Nu säljs den till rabatterat pris igen på Jula. 799:- vill de ha för den. Jag slog till och köpte en, men den åker tillbaka lika snabbt som jag plockade den ur kartongen.

Stenen och axeln är ju så skeva och vinda att det omöjligt går att få till en skarp egg. Förmodligen ska jag väl säga, för jag provade inte ens. Jag hade plockat fram mätklocka för att kolla stenen, men jag behövde aldrig använda den. Jag blev ju nästan sjösjuk bara av att titta på stenens vobblande.

Hela maskinen dryper ju av billigt plastskräp. Det finns ingen intern metallstruktur som ger maskinen stadga utan det är plastchassit som bär upp allting. Lager? Nej, nej, enkla bronsbussningar som sitter direkt i plasten. Sämsta köp någonsin. I alla fall i klass med excenterslipen jag köpte för ett par år sedan på Biltema. Den gick i 10 minuter innan den ej dammtäta brytaren brann upp. Hej och hå...

/F
 
Jag hoppas du gick tillbaka och reklamerade båda maskinerna.

Har själv precis köpt en Scheppach-slipmaskin för 799 på jula. Ska öppna kartongen försiktigt och ta en titt på om den verkar skev och jävlig. Hittade den här tråden efter att jag köpt den, men då jag ännu inte hunnit öppna kartongen går det ju fortfarande att ångra köpet.

Då jag köpte den jämförde jag den mot Tormeken och blev inte så imponerad av annat än priset. Exempelvis är universalstödet på tormeken i rostfritt stål, medan Scheppachen har ett stöd i galvaniserat stål (eller något liknande). Det såg mycket lusigare ut, även om just det kanske inte har så stor betydelse.

På bilden ser jiggarna också lite rackliga ut. Jag har dock sen tidigare ett antal tormekjiggar som jag kommer att fortsätta använda. (Har idag en gammal slipsten som jag monterat Tormeks universalstöd för bänkslipmaskin på - fungerar riktigt bra! Tyvärr börjar stenen vara för liten, varför jag tittar på att köpa en ny, lite smidigare maskin.)

Sedan saknas finjustering på stödet, och maskinen ser allmänt lite billigare ut.

Stenen ser grövre ut än på Tormeken. Vet dock inte om det stämmer när man slipar.

Återkommer med info om hur den verkar då jag öppnat kartongen. Men jag har mina farhågor, och har nästan bestämt mig för att lämna tillbaka den även om den inte skulle vara vind och krokig.
 
Redigerat:
Du behöver stenslipen om du inte redan har den. då får du en korn1000 och en 250(?), beroende på vilken sida du slipar fram. Tormeks fungerar utmärkt.
 
Fiskaren skrev:
Nu säljs den till rabatterat pris igen på Jula. 799:- vill de ha för den. Jag slog till och köpte en, men den åker tillbaka lika snabbt som jag plockade den ur kartongen.

Stenen och axeln är ju så skeva och vinda att det omöjligt går att få till en skarp egg. Förmodligen ska jag väl säga, för jag provade inte ens. Jag hade plockat fram mätklocka för att kolla stenen, men jag behövde aldrig använda den. Jag blev ju nästan sjösjuk bara av att titta på stenens vobblande.

Hela maskinen dryper ju av billigt plastskräp. Det finns ingen intern metallstruktur som ger maskinen stadga utan det är plastchassit som bär upp allting. Lager? Nej, nej, enkla bronsbussningar som sitter direkt i plasten. Sämsta köp någonsin. I alla fall i klass med excenterslipen jag köpte för ett par år sedan på Biltema. Den gick i 10 minuter innan den ej dammtäta brytaren brann upp. Hej och hå...

/F
Nu har jag testat min Scheppach. Även på min var axeln skev. Inte mycket, men man såg redan vid första provstart att brynskivan wobblade. Samma med slipstenen. Att stenen wobblar borde inte göra så mycket när man väl slipat ner den (med Tormeks stensvarvare eller liknande). Brynskivans wobblande kanske inte heller gör så mycket.

Men det inger inget förtroende att direkt se att axeln är skev.

Jag hade möjligtvis kunnat behålla maskinen om det var det enda felet.

Men, det som jag ser som ett större problem är att själva slipstödet (eller vad det kallas), den där stången där jiggarna ska glida på, är svår att justera. På en Tormek är hålen (där stödet ska sitta) kanske en tiondels millimeter större än metallstången på stödet. När man sattit dit stödet, utan att spänna fast går det (på en Tormek) att vicka den sidledes ytterst lite. När man låser fast stödet är läget alltid fixerat.

Men på Scheppachen är diametern på hålen kanske 2 mm större än tjockleken på metallstången. Det går då att vicka den ganska mycket åt båda håll. Dessutom hålls den i det läget när man låser fast med låsvreden. Problemet är att om du exempelvis använder en jigg för raka eggar får olika vinkel vid varje slipning. Ena gången kanske det är 90 grader, medan du nästa gång hamnar på 80 grader och gången efter det på 100 grader.

Vet inte om det är +- 10 grader den vickar, det är en vild gissning. Men mycket vickar den.

Jag valde att (som Fiskaren) inte ens testslipa med den. Jag packade i stället ihop allt i lådan och reklamerade den hos Jula. Fick pengarna tillbaka.
 
Jag slog till på en Tormek T7 när CO hade 10% rabatt. Men det sved rejält i penningburken ändå. Den är betydligt bättre än Scheppachen även om den inte är något under av precision.

Problemet är ju bara att det inte finns några vettiga alternativ som är billigare. Jiggarna känns i alla fall välgjorda, men det är långt ifrån idiotsäkra. Det finns en hel del utrymme för att göra fel och det krävs en del övning innan man behärskar maskinen och jiggarna.
 
Jag hade funderingar på samma sak, men glömde bort datumet då dom hade rabatten. Får vänta på nästa tillfälle.

Fiskaren skrev:
Jag slog till på en Tormek T7 när CO hade 10% rabatt. Men det sved rejält i penningburken ändå. Den är betydligt bättre än Scheppachen även om den inte är något under av precision.

Problemet är ju bara att det inte finns några vettiga alternativ som är billigare. Jiggarna känns i alla fall välgjorda, men det är långt ifrån idiotsäkra. Det finns en hel del utrymme för att göra fel och det krävs en del övning innan man behärskar maskinen och jiggarna.
 
Bara som liten reality-check; har man stora slip-ambitioner är den ett dåligt köp, likväl som om man har någon annan våtslip att jämföra med, förmodligen oavsett vad man jämför med.

Men, om man går från oslipat/dra mot diskbänken eller använda billiga små fulslipar med torra stenar (gillar verkligen en blå sån, tror det är en Fiskarsm som ligger i knivlådan jag har), så tillför faktiskt även en vobblande Scheppach en hel del! Min vobblar, mer på läderhjulet än stenen, men iom att att rotationshastigheten är så låg blir ALLA mina knivar fantastiskt mycket bättre efter några ynka minuter med denna ful-våtslip. Jag kan bokstavligen lägga upp femton knivar och slipa alla till ett bättre skick än innan på några minuter. Nu är jag ingen knivfantast, men vobblande tillt trots, när det roterar så sakta och man kan "följa med" i vobblandet, så åstadkommer jag trevliga resultat.

Så, ta kritiken för vad den är, säger inte emot, men givet utgångspunkt kan en vobblande billig slip med låg rotationshastighet åstadkomma rätt fin skärpning ändå.

Men när jag blir stor kommer jag nog uppgradera till en riktig Tormek. Det hade aldrig varit aktuellt om jag inte fått trevliga skärpningserfarenheter av min vobbliga fulslip.
 
Jag har en sheppach och knivar och stämjärn blir vassa. Men vill du ha en fin slipegg på t.ex. en kökskniv skulle jag nog vilja ha något med en stabilare jigghållare (den sitter i plast och sviktar ganska rejält).

Dessutom saknar dom muttern som höjer jigghållaren vilket gör det väldigt omständigt att ställa in slipvinkeln exakt. (Typ man blir ganska ofta irriterad för att den tar för stora steg).

Hade inte köpt samma igen även om det blir tokvassa stämjärn (ser fina ut) och moraknivar (ser inte särskilt fina ut). Inser att man kan säkert lära sig hantera Sheppachen och kompensera för dess lite veka konstruktion men jag hade hellre haft en stabilare lösning.

Skulle hålla ögonen öppna efter den nya Tormeken som kommit T4. Den har ovansidan i typ magnesium vilket borde ge att hållaren till jiggarna är styv.
 
Redigerat:
TeroM skrev:
Det blir lätta att justera om du "Tormekfierar" stödet. Tog en stund att gänga men klart lättare att få det rakt.

[bild]
Vilken storlek på gängsnitt använde du?
 
Vilken storlek på gängsnitt använde du?
Jag har gjort samma på min och jag har för mig att det är 12 mm och att jag använde M12x1,75. Kanske bättre iof om man har en mer fingänga, typ M12x1,25
 
JerreEssberg skrev:
Jag har gjort samma på min och jag har för mig att det är 12 mm och att jag använde M12x1,75. Kanske bättre iof om man har en mer fingänga, typ M12x1,25
Hmm, jag kanske ska köpa en ny m12 då, får inte på den hur jag än gör. M14däremot är på tok för stor..
 
Redigerat:
Frustrator skrev:
Hmm, jag kanske ska köpa en ny m12 då, får inte på den hur jag än gör. M14däremot är på tok för stor..


Hade samma problem, fasningen på pinnen gör att gängsnittet inte greppar, slipa ner pinnen först ett par mm så kommer snittet att få tag i godset.

M12, mycket tålamod och skärolja.
 
Samma problem för mig med mitt från Biltema-satsen. Men i verkstan på jobbet hade de snitt av bättre kvalitet och då gick det bättre. Provade inte fila av ändan men det hade nog hjälpt också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.