Polos skrev:
nu är väll det inte tätskiktet som läckt utan det har läckt ut vatten i skarvar och vid brunnar på grund av belastningen av säckar i en för klen konstruktion.
Man har knappast släppt några sandsäckar i Ardex ytterhörn.

Nyfniken skrev:
Man har knappast släppt några sandsäckar i Ardex ytterhörn.
Med en så svag konstruktion spelar det mindre roll var du släpper dom

Polos skrev:
Med en så svag konstruktion spelar det mindre roll var du släpper dom
Den åsikten får stå för dig.

Nyfniken skrev:
Den åsikten får stå för dig.
Så du tror inte att konstruktionen har spelat en stor roll i utgången av hela testet ?

thomasx skrev:
...
Läckage i vart sjätte hörn är långt ifrån ok. Det innebär i praktiken minst ett läckage i varje badrum, om det läckaget hamnar i duschhörnet ... ... ...
Då anser du att alla hörn är dåliga?
Har du själv tätskiktat något med härdande lim?

Polos skrev:
Så du tror inte att konstruktionen har spelat en stor roll i utgången av hela testet ?
Jag har ingen åsikt. Jag låter experterna i ämnet utforma relevanta testmetoder.

Eftersom jag inte givits möjlighet att inspektera tätskikten så kan inte jag avgöra hur många hörn som är dåliga.
Vilken erfarenhet jag har, har ingen som helst inverkan på de olika systemens förmåga att hålla tätt, Nino, så varför frågar du om det? Men för att ändå svara på din fråga: Ja.
Däremot utgår jag ifrån att du själv inte har gjort det, eftersom du tidigare i forumet varit mycket kategoriskt emot användandet av härdprodukter.

Vad jag däremot konstaterar, som är helt oberoende av frågorna i din replik, är att ett läckage i vart sjätte hörn är långt ifrån ok, och att det i praktiken innebär läckage i så gott som varje badrum.

Redigerat:
självklart har det ingen inverkan på det jag var bara nyfiken.

Ja stämmer att jag tidigare, förmodligen för 1 år eller längre sen, varit negativ till härdande produkter då min leverantör hade ett lim som i mitt tycke härdade på tok för fort, det har man nu ändrat och nu har man iaf 45-60 min

nino skrev:
självklart har det ingen inverkan på det jag var bara nyfiken.

Ja stämmer att jag tidigare, förmodligen för 1 år eller längre sen, varit negativ till härdande produkter då min leverantör hade ett lim som i mitt tycke härdade på tok för fort, det har man nu ändrat och nu har man iaf 45-60 min
Jaha, men tidigare har du ju framfört hälsoskäl som anledning, vill jag bestämt minnas.

Hälsoskäl? det har jag inget minne av... men det säger iof inte mycket :)
Ska inte säga emot dig men det ställer jag mig tveksam till, kan inte på rak arm komma på vad jag skulle haft för anledning till det.

Borde finnas i den tråden om förra testet som SP gjorde som var en katastrof i täthet.

Vet att jag i nån tråd då framförde att alla tätskiktstillverkare skulle gå över till härdande limmer men det var det någon som inte trodde på, där fick jag iaf nästan rätt då 15 av 20 testade system använder det idag

nino skrev:
Hälsoskäl? det har jag inget minne av... men det säger iof inte mycket :)
Ska inte säga emot dig men det ställer jag mig tveksam till, kan inte på rak arm komma på vad jag skulle haft för anledning till det.

Borde finnas i den tråden om förra testet som SP gjorde som var en katastrof i täthet.

Vet att jag i nån tråd då framförde att alla tätskiktstillverkare skulle gå över till härdande limmer men det var det någon som inte trodde på, där fick jag iaf nästan rätt då 15 av 20 testade system använder det idag
På den punkten är vi i alla fall helt överens, jag skulle aldrig sätta något annat tätskikt, med de erfarenheter jag har av tätskiktslimmerna, OCH kommentarerna ifrån representanterna av desamma när man ifrågasätter lite. De är trots allt själva mycket väl medvetna om de problem som uppstår vid monteringen av dem.

Det mest intressanta i det här e ju å få reda på vilka som är vilka i testet...

P
För det första så bryts de flesta tätskikt ned vid långvariga temperaturer runt 60 grader. Därav använder plattsättare andra fuktisoleringssystem vid högre belastning, typ storkök, ångbastu och bassänger. Man kan inte testa badrum med samma krav som en simbassäng.

För det andra så är byråkratprodukten "tätning-med-duk" rena skiten. Bakgrunden är att någon idiot fantiserade fram att det rollade neoprenbaserade gummitätningen på microskopisk nivå inte är 100% jämn. Problemet är att byråkraten undgått att förstå att vattentätningen fram till mitten på nittiotalet bestod i en ångspärr som rollades bakom neoprenet, och som rationaliserades bort av plattsättare/produkttillverkare med hänvisning till att ångspärr var det samma som vidhäftningsprimer.

För det tredje ställer man alltför höga krav. Nu är det ett försäkringsbolag som gjort undersökningen, och visst är det riktigt att om alla kör pansarvagn i 30 km/tim, så slipper de alla vagnskadereklamationer, men det är inte en rationell ståndpunkt i den verkliga världen.

Det billigaste, och mycket väl tillräckliga, systemet är rollad ångspärr på vanlig grågips med skarvar och manschetter limmade med neoprengummi. Gråmögeltillväxt i grågips kan inte ske om du mättar pappen med ångspärr. Det enda "felet" du hittar i ett badrum från åttiotalet, med rollad ångspärr, är avsaknad av tillräckliga manschetter, vilket finns nu.

Hela testet är rena skiten för att ytterligare höja priset på plattsättningsproduktion för att försäkringsockrare ska tjäna en större hacka.

Helt rätt. Den här så kallade tapeten är en ren smörja som bara kostar beställare och entreprenör både mer tid och pengar i slutändan. Aldrig varit något fel med det rollade systemet precis. Vet att det förekommer en hel del monteringsfel när individer montera upp duken. Oftast bubblor eller får dålig anslutning vid manschetter eller liknande.

Sp testade ångtätheten på rollade system och kom fram till att dom släppte igenom fukt till gips , det roliga är att testar man ånga med kakel på så träffar ångan kaklet och blir vatten droppar så ångan kan aldrig träffa ett tätskikt i ett badrum . Vanlig gips är godkänt i tak vad är testen på målarnas produkter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.