D09
Är du nöjd med de verktygslösa kontakterna? =)

D09 skrev:
Såg ett kit på kjell o company för några hundra... verkar inte helt svårt ändå =)

Vilket är bäst, köpa ett kit o klämma åt kablarna eller köpa rj45 kontakter som man "bara" klickar på ?

[länk]

[länk]

När ska man korsa och när ska man ha kablarna rakt?

Om man vill dela internet, är det rakt då?
Om man vill koppla in till t ex time capsule ( inbygd hårddisk ) är det korsad ?
Korsad kabel har du om du ska koppla ihop två datorer direkt med varandra. Rak kabel om du ansluter dator till switch/router/hub.
Köp en tång, jag har aldrig använt dom andra och skulle heller aldrig göra det :)
Du kommer nog klippa fler kontakter ska du se !

Nu var det ett tag sedan jag jobbade som teletekniker men om jag inte minns fel, så är det väl samma kabel som används för rak och korsad. Det beror på hur man lägger ledarna i kontakterna som avgör om den är rak eller korsad

Rätta mig gärna om någon är mer säker? Som sagt inte teletekniker längre hehe o tur är väl det ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Y
Kabeln är den samma, det är hur man sätter dom i kontakten.

Men jag vill minnas att dagens windows inte bryr sig om ifall man kopplar in en rak eller korsad för den anpassar sig till vad den får. Dock kan jag ha fel, men jag kan inte minnas mig behövt någon korsad kabel på många år. Iofs inte kopplat så mycket heller men. :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Yrrol skrev:
Kabeln är den samma, det är hur man sätter dom i kontakten.

Men jag vill minnas att dagens windows inte bryr sig om ifall man kopplar in en rak eller korsad för den anpassar sig till vad den får. Dock kan jag ha fel, men jag kan inte minnas mig behövt någon korsad kabel på många år. Iofs inte kopplat så mycket heller men. :)
I stycke ett har du helt rätt.
(Jag kan inte just idag, ifrån huvudet redogöra för vilka par som ska korsas och hur, men för 20 år sedan kunde jag :))

I stycke två så skulle jag vilja påstå att det inte har med windows eller OS'et öht att göra, utan det är portarna på nätverkshårdvaran som sköter detta så fint numera.
För 20 år sedan var man tvungen att veta ifall den var en up-link-port eller inte, och kontaktera kabeln korsad eller inte utifrån detta.

Det som fixar detta helt automagiskt idag har jag för mig heter "auto-negotiation".

Men kjell verkar annars ha koll på läget:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

• Gilla
D09
  • Laddar…
Golvlister i hall och vardagsrum nästan klart, en tripp till bygghandeln till så.
Av någon anledning fattast det alltid fast man tycker man drar till extra. :x

Påbörjat målning av väggar och tak på toaletten.

D09
Svängt förbi Kjell o Co.

Inhandlat verktyg och rj45 kontakter.

Hem, kopplade på första.. Jäkla pill men fram med testgrejen.. Funkar inte..
Svär och gör om det... Funkar inte..

Gör om detta 5-6 gånger och håller på att explodera ha ha

Kommer att det måste sitta något i båda ändar -YES! Testgrejen visar att det funkar :)

Kopplar på gatewayen till vedpannan..
funkar inte... Blir tokig..

Kopplar resten av kablarna och vill inte veta av skiten mer..

Hur kommer det sig att testverktyget säger ok men ändå kopplar inte gatewayen upp sig mot pannan..

Kollade kabeln som kommer med och det var raka anslutningar..

( jag har dragit en cat5 till vedpannan sen tidigare och monterade gatewayen i schaktet med all annan kablage och routrar och krafs )

Y
Jag la takpannor, givetvis började det regna. Jag gav mig inte, och det regnade då ännumer. :p

Ringt försäkringsbolagen angående skador.. 5000kr i självrisk för vagnskada på bilen gjorde mig något deppig...

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Hur kommer det sig att testverktyget säger ok men ändå kopplar inte gatewayen upp sig mot pannan..
Tänds det någon "länklampa" på switchen när du kopplar in pannans gateway? Om inte är det kabelfel. Tänds den så är det troligen inställningar i gatewayen som behöver göras.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mexitegel skrev:
Tänds det någon "länklampa" på switchen när du kopplar in pannans gateway? Om inte är det kabelfel. Tänds den så är det troligen inställningar i gatewayen som behöver göras.
Det finns två lampor på Gatewayens framsida. Grön att den försöker få kontakt och blå för misslyckad ( tolkar jag det som ) den stannar med blått lyse.

Sen är det någon lampa vid kabeln också ( dom du tänker på? ).

Tror dom lyser ganska fast, en grön tror jag som blinkar till lite ibland.

Testade att ta ner gatewaygrejen och använda min fördragna kabel som internet och ansluta den kabeln till gatewaygrejen i pannrummet istället och ansluta pannan med medföljande datakabel men det funkade inte heller..

Imorgon ska jag se om laptopen får internet via datakabeln.. Får den det så är något fel på gatewayen ( spekulerar )

PS. Vad menar du med swisch?

Jag provade att ansluta datakabeln både till time capsulen ( routern ) samt direkt till mobila modemet..

Borde kommit internet av någon iaf :)

Var det hos dom jag skulle kolla lampa ? :)

Är verkligen kass på sånt här =/

Ja, det är lampan vid kablen (link) jag menade. Lyser den/de eller blinkar är kabeln troligen OK.
Kanske så att du behöver sätta IP-adresser mm på pannans gateway, har du ingen manual?

Mikael_L skrev:
I stycke ett har du helt rätt.
(Jag kan inte just idag, ifrån huvudet redogöra för vilka par som ska korsas och hur, men för 20 år sedan kunde jag :))

I stycke två så skulle jag vilja påstå att det inte har med windows eller OS'et öht att göra, utan det är portarna på nätverkshårdvaran som sköter detta så fint numera.
För 20 år sedan var man tvungen att veta ifall den var en up-link-port eller inte, och kontaktera kabeln korsad eller inte utifrån detta.

Det som fixar detta helt automagiskt idag har jag för mig heter "auto-negotiation".

Men kjell verkar annars ha koll på läget:
[länk]
F
Vet inte om jag skulle säga att det går under auto-negotiation utan mer under namnet Auto MDI-X då det är MDI eller MDI-X den "förhandlar" om.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09
mexitegel skrev:
Ja, det är lampan vid kablen (link) jag menade. Lyser den/de eller blinkar är kabeln troligen OK.
Kanske så att du behöver sätta IP-adresser mm på pannans gateway, har du ingen manual?
Nej, tyvärr ingen manual.

Enligt monteringsvideon på nätet så är det bara att ansluta och så fungerar den helt magiskt ;)

D09
Sökte på youtube ( montering rj45 kontakt )

Måste vara fel på mina kontakter ( små hål ) för såååå lätt åker kablarna inte in i kontakten 😳

D09 skrev:
Sökte på youtube ( montering rj45 kontakt )

Måste vara fel på mina kontakter ( små hål ) för såååå lätt åker kablarna inte in i kontakten 😳
Det är ruskigt pilligt, men efter ett tag blir man lite snabbare på det.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.