Måste vara längre upp som det ställs högre krav på isol. Jobbar själv som ventilationsmontör och aldrig använt mer än 50 mm. Förutom extremt kalla miljöer då! Men i slutändan är det du som ska vara nöjd, så gör vad som är bäst :) måste passa på o vara nyfiken, vilken dimension ska huvudstammarna ha?

Ropia skrev:
Ett tips är ju att lämna garaget (och eventuellt snickarboden) utanför FTXventilationen. och sköta den med separat ventilation, kanske frånluftfläkt i garaget. Om du skall måla så kan starka färgdofter eller avgaser från garaget/bensinångor spridas över till tilluften. Det märkte jag när jag lackade en möbel i tvättstugan, det luktade rejält starkt därinne och doften spreds i huset genom det lilla läckaget över den roterande växlaren. Så garage hade iallafall jag lämnat utanför om jag vore du, eller åtminstånde konsultera en ventilationsexpert först. (beroende på vilken slags verksamhet du skall pyssla med i garaget, skall du bara parkera bilen och ställa lite cyklar eller blir det bilmek, hobbylackning och liknande?)
Nej.
Precis som du säger så ska jag inte har med garaget och snickarboden i FTX-ventilationen.
Kommer lösa dessa utrymmen på annat vis.
Men det är ett bra tips.

Och det här är även en anledning till att jag har valt att betala för en ventilationsritning av mer kunnigt folk som kan komma med bra och värdefulla tips. Och göra beräkningarna med luftflöden, kanaldimensioner, ljuddämpare osv.

Haxus skrev:
Måste vara längre upp som det ställs högre krav på isol. Jobbar själv som ventilationsmontör och aldrig använt mer än 50 mm. Förutom extremt kalla miljöer då! Men i slutändan är det du som ska vara nöjd, så gör vad som är bäst :) måste passa på o vara nyfiken, vilken dimension ska huvudstammarna ha?
Nu har jag inte fått några direkta siffror än på vilken tjocklek det bör vara mer än den offerten jag fick idag där de hade räknat med 80mm tjocklek. Och det kanske räcker, jag har ingen kunskap i ämnet. Men de som har gjort offerten är ett etablerat ventilationsföretag i Umeå, så ska nog gå på deras rekommendation

Jag har ännu inte fått någon ventilationsritning med dimensioner och materialmängd.
Offerten jag fick idag var enbart på totalkostnad samt märke på aggregatet.

När jag får ventilationsritningen så vet jag säkert mer.

Second skrev:
Priset kan skilja sig rejält på ventilationsritningen beroende på antal plan och kvadratmeter boyta.
Då mitt hus är på 1 plan, utan källare och med en kvm yta på ca 130m2 så fanns det faktiskt billigare alternativ än 3000:- för ventilationsritningen, men med längre leveranstid.

Hur ser ditt hus ut?
Flera plan, kvm?

Jag har ett 1 planshus på 118kvm när tillbygget är klart+ 90kvm källare
FTX aggregatet hade jag tänkt placera på kallvinden, med rören i 600mm lösull för att slippa isolera dessa.
Min tanke är att göra allt själv utom ritningen och injusteringen av ventilationen.

Vilken firma beställde du ritningen ifrån? Räckte det med en ritning i sketchup?

Montören skrev:
Jag har ett 1 planshus på 118kvm när tillbygget är klart+ 90kvm källare
FTX aggregatet hade jag tänkt placera på kallvinden, med rören i 600mm lösull för att slippa isolera dessa.
Min tanke är att göra allt själv utom ritningen och injusteringen av ventilationen.

Vilken firma beställde du ritningen ifrån? Räckte det med en ritning i sketchup?
Jag vet inte hur det funkar här på detta forum med reklam osv, men enkelt förklarat:
Skriv "Ventilationsritning" på Google så kommer det upp några förslag. Ta kontakt med dem om du undrar i vilka format som funkar.

Jag hade gjort en planritning i SketchUp och mailade den måttsatt i både PDF och JPG. Precis som bilden ser ut i första inlägget här i tråden. Har märkt då märkt ut vilka rum som är var, kök, badrum osv.
Sen kontakta de de mig med lite följdfrågor om placering osv. Inget mer har hittills har behövts. Men skulle de undra något som behövs för att slutföra ritningen så räknar jag med att de ringer eller mailar mig.

När jag beställde ventilationsritning genom Soliduct bad jag min arkitekt om en ritning i dwg-format.
Det var så konstruktören ville ha det.

Dwg-ritningar kan importeras till "alla" cadprogram, och används generellt över hela världen när man skickar designer mellan företag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DWG

Mycket enklare för konstruktören än att kopiera data från en bildfil.

KnockOnWood skrev:
När jag beställde ventilationsritning genom Soliduct bad jag min arkitekt om en ritning i dwg-format.
Det var så konstruktören ville ha det.

Dwg-ritningar kan importeras till "alla" cadprogram, och används generellt över hela världen när man skickar designer mellan företag.
[länk]

Mycket enklare för konstruktören än att kopiera data från en bildfil.
Mitt problem är att jag har ett gammalt hus utan moderna ritningar och jag vill helst inte anlita någon för att rita upp hela huset bara för att beställa ventilationsritning.
Sketchup kan man ju alltid lära sig..

En av dessa butiker lämnade två olika priser där det kostade ca 500:- mer för ritningen om jag inte kunde komma med DWG-filer. Vilket jag inte heller har tillgång till då det som finns är en gammal fotad planritning som jag själv har ritat upp i SketchUp.
Det var inga problem att skicka en ritning i JPG eller PDF, men det kostade som sagt lite mer. Nu var totalpriset ca 3000:- med ritningar i PDF och JPG.

Jag vill dock kommentera firman som KnockOnWood nämnt, Soliduct.
De tog inte på sig jobb att enbart göra en ventilationsritning. De gör säkert en ventilationsritning om man beställer ett helt paket inkl allt, men att enbart göra ritningen var de inte intresserade av. Och det är inga problem för min del. Det innebär för mig bara att någon annan kanske tar på sig ritningsjobbet. Vilket oxå har skett.

Jag har dock inget alls emot Soliduct i detta fallet och när jag fått ventilationsritning och mängdförtäckning så är jag rätt säker att en förfrågan kommer gå till Soliduct då jag fått uppfattningen att de har bra priser, bra produkter och är lätta att jobba med.

Jag bor bara en liten bit från Soliduct så jag kanske skulle köra bort och snacka med dem. :)

Montören skrev:
Jag bor bara en liten bit från Soliduct så jag kanske skulle köra bort och snacka med dem. :)
Ja har du dem inom rikligt avstånd så är väl inte det en dum idé.
Även om de tackade nej till min fråga att enbart göra en ritning så kanske de väljer annat om de får ett besök :)

Lycka till i alla fall!

Jag är då nöjd i nuläget då nästa steg är att få denna eftertraktade ritning så jag kan gå vidare.
Då jag inte riktigt vet vad jag får eller hur den ser ut så ska det bli spännande att se vad jag får och hur den är utformad när den kommer. Men som sagt, jag kommer redogöra i tråden vad som händer.

Själva ritningen är egentligen inget märkvärdigt.
Aggregatet bestämmer ju dimension på spirorören. Ofta är det 160 mm för villaaggregat.
Sedan går man ner i dimension till 120 och till slut 100 mm före varje ventil.
Lite 90°-böjar och några ljuddämpare.
Tilluftventiler till sov- och vardagsrum och frånluftventiler till kök, tvätt och badrum.
Och så vägg- eller takventiler för till- och avluft.

Att det känns krångligt beror nog mest på att man pysslar med detta så sällan.
Det pilliga kommer ju sedan när anläggningen skall intrimmas med fläkthastigheter och inställning a ventilerna.

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Second skrev:
Ja har du dem inom rikligt avstånd så är väl inte det en dum idé.
Även om de tackade nej till min fråga att enbart göra en ritning så kanske de väljer annat om de får ett besök :)

Lycka till i alla fall!

Jag är då nöjd i nuläget då nästa steg är att få denna eftertraktade ritning så jag kan gå vidare.
Då jag inte riktigt vet vad jag får eller hur den ser ut så ska det bli spännande att se vad jag får och hur den är utformad när den kommer. Men som sagt, jag kommer redogöra i tråden vad som händer.

Ser fram emot att läsa om ditt bygge! :)

KnockOnWood skrev:
Själva ritningen är egentligen inget märkvärdigt.
Aggregatet bestämmer ju dimension på spirorören. Ofta är det 160 mm för villaaggregat.
Sedan går man ner i dimension till 120 och till slut 100 mm före varje ventil.
Lite 90°-böjar och några ljuddämpare.
Tilluftventiler till sov- och vardagsrum och frånluftventiler till kök, tvätt och badrum.
Och så vägg- eller takventiler för till- och avluft.

Att det känns krångligt beror nog mest på att man pysslar med detta så sällan.
Det pilliga kommer ju sedan när anläggningen skall intrimmas med fläkthastigheter och inställning a ventilerna.
Håller med.
Är inte allt för oteknisk så hade säkert kunnat räkna ut vad som behövs.
Och som du säger så gör man inte det här allt för ofta om man nu inte jobbar med ventilation vill säga.

För mig är det här ett sätt att göra så mycket som jag kan innan jag får tillträde till huset. Hade jag bott i huset hade jag nog tillbringat några timmar extra på taket för att räkna ut vad som behövs. Men nu får någon annan göra jobbet, vilket som sagt är enda alternativet för mig just nu.
Plus att jag hoppas att jag med ventilationsritningen får hjälp med lite riktvärden på flöden i från- och tilluftdonen samt injustering av aggregatet.

Montören skrev:
Ser fram emot att läsa om ditt bygge! :)
Och jag ser fram emot tillträdet av huset och när jag är klar ;)
Förutom att betala...

Det här tycker jag är en enkel och klar beskrivning av hur man bör dimensionera ventilationssystemet:
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe

(Klicka på avbryt eller välj att skriva ut till PDF när skriv ut-dialogrutan kommer).

Sedan får man lära sig att översätta mellan liter/sekund och m3/timme.

10 liter/sek = 10 / 1000 x 3600 dvs 36 m3/h.
Och man skall schematiskt vädra ut halva husvolymen per timme.
Och detta skall räcka för en trebarnsfamilj.

I mitt fall, med bara två i hushållet, så nöjer vi oss med drygt halva nivån.
108 kvm x 2,4 m takhöjd / 2 = 130 m3/h, men vi kör med 80 m3/h frånluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.