27 457 läst · 72 svar
27k läst
72 svar
Vedpanna som klarar 1 m ved?
attack 75 inte kollat... någon som har en sådan?
Gammsmurfen: jo som du säger kan det ju bli problem när pannar bli på mer kilowatt.
Är ju sällan folk behöver mer än 20 kilowatt, men vedmagasinet får gärna vara stort.
finns endel panner där det är ja.. ca 180L 190L vedmagasin med 50kw, men sedan rasar det iväg till 300-350L liter vedmagasin med 80-95kw.
går ju lätta göra en panna med underförbränning på 20kw men med 300L vedmagasin.
Men d är väl lite så att då brinner det säker 10-12h Men iof vad är det för fel på det? blir lätt å tända då? säkert bara lägga i veden å så tänds det av kvarvarande glöd. Om d inte fortfarande brinner nästa kväll när man ska elda =D
Gammsmurfen: jo som du säger kan det ju bli problem när pannar bli på mer kilowatt.
Är ju sällan folk behöver mer än 20 kilowatt, men vedmagasinet får gärna vara stort.
finns endel panner där det är ja.. ca 180L 190L vedmagasin med 50kw, men sedan rasar det iväg till 300-350L liter vedmagasin med 80-95kw.
går ju lätta göra en panna med underförbränning på 20kw men med 300L vedmagasin.
Men d är väl lite så att då brinner det säker 10-12h Men iof vad är det för fel på det? blir lätt å tända då? säkert bara lägga i veden å så tänds det av kvarvarande glöd. Om d inte fortfarande brinner nästa kväll när man ska elda =D
Orlan är en fläktpanna. Fläkten är tryckande, dvs pumpar in friskluft till brasan i motsats till tex Atmos som suger ut de förbrända rökgaserna vilket jag anser är en mer förlåtande princip.
Skostenen är 220mm invändigt och drygt 4m lång, vilket verkar räcka även om panntillverkaren rekommenderar mycket högre skorsten än så. Monterade en dragbegränsare (modell vipplucka) för att jämna ut och även ha möjligheten att justera ner skorstensdraget vilket gjorde pannan lite lugnare i karaktären.
Har även kapat och svetsat lite på själva pannan för att kunna justera mixen mellan primär- och sekundärluft utan verktyg. Mer att läsa om detta i tråden "moddad orlan 40"
De invändiga primärluftkanalerna som satt högst upp i vedmagasinet har jag modifierat för att förhindra att hela vedinlägget brinner samtidigt. Den åtgärden gjorde nog störst nytta och vad jag läst mig till här på forumet är detta åtgärdat på senare Orlan-pannor.
Hur besvärligt och kostsamt det är att byta keramik har jag inte behövt uppleva, eftersom den bara är 5 år gammal, men reservdelar finns på Kotly, så man kan ju kolla priser där.
Acktanken på 5m3 är kopplad med 2"rör. Finns ingen chans att ladda tanken från 40-97 grader på en brasa. 2 omgångar prima björkved brukar däremot göra susen.
Sammanfattningsvis vill jag vara försiktig med att råda någon att skaffa en Orlan även om jag själv numera är rätt nöjd. Risken är att man blir besviken då det i min mening inte direkt är "plug-and-play"
Skostenen är 220mm invändigt och drygt 4m lång, vilket verkar räcka även om panntillverkaren rekommenderar mycket högre skorsten än så. Monterade en dragbegränsare (modell vipplucka) för att jämna ut och även ha möjligheten att justera ner skorstensdraget vilket gjorde pannan lite lugnare i karaktären.
Har även kapat och svetsat lite på själva pannan för att kunna justera mixen mellan primär- och sekundärluft utan verktyg. Mer att läsa om detta i tråden "moddad orlan 40"
De invändiga primärluftkanalerna som satt högst upp i vedmagasinet har jag modifierat för att förhindra att hela vedinlägget brinner samtidigt. Den åtgärden gjorde nog störst nytta och vad jag läst mig till här på forumet är detta åtgärdat på senare Orlan-pannor.
Hur besvärligt och kostsamt det är att byta keramik har jag inte behövt uppleva, eftersom den bara är 5 år gammal, men reservdelar finns på Kotly, så man kan ju kolla priser där.
Acktanken på 5m3 är kopplad med 2"rör. Finns ingen chans att ladda tanken från 40-97 grader på en brasa. 2 omgångar prima björkved brukar däremot göra susen.
Sammanfattningsvis vill jag vara försiktig med att råda någon att skaffa en Orlan även om jag själv numera är rätt nöjd. Risken är att man blir besviken då det i min mening inte direkt är "plug-and-play"
Om d inte e dra plugg köra gör inget... kan man hålla ner kostnaden å fixa lite själv så e jag nöjd.
Men du säger tryckande fläkt e bättre?
Av d jag läst å fattat så känns supande fläkt helt rätt borde inte vara någon skillnad förutom när man öppnar för att fylla då ryker det inte in.
Måste du justera primär å sekundärt ofta? Eftersom du enkel gjort det?
Du har en 50kbm tank å du laddar den på två inlägg. D låter ok för mig om d funkar så. Så vida det hinns med att elda när man kommer hem från jobbet å sedan engångs till innan man lägger sig.
Vet inte vad d e för brinntid. På en 60 orland.
hur länge räcker den tanken då för dig?
Borde väl bli bekvämt?
Är den inte mycket förluster på en sådan stor tank? Eller övervinner det bekvämligheten?
Men du säger tryckande fläkt e bättre?
Av d jag läst å fattat så känns supande fläkt helt rätt borde inte vara någon skillnad förutom när man öppnar för att fylla då ryker det inte in.
Måste du justera primär å sekundärt ofta? Eftersom du enkel gjort det?
Du har en 50kbm tank å du laddar den på två inlägg. D låter ok för mig om d funkar så. Så vida det hinns med att elda när man kommer hem från jobbet å sedan engångs till innan man lägger sig.
Vet inte vad d e för brinntid. På en 60 orland.
hur länge räcker den tanken då för dig?
Borde väl bli bekvämt?
Är den inte mycket förluster på en sådan stor tank? Eller övervinner det bekvämligheten?
Nej, jag menar att sugande fläkt bör vara bättre.
Tryckande fläkt = ryker in när man fyller på och kan ibland trycka ut lite rök en stund efter ilägg om man har otäta luckor.
Justerar sällan primär och sekundärspjäll numera. Har hittat inställningar som funkar bra för mig.
Tanken på fem m3 är stor nog för att ge flexibilitet. (Lagrar ca 230kWh räknat på 50 grader)
Om jag är bortrest över helgen håller den ändå huset varmt om det inte är svinkallt ute.
När man kommer hem efter ett par dar får man elda desto flitigare för att "komma ikapp"
Eldar en brasa varannan dag under vintern. Varje dag om det är -20 eller kallare. (dåligt isolerat hus)
Brinntiden för pannan uppskattar jag till ca 3h, men det är ju ointressant om man bara eldar en brasa.
Acktanken är välisolerad, så läckaget är inte så stort.
Den står i verkstan som är varmbonad.
Värmeläckaget från tank och rördragning går alltså inte till spillo.
Tryckande fläkt = ryker in när man fyller på och kan ibland trycka ut lite rök en stund efter ilägg om man har otäta luckor.
Justerar sällan primär och sekundärspjäll numera. Har hittat inställningar som funkar bra för mig.
Tanken på fem m3 är stor nog för att ge flexibilitet. (Lagrar ca 230kWh räknat på 50 grader)
Om jag är bortrest över helgen håller den ändå huset varmt om det inte är svinkallt ute.
När man kommer hem efter ett par dar får man elda desto flitigare för att "komma ikapp"
Eldar en brasa varannan dag under vintern. Varje dag om det är -20 eller kallare. (dåligt isolerat hus)
Brinntiden för pannan uppskattar jag till ca 3h, men det är ju ointressant om man bara eldar en brasa.
Acktanken är välisolerad, så läckaget är inte så stort.
Den står i verkstan som är varmbonad.
Värmeläckaget från tank och rördragning går alltså inte till spillo.
Norrland. 300kvm hus .verkstad 100 kvadrat ca. Verkstad värms endast med spillvärme från panna och tank idag. Men ska i framtiden värma det mer.
Alltså försöker hitta bra info om orland pannor? Heter dom inte så längre?
Ser fördel med sugande fläkt men varför envisas vissa panntilverkarna med tryckande? Är det någon effektivitet vinst?
Alltså försöker hitta bra info om orland pannor? Heter dom inte så längre?
Ser fördel med sugande fläkt men varför envisas vissa panntilverkarna med tryckande? Är det någon effektivitet vinst?
Alla pannor har sina för- och nackdelar.Jag vet själv hur jag funderade fram och tillbaka innan jag slutligen bestämde mig själv.Sedan jag köpte pannan fick jag dessutom en sjujäkla bra hjälp med igångsättandet av pannan.Det var guld värt.
Det hus jag bor i är bara hälften så stort som ditt och jag har då inte behövt frysa om jag säger så.Men det är ju viktigt att dagens pannor har tillgång till elström och någon form av backup vid strömavbrott.För strömavbrott det måste man ju räkna med oavsett vad elbolagen säger.Så det är en kommande prioritering inför den kommande eldningssäsongen.Lyssna med folk runt i kring dig vad som är för- och nackdelar med deras pannor.
Det hus jag bor i är bara hälften så stort som ditt och jag har då inte behövt frysa om jag säger så.Men det är ju viktigt att dagens pannor har tillgång till elström och någon form av backup vid strömavbrott.För strömavbrott det måste man ju räkna med oavsett vad elbolagen säger.Så det är en kommande prioritering inför den kommande eldningssäsongen.Lyssna med folk runt i kring dig vad som är för- och nackdelar med deras pannor.
Det finns en annan öststatspanna som heter Ladan. Den är kusligt lik Orlan i alla avseenden, så man kan nog anta att det är en variant av samma panna. Innan du ger dig på en sådan best kanske du ska läsa den här tråden så du vet vad du ger dig in på och vilka modifieringar som kan krävas.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/219203-forbattra-ladan-60kw-samt-trimma-varmesystem.html
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/219203-forbattra-ladan-60kw-samt-trimma-varmesystem.html
Jag kan nog inte skylla allt strul på pannan. Det gäller att lära sig hur den funkar också, vilket tog lång tid pga att den var felkonstruerad med avseende på primärluftkanalernas höga placering.
Den blev som sagt mycket, mycket bättre efter att dessa flyttades ner.
Innan dess kändes det ganska hopplöst. Pannan hostade, frustade och nös hur man än eldade.
Det sägs att senare pannor inte har dessa kanaler.
Det är i vart fall inte något stort jobb. En halvtimme med vinkelslipen ungefär.
Har för mig att jag tog fram vinkelslipen när jag skulle sota ur pannan första gången också. Minns inte riktigt, men jag tror jag kortade av nån axel för att enklare kunna ta lös spaksotningsmekanismen och lyfta ut turbulatorerna.
Att modifiera spjällen kan jag dock rekommendera.
Jag har ägnat mycket tid åt att försöka lära mig hur pannan reagerar på olika inställningar, och det hade inte varit möjligt på samma sätt om jag tvingats fram med verktygslådan varje gång.
Den blev som sagt mycket, mycket bättre efter att dessa flyttades ner.
Innan dess kändes det ganska hopplöst. Pannan hostade, frustade och nös hur man än eldade.
Det sägs att senare pannor inte har dessa kanaler.
Det är i vart fall inte något stort jobb. En halvtimme med vinkelslipen ungefär.
Har för mig att jag tog fram vinkelslipen när jag skulle sota ur pannan första gången också. Minns inte riktigt, men jag tror jag kortade av nån axel för att enklare kunna ta lös spaksotningsmekanismen och lyfta ut turbulatorerna.
Att modifiera spjällen kan jag dock rekommendera.
Jag har ägnat mycket tid åt att försöka lära mig hur pannan reagerar på olika inställningar, och det hade inte varit möjligt på samma sätt om jag tvingats fram med verktygslådan varje gång.
Nä d e nog troligt. Pannorna är olika. Gäller å hitta d rätta läget bara. Men du säger att dessa primärluftshål är flyttade nu på senare? Den primära luften ska väl som gå rakt in i glöden.
Just bara när man läser om keramiken å sådant så känns d som d kunde vara intressant att bygga egen panna. Så man får d som man vill. Just keramiken ska vara enkel att byta och även billig.
Nästan så en vanlig överförbränni gspanna i gjutjärn fungerar håller bättre.
Men låter som okunskap oxo när folk har problem å så med eldning
Just bara när man läser om keramiken å sådant så känns d som d kunde vara intressant att bygga egen panna. Så man får d som man vill. Just keramiken ska vara enkel att byta och även billig.
Nästan så en vanlig överförbränni gspanna i gjutjärn fungerar håller bättre.
Men låter som okunskap oxo när folk har problem å så med eldning
Redigerat: