340 614 läst · 2 152 svar
341k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Helt klart en nödlögn, även jag har råkat ut frö det där, men aldrig fått tag i brevbäraren.peppen skrev:När jag i lägenhet så ertappade jag brevbäraren två gånger som inte hade med sig paketet utan endast en misslyckad utdelnings lapp som de smög in i brevlådan. När jag han i kapp brevbäraren så menade de på att de tidigare på dagen gjort ett misslyckat utdelningsförsök trots att jag varit hemma och vaktat dörren. .
Dock var det att föredra om han gjorde så i lägenheten, efterssom han hade som vana att antingen ställa paketet mitt i trappuppgången bara, eller BANKA igenom det genom brevlådan om han hade dte med sig..
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Då kan jag rapportera om en till leverantör som jag har varnat för att anlita posten som bud. Handlade saker i måndags och valde alternativet leverans hem inom 2-3 arbetsdagar. Fick mail i tidsdags om att sakerna lämnats över till posten. På fredag (när jag verkligen behövde det jag köpt) ringer jag till leverantören och frågar varför jag inte fått leverans enligt avtal. Då kontaktar de posten som uppger att de har ringt mig två gånger i torsdags utan att jag svarade. Inga missade telefonsamtal på min telefon. Kontrollerade att jag hade lämnat rätt telefonnummer. Har fortfarande inte fått något paket, eller telefonsamtal från posten. Grrrrr ....
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Posten skrotar utdelningen
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/posten-skrotar-utdelningen-till-staten_4331937.svd
Så akta er för att spara, flickor och pojkar, gubbar och gummor!
Det kan bli dyrt
.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/posten-skrotar-utdelningen-till-staten_4331937.svd
http://www.di.se/artiklar/2015/2/13/forlust-for-postnord/Postnord redovisar en förlust på 86 miljoner kronor för fjärde kvartalet 2014. Motsvarande period året innan gjorde bolaget en vinst på 121 miljoner kronor.
"Under kvartalet initierades ytterligare ett besparingsprogram varpå relaterade omstruktureringskostnader belastade resultatet", skriver vd Håkan Ericsson i rapporten.
Så akta er för att spara, flickor och pojkar, gubbar och gummor!
Det kan bli dyrt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag hade en arbetskamrat som var så förbannad på kommunen.
De försökte prata bort en massa stora utgifter med att 'det var ju bara en engångskostnad'.
Det var ju inte mindre pengar för det tyckte han. Nya 'engångskostnader' varje år så
De försökte prata bort en massa stora utgifter med att 'det var ju bara en engångskostnad'.
Det var ju inte mindre pengar för det tyckte han. Nya 'engångskostnader' varje år så
Kommer ihåg när jag beställde Spa för några år sedan som skulle levereras via posten. Vi hade bestämt med några vänner som skulle hjälpa till med att bära in paketet sista biten.
Vi hade blivit lovade leverans en viss leverans-dag av företaget som vi beställt av och en tidigare ungefärlig leveranstid passerade för ca 2 v sedan. Vännerna kom som skulle hjälpa till och bära men inget Spa kom. Jag ringde posten lokalt och dem sa att det inte blev leverans den dagen som var lovad från leverantör. Jag ringde sen leverantören som ringde posten direkt. Leverantören återkom och sa att leverans visst skulle ske den dagen. En timme senare kom den suraste lastbilschaufför jag sett och levererade spaet.
I postens avtal med leverantören står tydligen att leverans ska ske samma dag som varan kommer till postens lokala terminal och det var väl detta som leverantören påminde posten om. De försöker fuska.
Har råkat ut för flera ggr att man inte får SMS vid post-leverans via Posten. Inte kul att få reda på att paketet legat och skrotat på utlämningsstället flera dagar eftersom man inte fått besked om att det kommit.
Vi hade blivit lovade leverans en viss leverans-dag av företaget som vi beställt av och en tidigare ungefärlig leveranstid passerade för ca 2 v sedan. Vännerna kom som skulle hjälpa till och bära men inget Spa kom. Jag ringde posten lokalt och dem sa att det inte blev leverans den dagen som var lovad från leverantör. Jag ringde sen leverantören som ringde posten direkt. Leverantören återkom och sa att leverans visst skulle ske den dagen. En timme senare kom den suraste lastbilschaufför jag sett och levererade spaet.
I postens avtal med leverantören står tydligen att leverans ska ske samma dag som varan kommer till postens lokala terminal och det var väl detta som leverantören påminde posten om. De försöker fuska.
Har råkat ut för flera ggr att man inte får SMS vid post-leverans via Posten. Inte kul att få reda på att paketet legat och skrotat på utlämningsstället flera dagar eftersom man inte fått besked om att det kommit.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett spa :wow:Tune skrev:
Det är väl två x två x en meter ungefär?
Hur stora kollin kan man skicka med Posten?
http://www.posten.se/sv/Kundservice/Sidor/Matt-och-vikt.aspx#tab3
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 348 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 348 inlägg
KnockOnWood skrev:
det är som vanligt ...kunderna betalar de så kallade effiktiviserinskostnaderna- så att det ska bli billigare (inte för kunderna)
samgåendet med de Danska kostar tydligen
men det blir nog bra när all post ska sorteras i Köpenhamn
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det var kanske det som var "besparingsprogrammet".elpaco skrev:
Tänkt resonemang i ledningsgruppen:
Allt färre skickar brev.
Allt färre prenumererar på morgontidningar.
Någon som vet varför de inte har slagit ihop brevutbärningen med tidningsbuden?
Vad tänker de med
(Dagens tips till Postnord)
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag sitter och minns hur posten fungerade när jag var ung.
Då kom den fram som den skulle och dessutom innan kl 10 på morgonen.
I dag kommer den fram på eftermiddagen i bästa fall.
Har fått post kl 19 på kvällen med.
Hur kunde det funka förr utan traking nr och datorer men inte nu med all teknik.
Då kom den fram som den skulle och dessutom innan kl 10 på morgonen.
I dag kommer den fram på eftermiddagen i bästa fall.
Har fått post kl 19 på kvällen med.
Hur kunde det funka förr utan traking nr och datorer men inte nu med all teknik.
Förr fanns det inte en massa onödiga ekonomer anställda. Det är samma sak som gör att vitvaror idag har mycket sämre hållbarhet än förr. Det sitter ekonomer och räknar på varje skruv ifall det går att använda en billigare skruv med sämre livslängd så väljs den.
Förr hade postutdelaren en morot för att dela ut posten snabbt och effektivt. Idag är det snarare tvärtom, är man effektiv så får man bara ett större område att dela ut på under samma tid. Så då är det ju enklare att ta det lite lugnt då lön och arbetstid är detsamma i båda fallen.
Förr hade postutdelaren en morot för att dela ut posten snabbt och effektivt. Idag är det snarare tvärtom, är man effektiv så får man bara ett större område att dela ut på under samma tid. Så då är det ju enklare att ta det lite lugnt då lön och arbetstid är detsamma i båda fallen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 838 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 838 inlägg
Här har de ändrat så att posten delar ut på eftermiddagen i stället för förmiddagen. Postsorteringen sker på stora terminalen numera, då borde ju sorteringen gå snabbare tycker man, förut då det gjordes manuellt på lokala postterminaler. Men på fredagar kommer posten tidigare, undrar varför?
Detta var då Posten inte var vinstdrivande och brevbärarna hade normalt blodtryck.Göran.W skrev: