85 122 läst · 385 svar
85k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur vet man om den som kommer fram och pratar är kringresande eller inte?
Det var det jag försökte få fram, innan man pratat med dem vet man ju inte vad det är för folk och då är det kanske lite dumt att de dem dra åt h-e direkt.
Det var det jag försökte få fram, innan man pratat med dem vet man ju inte vad det är för folk och då är det kanske lite dumt att de dem dra åt h-e direkt.
Jag ber alla försäljare att dra åt helvete, oavsett om det är dörrknackning eller per telefon. Vill jag köpa någonting eller en tjänst tar jag kontakten.Nerre skrev:
Här var det ju varken eller, vi var ute i trädgården och jobbade och han var hos grannen och jobbade och kom fram och pratade.
Men vi visste inte att han höll på och jobbade hos grannen när han kom fram, så vi var lite misstänksamma först (baserat på de tidigare årens erfarenhet av irländarna).
Men vi visste inte att han höll på och jobbade hos grannen när han kom fram, så vi var lite misstänksamma först (baserat på de tidigare årens erfarenhet av irländarna).
I detta kontext brukar man få tydliga ledtrådar genom att kolla om det sitter svenska eller utländska (oftast irländska) skyltar på bilen.Nerre skrev:
Ser man inte bilen kan man även dra vissa slutsatser om de talar engelska med "irländsk accent". Erbjuder de dessutom tjänster som asfalts- och stenläggning brukar saken vara klar.
Nu verkar du ha hittat ett svenskt företag, så du behöver ju inte bekymra dig för detta. Det är bra!
Man hör alltid om asfaltläggare och stensättare, men samma typ av lurendrejeri borde rimligen finnas i fler branscher. Bortsett från figurer som dyker på en utanför Elgiganten och vill sälja "otroligt fina högtalare som råkat bli över" och en och annan skinnjacksnasare har jag nog inte stött på några andra kategorier.
Någon annan som stött på resande målare, snickare, fönsterputsare?
Någon annan som stött på resande målare, snickare, fönsterputsare?
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Från lokalblaskan alldeles nyss:
http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.3146040-polis-korde-bort-asfaltslaggare
http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.3146040-polis-korde-bort-asfaltslaggare
Polis körde bort asfaltsläggare
Polis och Kronofogden befinner sig just nu på Torps köpcentrum i Uddevalla för att avhysa asfaltsläggare med ett 20-tal husvagnar.
Campingen har polisanmälts av Torps samfällighet och Håkan Pekkari. Det var i söndags som asfaltsläggarna etablerade en camping på köpcentrets parkering.
En av husvagnarna har stått och läckt avloppsvatten från en tvättmaskin och det har hängts upp tvättlinor på pakeringen.
Det handlar om ett tjugotal brittiskt registrerade fordon som befinner sig på parkeringen. Polisen har under lång tid varnat för de brittiska asfaltsläggarna som emellanåt är aggressiva mot både de som anlitar deras tjänster och dem som inte gör det.
Polisen har bett campingfolket att åka därifrån med omedelbar verkan. Om detta inte sker direkt kommer myndigheterna att ringa in bärgare, skriver Bohusläningen.
De har varit rätt flitiga besökare på parkeringarna runtom här i Kista, numera har nästan alla parkeringar fått "portaler" vid infarten så det inte går att komma in med husbil eller husvagn. Men då kör de i slänten bredvid istället... Men nu har det kommit upp stora betongsuggor där så de söker sig nog till andra ställen (såg nåt läger borta vid Hässelby i helgen).
Läst igenom tråden och någon sa att man skulle "be dem dra åt helvete"
Ett tips - GÖR INTE DET. Det kan få mycket otrevliga konsekvenser i form av hot och sabotage. Finns flertal historier om personer som kommit hem från jobbet och upptäckt att deras asfaltsbeläggning är borta osv.
När de sedan har frågat de andra grannarna så berättar de inte sällan att de gått ut och pratat med "hantverkarna" och att de varit sååå trevliga och berättat att de ska anlägga en stenuppfart vilket de skulle utföra när denna grannen inte är hemma. Vilket är ren bullshit - De har bara velat hämnas på att de innan blivit utskällda.
Bäst är att bara tacka nej och stänga dörren (berätta för gamla föräldrar osv att de inte ska öppna dörren överhuvudtaget).
Ett tips - GÖR INTE DET. Det kan få mycket otrevliga konsekvenser i form av hot och sabotage. Finns flertal historier om personer som kommit hem från jobbet och upptäckt att deras asfaltsbeläggning är borta osv.
När de sedan har frågat de andra grannarna så berättar de inte sällan att de gått ut och pratat med "hantverkarna" och att de varit sååå trevliga och berättat att de ska anlägga en stenuppfart vilket de skulle utföra när denna grannen inte är hemma. Vilket är ren bullshit - De har bara velat hämnas på att de innan blivit utskällda.
Bäst är att bara tacka nej och stänga dörren (berätta för gamla föräldrar osv att de inte ska öppna dörren överhuvudtaget).
För ett par år sedan så ockuperade dom en äng som ligger precis intill en begravningsplats, och som tillhör kyrkan.
Ungarna körde runt med 4-hjulingar bland buskar och gravstenar. Det låg skithögar överallt samt kubikvis med asfalt och andra restprodukter.
Det slutade med att kyrkan fick betala saneringen efter dom.
Konstigt att ungarna inte behöver gå i skolan. Kanske inte behövs, fadern i familjen lär nog ut det ungarna behöver kunna i livet.
Ungarna körde runt med 4-hjulingar bland buskar och gravstenar. Det låg skithögar överallt samt kubikvis med asfalt och andra restprodukter.
Det slutade med att kyrkan fick betala saneringen efter dom.
Konstigt att ungarna inte behöver gå i skolan. Kanske inte behövs, fadern i familjen lär nog ut det ungarna behöver kunna i livet.
Medlem
· Västra Götaland
· 401 inlägg
Modernt slaveri är nog en bra beskrivning. Man får inte glömma att beställaren har ett ansvar, att skylla på att man inte vet duger inte. Ställ upp för shysta arbetsvilkor! Att efteråt säga at man är nöjd med vetskapen om detta är magstarkt, hur nöjda är slavarna?Boende45 skrev:Jag har som många andra fått erbjudande om stensättning/plattläggning ett antal ggr. Alltid tackat nej.
Verksamheten bedrivs som en form av trafficking med arbetskraft från forna öststater (oftast).
Styr gör personer från Storbritannien.
I mitt villaområdeområde utanför Stockholm har flera antagit erbjudanden och anlitat dessa med olika resultat och erfarenheter.
Många är nöjda med själva resultatet men inser att de bidragit till något osunt. En del naiva har också blivit hotade när förutsättningarna för bl a betalning ändrats. Några nära vänner lät dem göra ett jättejobb som kostade dem ca 180 tkr. De hade först tagit in offerter från "svenska firmor" där ingen låg under 350 tkr men flera på ca 500 tkr. Bara materialet låg på mellan 150 - 200 tkr.
Under drygt 2 veckor hade de ca 10 personer som jobbade stenhårt på deras tomt. Arbetarna kunde ingen svenska, såg mycket slitna och "ovårdade" ut (modernt slaveri?). De utförde sina behov i deras trädgård eftersom husägaren naturligtvis inte vågade lämna ut nycklarna och arbetsgivaren knappast tillämpade svenska arbetsmiljöregler.
De är dock mycket nöjda med resultatet.
Vad som gör det hela komplicerat är att om du anlitar en "seriös svensk firma" får du också utländsk arbetskraft. Det är inte Pelle och Kalle som kommer och jobbar. Har du tur får du en duktig Polack som är utbildad på området.
Har du otur får du en arbetslös lärare eller busschaufför som gör så gott han kan.
Kanske går allt rätt till med skatter och sociala men jag lovar att du har max 50% chans på att det inte utförs ett fuskjobb som du upptäcker först ca 3 år senare!
Sånt här kommer alltid finnas så länge vissa är dumma nog att anlita dem.
Samma sak med utländska lastbilschaufförer,rumänska tiggare och bärplockare, så länge det finns en marknad så kommer dessa fenomen aldrig att försvinna, bevisligen tjänar de så pass bra att det lönar sig att ta sig hit.
Samma sak med utländska lastbilschaufförer,rumänska tiggare och bärplockare, så länge det finns en marknad så kommer dessa fenomen aldrig att försvinna, bevisligen tjänar de så pass bra att det lönar sig att ta sig hit.
På vår gata är det några som köpt sådant stensättning med gott resultat. Men så har vi bergrunden 30 cm ner också, får inte plats så mycket sättningar då. De som har sin uppfart utfylld med sprängsten är desto gropigare nu, 10 år senare.
Ej riktakt enbart mot dig anna. Det är ju bra för dom som har berggrund,men som någon skrev det är ju även en form av slaveri detta! Det är ju fan vad alla slåss och tar fångar och utnyttjar barn att kriga i Afrika ,tror jag det ofta låter i tv soffan efter ett inslag på nyheterna. När samma sak( utan själva kriget men med utnyttjning å det grövsta händer här hemma säger vi) ja men plattorna ligger bra. Detta handlar inte om plattor utan om mänskliga rättigheter och puckon som hotar och förstör !Anna_H skrev:
Redigerat:
Att åka till Sverige och tjäna ihop till en årslön på bara en sommar ser nog inte de själva som slaveri, det är ur vårt perspektiv och framförallt ur fackets perspektiv. Men det är en politisk fråga, det är ju värre att de gör ett dåligt jobb utan några som helst garantier.
Sedan är det naturligtvis också fel om det är svartjobb utan F-skatt och kvitto, men vad gäller priset vet jag ju att de flesta betalade ungefär lika mycket för alltihopa som min bror betalade för bara stenen som han sedan lade själv, dvs det undermåliga arbetet har man fått "på köpet", de har ju säkert köpt det med mängdrabatt.
Säger inte att det är okej att anlita dem, men jag vill gärna påpeka att myntet har två sidor.
Sedan är det naturligtvis också fel om det är svartjobb utan F-skatt och kvitto, men vad gäller priset vet jag ju att de flesta betalade ungefär lika mycket för alltihopa som min bror betalade för bara stenen som han sedan lade själv, dvs det undermåliga arbetet har man fått "på köpet", de har ju säkert köpt det med mängdrabatt.
Säger inte att det är okej att anlita dem, men jag vill gärna påpeka att myntet har två sidor.