366 470 läst · 491 svar
366k läst
491 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Som jag skrev tidigare i tråden följde jag Father Bens tips om Tak GTI för doseringsdunken. Tak GTI kan man köpa lite varstans, Clas Ohlson har den till och med. För att spraya sjöstensplattorna i gräsmattegången använde jag dock en övertrycksspruta för att få bättre kontroll.Derkaderb skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
En fråga till er som sprutat era tak, hur lång tid tar det att spruta hela taket?
Hade nämligen en firma som tvättade mitt tak och skulle behandla det med Druocoat. Jag åkte och hämtade ungarna när han höll på att packa ihop högtrycken. 15 min senare är jag tillbaka, då är han borta. Svårt att tro att han hann spruta 250 kvm tak och packa ihop på 15 min. Dessutom var taket tort när jag kom hem. Känner mig lite blåst på behandlingen.
Hade nämligen en firma som tvättade mitt tak och skulle behandla det med Druocoat. Jag åkte och hämtade ungarna när han höll på att packa ihop högtrycken. 15 min senare är jag tillbaka, då är han borta. Svårt att tro att han hann spruta 250 kvm tak och packa ihop på 15 min. Dessutom var taket tort när jag kom hem. Känner mig lite blåst på behandlingen.
Jag tänkte köpa en 2,5L dunk med bensaltensid från allt-fraktfritt, om jag blandar det till 2%, hur mycket tak kommer det räcka till då c:a? Jag tänkte om det räcker till både hustak och garaget eller om jag borde kosta på en 5litersdunk direkt
Nån som testat med Bensalklorid på högtryckstvättens kemläge? finns ju ett speciellt medel för det men eftersom jag har Bensalklorid hemma så tänkte jag använda den.Kanske tom. är samma medel i den andra fast utspätt?
Jag har en Kärcher 5.50 som enligt spec ska ge max 420 l/h och doserar 0-25 l/h. Om man då räknar så borde det bli 6% på maxläget, vad det blir på de andra lägena är ju mera av en gissning. Eftersom Bensalkloriden redan är 50% borde det bli 3%. Då tänkte jag att om man späder till 1,6% så borde man späda ursprungslösningen med lika mycket vatten innan man häller den i högtryckstvätten.
Nån som provat rent praktiskt?
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Jag har en Kärcher 5.50 som enligt spec ska ge max 420 l/h och doserar 0-25 l/h. Om man då räknar så borde det bli 6% på maxläget, vad det blir på de andra lägena är ju mera av en gissning. Eftersom Bensalkloriden redan är 50% borde det bli 3%. Då tänkte jag att om man späder till 1,6% så borde man späda ursprungslösningen med lika mycket vatten innan man häller den i högtryckstvätten.
Nån som provat rent praktiskt?
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?