två meter stam kvar som man kan använda som hävstång.
 
Aahh, hävstång - det hade behövs nu inser jag! Kanske ska komplettera verktygsfloran med ett riktigt fett spett :)
 
Ska du köpa ett järnspett så köp ett riktigt kvalitetsspett, annars står du där med ett krokigt spett. Det gör ingen glad.
 
Bra idé, ett spett är bra till mycket!
Brukar finnas billigt på överskottsförsäljning av försvarsmateriel.

Vad de skulle ha alla spetten till om kriget kom förstår jag dock inte :p
 
I
magda136 skrev:
Började gräva runt en stubbe från ett plommonträd som blev 25-30 år. Dom om min förvåning när roten sväller som en badboll under jord. Ska det va så...?! Aldrig sett något liknande förr. Känns tröstlöst att gräva bort den, måste kanske hyra en motorsåg o ge mig på den. Eller hur har ni gjort sånt här?


[bild]
Vet du ingen hemslöjdare som svarvar träskålar, har hört att de gilla knölar, blir fint mönster av dem. Gratis vid avhämtning, kanske.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Idag har vi varit och hämtat hem 48 pallkragar till vår trädgård.. odlingsbäddar, med lite höjd på, blir det (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Snigla skrev:
Idag har vi varit och hämtat hem 48 pallkragar till vår trädgård.. odlingsbäddar, med lite höjd på, blir det (y)
Grattis!
Men det kommer att gå åt åtta kubikmeter jord också.

Vad skall du odla?
 
Idag har det mossrivits, gödlslats, rensats rabatter och fått iordning trädgården. Hjälp utav mor/far/syster/svärmor/svärfar och frun. Skönt när det går undan :)
 
I dag har jag installerat Worxen funkade kanon,men lite finjusteringar kvarstår
 
Klippt ur ett av äppelträden rejält, lite sen men jag vill inte släppa det en säsong till.
 
Sambon satte sågen i första trädet som skulle ner. Saven formligen sprutade ur snittet och när han fick veta att det går att använda saven till lite olika saker sprang han iväg och hämtade bunkar och kastruller. Runt tio liter tror jag det blev, de elva träden fälldes till slut också.
 
KnockOnWood skrev:
Vad de skulle ha alla spetten till om kriget kom förstår jag dock inte :p
Du har inte fått i uppdrag att gräva ståvärn i Småland, förstår jag. ;)
 
-RB- skrev:
Du har inte fått i uppdrag att gräva ståvärn i Småland, förstår jag. ;)
Nej, jag gjorde mesta tiden i Östersund och Boden.
Och där gick det inte att gräva, det var permafrost.
(Utom på onsdagarna när sjuksköterskeeleverna kom på dans på hotell Bodensia :) )

PS
Förresten, gräver man med spett? Kanske i Småland då :p
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Grattis!
Men det kommer att gå åt åtta kubikmeter jord också.

Vad skall du odla?
Ja det kommer att gå åt en massa jord, gödsel, singel, plattor..och så ska det ramas in av nått stKet med så småningom så inte djuren äter upp allt! Ujuj.. Meen..förhoppningsvis blir det bra..om vår "grävnisse" har lite tid att hhjälpa med grässvålen o utplaning..

Ska odlas i kragarna ..hmm.. Rucola, plocksallad, baby/spenat, morötter, rödbetor, polkabettor, aubergine, squash, rädisor, bönor, ärtor.. Bla..sen.. Så har vi ju örtgårdsdelen (mynta, timjan, dill, gräslök, dragon, rosmarin m.m.) med.. Och växthusdelen (nä inge växthus i år, men kanske en grund till hösten iaf hehe).. Har ett femtontal tomatplantor i olika sorter (vardagsrumsfönstret är fullt nu haha).. Tre gurkplantor..maken har ett tiotal chilisar och nån tomatillo,.. Phu,,får importera vatten tror jag i sommar..

(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.