fiskbuggaren skrev:
Om usb-c kan slå igenom stort kanske man kan ha lite usb-portar för allsköns ström spridda över huset. Just nu känns väl det som bästa/minst sämsta lösningen som skulle kunna fungera.
Minst sämsta, men väldigt långt ifrån bra.

USB 1, 2 och 3.0 krävde 5 Volt.

USB 3.1 stödjer 5, 12 och 20 Volt. USB Type-C är dessutom en ny typ av USB-kontakt.

Hur tror ni USB 4.0 kommer att se ut? Vilken typ av kontakt blir det? USB 5?

Det finns bara en sak som är säker, bygger man något annat än 230V-nät så får man riva ut det inom 10 år. Det är en riktigt dålig idé.

Den korrekta lösningen är små effektiva laddare typ de som levereras till iPhone.

Hot-USB-AC-Wall-font-b-Power-b-font-font-b-Adapter-b-font-EU-font.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Om argumentet är att minska produktionen av väggvårtor, hur gör man om man är på resa eller behöver ladda telefonen på jobbet, ska man då köpa väggvårta som tillbehör?

Protte

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Utebelysningen i brorsans nyinköpta hus, skarvat och förgrenat med hjälp av tvinning och eltejp bakom fasaden.

Och den andra lösningen hittade jag hos min fars mycket händige farbror
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

O
Varför använda wago? Det funkar precis lika bra å tvinna.... :p

Hängkopplingen till höger på första bilden. Jösses!

Men det är åtminstone skyddsjordat.....

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Men det är åtminstone skyddsjordat.....
Ja, och med bara lite mer eltejp så blir det ju nästan en riktig kabel också... ;)

Sätt på ett skal, det brukar elektrikerna göra. Sedan är det godkänt. :)

..eller.. hur var det nu..

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Är det otänkbart med eget lågspännings likströmsnät i huset för att eliminera alla väggvårtor? T.ex. 9 eller 12 volt.
Många hus nuförtiden har (potentiellt) ett sådant för 48V. Det är t.o.m. en standard. Det kallas för Power over Ethernet, och alla hus som har ett nätverk draget kan relativt enkelt byta switchen mot en som stöder PoE. Det finns en hel del produkter som nyttjar detta, t.ex. övervakningskameror och trådlösa accesspunkter, som då drar den ström de behöver från nätverksanslutningen.

Hittade den här hemma idag, att koppla in jorden är tydligen inte viktigt :(

20141015_193620.jpg
Skapa konto

prototypen skrev:
Om argumentet är att minska produktionen av väggvårtor, hur gör man om man är på resa eller behöver ladda telefonen på jobbet, ska man då köpa väggvårta som tillbehör?

Protte
Nej, du pluggar bara in den USB-kabel (eller vilken standard man nu väljer) som annars skulle gått från vårtan direkt i väggen istället.

Blir snabbladdning med 230 då.

Protte

prototypen skrev:
Blir snabbladdning med 230 då.

Protte
Lyssna på vad jag tänker, inte vad jag skriver! ;)
Jag förutsatte att man valt en standard, så att samma uttag (USB, till exempel) med lämplig spänning och matning finns även på jobbet och hotellet.

kulle
Carl_Elvis skrev:
Lyssna på vad jag tänker, inte vad jag skriver! ;)
(y) :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.