Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    348 Röster 40,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    156 Röster 18,1%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    328 Röster 38,0%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,6%
  • Antal röster
    864
andersmc skrev:
Det känns lite sådär att lämna gåvor. Det är en sak om det är en och samma brevbärare, och man lämnar gåvan personligen. Men om man bara lägger en present på måfå så kan man ge sig på att just den dagen är det en vikarie som får sig en trevlig överraskning.

Men jag vet att det i vissa andra kulturer är närmast ett krav att man ska ge julklappar till servicepersonal. Och det är ibland rätt ansenliga summor det handlar om. Det är lite i gråzonen mellan gåva och muta.
Håller mig till Max 300 kr så kan det aldrig bli muta. Min investering min vinst. Givers gain.
 
elpaco skrev:
Anders - du får be leverantören packa om det stöldbegärliga Festool-paketet med sänksåg+alla tillbehör i en kinakartong ...
Nja, det är säkert redan packat i en neutral kartong. Och innehållet är definitivt inte stöldbegärligt, högst en promille av befolkningen kan ha något intresse.

Däremot har jag vid två tillfällen blivit av med en skanner, som stulits på själva postkontoret. De var packade i originalkartong, med en färgglad bild av skannern på utsidan. Detta var många år sedan, då en skanner var en dyr och märkvärdig produkt (och man fortfarande hämtade ut sina varor på postkontoret).
 
AndersMalmgren skrev:
Hölster till mobilen? Nittiotalet slog mig just i ansiktet :)
Det låter som du kommer från Stockholm, är 35 år och inte haft en riktigt stor 5,7 tums-telefon. :p
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Det låter som du kommer från Stockholm, är 35 år och inte haft en riktigt stor 5,7 tums-telefon. :p
Två rätt av tre, men inte så illa ändå :)

Enligt AndersMalmgren's profil är han bara 34 år ;)
 
hehe, jag har inte 5.7" men en HTC One M8 på 5" vilket är illa nog, sambon har en Samsung Note 4 på 5.7, funkar ju pga att hon har handväska :D
 
H
Ja, hundbenet då pratar vi telefon :) svår att tappa bort, automatisk armträning, har den fortfarande kvar. Den används inte längre :) men frågan är, mobiltelefonerna skulle först vara små som möjligt nu skall skärmarna vara så stora som möjligt, frågan är väl bara när hundbenet ser litet ut i förhållande till framtides mobilskärmen :)
 
H
Förstår inte att transportörerna bara lämnar av godset? Har ni givet transportbolagen fullmakt att lämpa av godset?
Har inte ni lämnat fullmakt och transportören lämpar av godset, ja då kan ni hävda att inte fått något gods.
Det har hänt oss att de ställt både datorer, skärmar och andra fuktkänsliga produkter när vi inte är på plats.
Ingen underskrift, då är det bara att komma och hämta och ersätta med nytt. Dvs vi beställer nytt Posten betalar.

När det kommer paket från utlandet har paketen 2 steckkoder, postens personal skannar många gånger fel kod
Det kan att har kommit terminalen men så har någon skannat fel kod och då hittar de inte paketet. Kräv att de letar fysiskt efter paketet medans ni väntar.
 
Så, då har mitt paket varit på väg (inom Sverige) i en vecka, och det är fyra dar sedan jag ringde och efterlyste det. Då är frågan:
Har paketet kommit fram? Nej!
Har Posten hört av sig? Nej!

Fortsättning följer...
 
Slapp betala tullavgift även fast de skicka brev om att jag måste bevisa värde på paketet, imponerad, trodde de alltid tog ut administrativ avgift och moms när de väl tog sig besväret att be om värde
 
AndersMalmgren skrev:
Slapp betala tullavgift även fast de skicka brev om att jag måste bevisa värde på paketet, imponerad, trodde de alltid tog ut administrativ avgift och moms när de väl tog sig besväret att be om värde
Jag har fått faktura på tull/moms flera månader efter att jag tagit emot paket från USA. Jag fattade inte alls vad det gällde och ringde och sa att jag inte beställt något men fick då veta att det var flera månader sedan... Oftast kommer det inom ett par veckor dock...
 
För mig har det alltid varit betala när jag hämtar ut paketet, men av någon anledning är tullen hårdare mot varor från USA än Kina som i detta fallet även om varorna har samma värde, konstigt
 
Beställde billiga led lampor från USA, tullavgift blev högre än varukostnad + frakt.
 
Jag deklarerade för 40 USD slapp helt avgift
 
Jag tycker hela grejen med tullavgift är sjukt förlegat, speciellt i ett litet land som Sverige där alla typer av varor inte går att få tag på via butik i Sverige
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
H
AndersMalmgren skrev:
Jag deklarerade för 40 USD slapp helt avgift
För privatpersoner tror jag att det är moms och tullfritt under 500,00
Lägre belopp för företag. Nya regler såg jag. För dem som är intresserDe kan gå in och läsa :)
Tullinfo - Posten
www.posten.se/sv/Kundservice/.../Tullinfo/Sidor/Home.aspx
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.