1 160 429 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag gungbrädevägde bladet och fick det till cirka 90 gram. Eftersom rorelse energin ökar med radien och dessa blad är centimetern kortare så bör effektökningen vara obetydlig. Att trycka på stop-knappen är inte rättvisande, så jag vände den på sidan under drift. Jag hann räkna till tre från lyftets början tills skivan stod still. Så under en sekund skulle knivarna hinna slå någon på fingrarna.Eriksgatan skrev:Förlängs inte tiden innan tallriken slutar snurra efter att den blivit upplyft när rörelseenergin blir så mycket större, så att klipparen anses farlig och hamnar utanför säkerhetsbestämmelserna? Kan du ta tiden (helst i rätt läge, t ex genom att försöka filma med mobilen som ligger under klipparen när du trycker på stoppknappen)?
Anledningen till att plastskivan är kvar är att jag inte fick loss den trots lite våld. Centrumhålet är 10 mm och är anpassad för en centrumtapp. Bladet är alltså fastklämt mellan skruvskalle och den 15 mm lilla plastytan under. Det är alltså ingen stum koppling till motorn. Om kniven skulle få för sig att lossna så får jag använda de mindre (5 mm) skruvhålen till att fixera den till skivan.Tyk1 skrev:Lysande ide Waxinator
Nästan så att jag beställer en 8 armad 29 cm blad direkt själv och då skippa även kniv skyddet...... har inga problem med att åtsidosätta säkerheten på min tomt (pga läge, inga husdjur samt inga småbarn längre)
Jag testade plast-knivtallrikens obalans på en dremmel maskin, och den var INTE bra alls (lika dålig både utan och med knivar)
så kanske du skall prova att sätta dit det fasta knivbladet utan plast tallriken..... hur stort hål är det i det fasta knivbladet ? passar det rakt av ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Turboläget (alltså inte brölläget) kopplas in när knivmotståndet ökar markant, Med denna något ökade massa/rörelseenergi så borde behovet av turboläge i stället minska. Där jag bor växer gräset långsamt nu så om ett par veckor får jag testa riktigt igen. Just nu går den bara runt och sprätter lite slött bland löven. Min reservklippare (Wiper Blitz) kör med avsevärt högre varvtal på knivarna och pulveriserar löven ner i gräsmattan.Tyk1 skrev:
Redigerat:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Får inte loss min Indegos klipptallrik trots så mycket våld att jag är rädd att den spricker. Den är tillverkad 2014-03-20. På någon av de tidigare klipparna har jag kunnat lossa klipptallriken för att göra ordentligt rent, minns dock inte vilken årskull. Kan de ha limmat klipptallrikarna under senare tid?Waxinator skrev:
En uppdaterad Indego 1200 med app stöd verkar släppas under början av 2015.
Lite fräckt är ju att man kan se hur den tolkar trädgården och hur mycket det är kvar.
Det verkar också gå att uppdatera mjukvara via appen, som det ju var utlovat för ur Indegon.
http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?txtID=6902&tk_id=112&locale=en
Lite fräckt är ju att man kan se hur den tolkar trädgården och hur mycket det är kvar.
Det verkar också gå att uppdatera mjukvara via appen, som det ju var utlovat för ur Indegon.
http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?txtID=6902&tk_id=112&locale=en
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Helt klart dit man är på väg och Bosch leder förstås utvecklingen.
Skulle nu vilja komplettera den med en "drönarmodul" så att Indegon när den blivit klar med min trädgård kan flyga över staket och klippa grannarnas trädgårdar en efter en, ta en bild på resultatet och skicka faktura.
Skulle nu vilja komplettera den med en "drönarmodul" så att Indegon när den blivit klar med min trädgård kan flyga över staket och klippa grannarnas trädgårdar en efter en, ta en bild på resultatet och skicka faktura.
Vi upplever at denna tråd er så lång at de som inte själv er Bosch ägare inte klarar å skilja Indego modellerna från varandra.
Borde vi starte en ny tråd før denna nya 2015 Bosch Indego 1200 Connect ?
Borde vi starte en ny tråd før denna nya 2015 Bosch Indego 1200 Connect ?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
En bra fråga rcjofo! Visst är tråden lång men finns det ett stort behov av detta nu - innan någon har kunnat köpa produkten? Och är det trådens längd som vållar problem? Jag får tråden sorterad i tidsordning och ser att någon info om Indego 1300 inte fanns före 2013-05-05 när jag söker "Indego 1300" i tråden, så det är ju bara att börja läsa därifrån om man vill fånga upp "allt" om 1300.rcjofo skrev:
Idag finns det 2 "modeller" att tillgå: Indego 10 och Indego 1300. Vi vet ännu inte om 1200 Connect kommer att säljas i Sverige. Ursäkta om jag förenklar något men det som skiljer 10 mot 1300 är att den senare har en mjukvara som kan hantera tre laddstationer i tre trädgårdar och att man för 1300 har ändrat informationen max 1000 m2 klippyta närmare verkligheten genom att ange 1300 m2. Troligen är minnet större också. Allt annat, som klipparens övriga hårdvara inklusive problem och lösningar, är väl lika för de två maskinerna?
Finns det någon Indego 1300-ägare som upplever att denne har problem med att tråden skulle ta upp problem som är väsensskilda för Indego 1300-ägare? Finns det ens någon här på tråden som har köpt en Indego 1300? Hör av er, så att vi vet om att vi skall vara noga med att skriva Indego 10 resp. 1300. Jag skulle själv inte störas alls om några 1300-ägare diskuterar laddstationslösningar här, utan tycka att det var intressant precis som allt nytt om den kommande 1200 Connect. Aktiviteten har ju minskat allteftersom klipparens barnsjukdomar blivit lösta så utrymme finns.
Tvärtom, tror jag att om någon kommer in på forumet helt ny med en 1300 under en annan tråd där det knappt finns några inlägg, så kommer den ägaren att få svårare att finna hjälp pga. att det är så få som har en Indego 1300. Vi har ju också erfarenhet av att de andra trådarna som startades om Indego 10 med de iofs goda avsikterna att sortera ut olika problemområden inte fick så stor aktivitet och de trådarna självdog så småningom.
Skulle vi istället vilja byta namn på tråden och ta bort "10" så hjälper ByggaHus.se garanterat till med detta.
Vad säger ni andra? Skriva i denna tråd tills vidare om 1300 och 1200 Connect eller nya trådar för dem nu?
Redigerat:
Jag tycker nog att det skulle vara smartast att döpa om tråden till Indego och fortsätta. Vad gör det att den är lång?Eriksgatan skrev:
Tänk efter vad som kan bli nästa heta diskussion parallellt med den nya versionen. Jo att konvertera äldre Indego. Då kan det vara gott att ligga kvar här.
Gräset har nu haft två veckor på sig att växa upp. Denna gång testar jag en 24 cm 8-blads kniv samtidigt som jag plötsligt lyckats få bort knivtallriken (inget spår av låslack). Eftersom skruven blir för lång utan tallriken så måste jag lägga emellan några brickor. När skivtallriken som mothåll är borta så använder jag en skiftnyckel mot motoraxeln. Det lilla trixet är att centrera kniven med det lite större hålet, vilket jag fixade jag med en kort del av en gul skruvplugg (blev perfekt). Om en rot hugger tag i knivarna så får friktions kopplingen skruven att dras åt i stället för att lossna.Tyk1 skrev:
Knivarna vässas lätt där de sitter så bladet behöver inte lossas igen.
Jag kör med Automatisk överlappning trots den centimetern kortare klippradien. Jag har trots högre gräs samt rötter, inte haft någon antydan till varken högre varvtal eller brölande. Beroende på hur väl man lyckas med centreringen så kan man fortfarande höra lite mullrande från motor infästningen.
Mellanbilden visar undersidan av knivskivan så men ser hur mycket som skall lossna.
Klippresultatet är bättre än med originalknivarna som oftast lämnade hårda strån oklippta.
Nedre bilden visar skillnaden mellan klippta och oklippta grässträngar bakom busken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Sådär, jag fick min "nya" klippare igår. Tillverkad i April och har den näst nyaste (mig veterligen) mjukvaran. Samma som min gamla hade, men någon längre upp i tråden har en senare version.
Har knappt hunnit testa den, men den verkar fungera iallafall. I helgen ska jag hålla ordentlig koll på den för att se hur det går.
Jag har även fått ett muntligt löfte om förlängd garanti, men inget skrivet än. :/
Lite surt att det skulle ta dom tre veckor att byta ut den trots att jag vet att butiken fick order om att inte skicka min gamla på service dag två. Förtroendet för Bosch är inte på topp, men fungerar den här klipparen som den ska och slutar den låta obalanserat så får jag väl vara nöjd antar jag.
Har knappt hunnit testa den, men den verkar fungera iallafall. I helgen ska jag hålla ordentlig koll på den för att se hur det går.
Jag har även fått ett muntligt löfte om förlängd garanti, men inget skrivet än. :/
Lite surt att det skulle ta dom tre veckor att byta ut den trots att jag vet att butiken fick order om att inte skicka min gamla på service dag två. Förtroendet för Bosch är inte på topp, men fungerar den här klipparen som den ska och slutar den låta obalanserat så får jag väl vara nöjd antar jag.
Är det någon som upplever att när det är fuktigt/blött i gräset att gräs fastnar i hjulen och indegon slirar även i lättare lutning? Sedan stoppar maskinen och larmar att den sitter fast.
Någon som har en lösning på det? Kom inte med "kör inte när det är blött"
Någon som har en lösning på det? Kom inte med "kör inte när det är blött"
Jag har det problemet men bara på dom ställena där lutningen är ca22 grader. Vad får du för felkod, när min fastnat är felkoden upplyft, tror det är för att det är lite gropar här och där när den skall vända i lutning.Några ställen har jag löst med att sätta fast galvat nät i gräset, den slirar lite just på nätet men det blir inga gropar iallafall. Den skulle varit prog el känt av så att den aldrig vänder i lutning det skulle löst mina problem. Såg oxå att HQ har borstar till hjulen så att dom håller sig rena från gräs. Jag har köpt hem några borstar men ännu ej hittat någon bra lösning för att sätta fast dom på.plaggis skrev: