Ja, jag håller med om att den vita är trevligare. Det ser så kladdigt ut med den mörka (har använt den i ett annat badrum tidigare).

-RB- skrev:
Ja, jag håller med om att den vita är trevligare. Det ser så kladdigt ut med den mörka (har använt den i ett annat badrum tidigare).
Ja, min första tanke var att det såg betydligt trevligare ut!

Har under helgen skottat/krattat 8 m3 matjord som jag har vältrat och sått ny gräsmatta på.

ullberg
Mikael_L skrev:
Och slutligen, jag har tagit reda på hur en Fix spanjolett ser ut på insidan. ;)

(jag erkänner, det var redovisning för både igår och idag...)

edit: en bild. Men jag borde ju tagit en under dagtid, ser ju både dåligt ut och lite lustigt såhär i mörkret med blixtljus. ;)
Att det var så en Fix spanjolett såg ut på insidan hade jag ingen aning om, tack för att du visade även om det var lite mörkt ;)

Enda fördelen med det svarta/grå var att det var lite enklare och se vart man har luftbubblor när man applicera folien. Tyckte även den vitare kändes mer flytande än den grå

Igår monterade jag en Gardena 25 meters självupprullande trädgårdsslang. Sambon är lycklig.

Jag installerade och konfigurerade även en ny router med AC-standard och mottagare i 3 datorer. Får ut 30 Megabyte/sekund trådlöst nu. Ethernet över elnätet funkade skit, maxade ut på 30 Megabit/sekund.
Det är inte hållbart om högupplösta filmer buffrar i 5 sekunder varannan minut.

D09
Hämtat en vända "ved" o slängt in i vedboden

Nu kaffe, sen gräva upp runt avloppsstanken 😷

D09 skrev:
Ha ha tänkte faktiskt mer på tanken ;)

Har själv en trasig tank hemma just nu och det är ingen liten skitsak ;)

Ska börja gräva fram den i veckan nu.

Tur att det gick bra med foten..

Finns det något värre än att vara skitnödig och hoppa på kryckor 😇

Ni har inte provat med högtryck / avloppsrensare? Dvs sån slang man matar ner och spolar med?

Finns väl på jula tror jag.
Hmpf,tänkte du mer på brunnen än MIN fot? *mummel* jaja.. håller med dig dock.. hade varit värre att hoppa omkring skitnödig på kryckor hehe

Vi hade tänkt införskaffa en sådan där "rensslang" till högtryckstvätten vi har.. för att kunna underhålla lite själva (då vi insåg såfort vi tittade ner i brunnen vid förra rensningen att vi kommer få problem igen..) men vi hade ju trott att själva rensningen skulle hålla mer än en vecka!

De fick iaf loss skiten idag.. så några dagar har vi väl till godo.. men från början ville de knappt rensa.. sa bara "gräv upp skiten nu på en gång".. marken runt brunnen har sjunkit och med det.. avloppet tyvärr (vilket är synligt inne i brunnen då röret lutar åt fel håll).. men han trodde att det bara var närmsta metrarna mot själva brunnen som var ett problem..

Jaja..det är ju lätt att spendera pengar..buhu

Lycka till med din grävning.. du kanske ska komma hit när du fått upp farten :wow:
///Sandra

KnockOnWood skrev:
Snigla, det är OK med språket, det var ju skitkul :)

Men skulle du inte ha bättre nytta av en spolbil, slamsugare, än av en rörmokare?

Fast det kanske är det du menar.
Jo, de rekommenderade spolbil från början (då de inte har egen spolutrustning).. men sa också att om de hann före (vi hade andra ärenden med rörisen också när vi bokade, då vi hade läcka i några rör under badrummet bland annat) så skulle de ta en rensmaskinen med sig.. och de kom redan morgonen efter så ingen spolbil hann med..

Vi hade planerat att spola alla rör ändå.. som underhåll.. men vi vet att har man stopp är det stoppet som de tar betalt för först.. sen kommer en till kostnad för själva underhållsspolningen (vi hade stopp i köksavloppet i vårt förra hus.. och fick betala det som akututryckning - vilket såklart är dyrare än spolning av hela jäkla huset.. och då var det bara det/köksavloppet/röret som spolades.. ville vi ha nått annat så var det en separat bokning och pris..utöver det andra..).. nu kan vi ta hit spolbilen om vi vill.. till det bättre priset och få både fler rör rensade och hängrännor .. om vi vill.. :)

När man har stopp.. får vem som helst göra det.. den som gör det fortast bara..

Ha en trevlig dag önskar Sandra som idag vågar gå på toaletten haha

phl skrev:
Ta dit en riktig spolbil och be dem ta med kamera. Dels ger det helt andra möjligheter att spola bort stoppet, dels får du svart på vitt vad problemet är samt ganska exakt _var_ det är. Spolningen kan du till och med göra ROT-avdrag för.
Det var planen, egentligen! Men eftersom vi hade planer med rörmokaren på plats ändå så blev det dom som fick försöka lossa stoppet.. och eftersom det bara hann gå en vecka tyckte vi det borde vara någon slags garanti på jobbet..

Vi hade pratat lite om kamera innan.. men rörisen sa att han tyckte vi skulle kasta pengarna i sjön bara (han kunde filma åt oss om vi ville).. han sa åt oss att boka in uppgrävning direkt när han kollade på trekammarbrunnen.. marken har sjunkit där och med den avloppet tyvärr (vi visste att det skulle behöva göras, då tom vi ser att röret liksom snarare leder bakåt än framåt i brunnen.. vi hade bara hoppats att det inte var akut för dagen..).. uppåt huset verkar det ha bra fall..

Och jag får väl erkänna att han har nog lite rätt.. om jag filmar o hittar fel.. får jag betala både filmningen och uppgrävning/korrigering av fel (gräva måste de göra oavsett pga fel fall).. och får de gräva direkt.. så åtgärdar de rören runt brunnen så långt som de anser att fallet är fel.. och förhoppningsvis (man kan ju aldrig vara helt säker) försvinner problemet av sig själv sen..

Spolning blir det så småningom ändå, vill underhålla alla avloppssystem :)

Tack för tips,
Ha en trevlig dag
MVH Sandra

Mest skit låter det som :) Att bara krafsa fram rören och lägga om dem med rätt fall lär dock varken vara ett stort och svårt jobb eller speciellt dyrt.

phl skrev:
Mest skit låter det som :) Att bara krafsa fram rören och lägga om dem med rätt fall lär dock varken vara ett stort och svårt jobb eller speciellt dyrt.
Som rörisen sa.. ett par besök till av dem (eller spolbil) kommande månader pga nya stopp.. kommer snabbt upp i kostnaden för grävningen/omläggning av rören.. (så det är ju mer värt att gräva upp skiten direkt och skippa filmningen).

..men fortfarande ett trist "problem"..

D09
1 vända ved till när jag hämtade ungarna.

Nu ösregn, strömavbrott och en bortspolad väg.

Ungarna blev lite darriga när blixten slog ner i närheten av huset ;)

Synd att den inte klippte tanken en gång för alla 😇

Har inte gjort något med huset men kollat på färg till delar av garaget invändigt.

D09
😭😭😭😭

Min väg är borta...

Tom ett 160 rör var överspolat med grus..

Lyckades gräva fram det iaf
Slurpa till som fan ha ha

Hittade skumma betonggrejor som spolats fram ur vägen

Kan inte ens åka o hämta ved som det ser ut nu 😭😭😭

Han iofs inte tömma kärran ändå innan det brakade loss

ImageUploadedByByggahus.se1400530879.535830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1400530915.241867.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1400530927.063714.jpg
Skapa konto

Ska aldrig mer fixa vägen 😭😭😭

Edit

Det är ju fan att man inte går ut direkt o tar hand om vattnet

Så nu går jag in med mina blåsor i handen o skiter i det här huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.