Funderar på vilken bonde jag ska prata med för att få norpa.. Hmm.. lite "natursten" i nån hög.. till min trädgård :)
 
I
KnockOnWood skrev:
De växer i underjorden och vill upp för att få ljus och luft, precis som skräppor och tistlar.

[länk]
Det du länkade till verkar lite skumt, tror mer på din teori.(y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I
Snigla skrev:
Funderar på vilken bonde jag ska prata med för att få norpa.. Hmm.. lite "natursten" i nån hög.. till min trädgård :)
Ja det är otroligt, eller hur. Bönderna hatar stenarna på sina åkrar och skyfflar ihop dem i högar, vill helst bara bli av med dem. Men är det någon som skulle vilja ha några, då är det plötsligt dyrbarheter. Såg t.o.m en som hade satt en skylt i ett stenröse, "privat egendom".
Men alla är säkert inte lika kymiga, så fråga nån som har ett överskott, norra skåne är stenigt som fan.
 
I
Nu måste jag ut igen, solen drar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
ion skrev:
Ja det är otroligt, eller hur. Bönderna hatar stenarna på sina åkrar och skyfflar ihop dem i högar, vill helst bara bli av med dem. Men är det någon som skulle vilja ha några, då är det plötsligt dyrbarheter. Såg t.o.m en som hade satt en skylt i ett stenröse, "privat egendom".
Men alla är säkert inte lika kymiga, så fråga nån som har ett överskott, norra skåne är stenigt som fan.
Allt har sin plats.På åkern är stenen i vägen, men i rösen och gärdesgårdar gör den nytta.
Och utan stenrösen och dito gärdesgårdar får vi inga sådana här sötnosar:
DSCF3045 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
ion skrev:
Plockar sten, var kommer de ifrån, visst, jag slängde ut många i åkern när vi byggde, men kan inte tänka mig att senare tillkomna grannar har börjat kasta tillbaks dem. Eller har den där lille gröne stenätaren kolat.:rolleyes:
Men det är inne med sten nu så det blir lite mini stenpartier av dem, hel ok.
Nu måste jag ut igen till det sagolikt vackra vädret.
Gräv ner dom, 2m ses vara bästa djupet om man vill bli av med sten ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Allt har sin plats.På åkern är stenen i vägen, men i rösen och gärdesgårdar gör den nytta.
Och utan stenrösen och dito gärdesgårdar får vi inga sådana här sötnosar:
[bild]
Om jag får såna där "sötnosar".. Bland mina stenar..kan du få dem av mig (inte stenarna..) :eek:

PS det är ju inte gärdsgårdarna man vill plocka ner..de är vackra på plats :) men man ser många finare rundare stenar i stora högar ibland..där skulle jag vilja ta några (efter jag fått lov då)
 
ion skrev:
Ja det är otroligt, eller hur. Bönderna hatar stenarna på sina åkrar och skyfflar ihop dem i högar, vill helst bara bli av med dem. Men är det någon som skulle vilja ha några, då är det plötsligt dyrbarheter. Såg t.o.m en som hade satt en skylt i ett stenröse, "privat egendom".
Men alla är säkert inte lika kymiga, så fråga nån som har ett överskott, norra skåne är stenigt som fan.
Stenigt här i mitten oxå.. marken runt oss kryllar av sten (nu nykrattad dock..) men jag vet inte om jag vill fråga dem än.. Relativt nyinflyttad här ju haha..har bara pratat en gång med honom.. Hmm..

Men i övrigt har du rätt, de vill inte alltid ha stenen..men ge bort den funkar inte alltid heller..menmen så är det, pengar är pengar och vem vill inte tjäna pengar?!

..tom jag kan ju tänka mig att betala för att få det jag vill ha..men jag e snål haha :)
 
Jag tror, men vet inte, att i sandtag, såna där ställen där man köper sand, grus makadam osv,
kan man köpa sten ganska billigt.
Stenen blir ju över när sandfraktionerna siktas fram, och den är nog inte så efterfrågad.
Efter koll verkar det inte vara så billigt, 990 kr/ton hos Flisby :p

Kanske ändå bättre att leta upp ett gammalt nedlagt sandtag. Där kan det finnas en hel del sten kvar.

Vi är lyckliga att ha ca 500 meter mur runt marken samt tre rösen runt huset med stenen som kom upp när husgrunder och vägar grävdes.
 
harry73
Odlingsrösen omfattas av biotopskydd om den är äldre än ett år, så det kan vara så att även markägaren inte får ta stenar därifrån.
 
harry73 skrev:
Odlingsrösen omfattas av biotopskydd om den är äldre än ett år, så det kan vara så att även markägaren inte får ta stenar därifrån.
Om du ursäktar att jag skriver det så är det där så larvigt så klockorna stannar.
Så om jag la fyra stenar som en pyramid för två år sedan när jag rensade mitt lilla potatisland så får jag inte plocka bort dem i morgon?

Och de rösen, som mina förfäder la upp för 150 år sedan som beredskapsarbete under 1800-talets nödår, måste ligga kvar tills jorden uppslukas av solen?

Samtidigt som kvadratkilometer efter kvadratkilometer av vår jordbruksmark asfalteras till parkeringsplatser och bebyggs med köplador och godsterminaler.

Tillåt mig att högaktningsfullt ge humhum i dessa biotopsskyddsregler!
Det vettiga, om något, vore väl att sprida ut stenen i odlingsrösen och gärdesgårdar till där de en gång var!
Annars har ju vi människor omformat och förstört den heliga naturen, och det får vi ju inte, eller hur?
 
I
KnockOnWood, harry73 har rätt i stort sett.
Om just rösen har jag inte läst men stengärdsgårdar får man inte röra hur som helst och risken finns att det gäller för rösen också. Dock finns många undantag så om man frågar är det möjligt att man t.o.m får riva en gärdsgård. Finns massor att läsa i ämnet, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:15508/FULLTEXT01.pdf
http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Pages/Stenmurar.aspx
http://www.naturvardsverket.se/Stod...r/Ovriga-vagledningar/Ekologisk-kompensation/
http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Pages/Biotopskydd.aspx
Samtidigt måste man nog se lite logiskt på det, en ihopsamlad stenhög är nog inte vad lagstiftarna hade i tankarna, men skulle en sällsynt ödla flytta in och det kom till allmän kännedom kan nog bonden känna sig blåst på odlingsarealen på vilken röset ligger. Det är således i bondens intresse att få bort rösen snarast möjligt vilket per automatik borde generera ett lägre pris, för att inte säga gratis, om någon skulle vilja hjälpa till med den biten.
Nu måste jag ut och anlägga en ny rabatt, lutar mot ytterligare en strålande dag.(y)
 
Redigerat av moderator:
I
gabi.jpg

Blir nog många intressanta fall i framtiden i ämnet, vad ska de där gabionerna klassas som?
Pyrt läge om man har en sån och vill ändra.
Nu släpper jag det här en stund, får ju inget gjort ute.:|
 
ion skrev:
KnockOnWood, harry73 har rätt i stort sett.
Ja, jag menar ju inte att harry73 har fel i sak, utan att själva reglementet är knasigt i sina försök att detaljreglera vår livsmiljö. Det verkar vara en allmän målsättning att stanna tiden, så ingenting förändras från och med nu.

Hade Naturvårdsverket funnits tidigare så hade bönderna troligen inte fått bryta sten och lägga i murar för att få odlingsbar mark.

Jag har själv som sagt långa gamla murar och åtminstone tre gamla rösen inom synhåll från köksfönstret.
Och de får naturligtvis vara kvar, det kan ni vara lugna för :)
 
Jag brukar få betala 300 kr för en släpkärra med kullersten i grusgropen om man lastar själv - och det vill man ju så man får de fina stenarna. Vill man ha momsen specificerad blir det mycket dyrare och bistrare miner :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.