JS80 skrev:
ok, Men stämmer måtten på dom?
Det va det vist såg jag nu

Lewdis skrev:
En liten tanke som slog mig. Första delen av min tomt har fasta föremål längs kanterna. Hade det fungerar att lägga slingan kloss an dessa. Då skulle klipparen bara studsa vidare här tills den hittar kabel längre fram och sedan vandra hem.,,
Det funkar, jag har så själv. Slingan går tätt intill huset på "insidan" av tomten. Precis som du skriver så studsar roboten mot vägg/kantsten och träffar slingan i yttervarv.

JS80 skrev:
ok, Men stämmer måtten på dom?
101*90*70 mm är standardmått för dessa batterier på runt 5Ah, sen kan terminalernas placering variera i framför allt höjd men de borde passa. Biltemas är ju någon mm för högt men de går att få in ändå vilket säkert Conrads också går.

Då vart batterierna beställda och man få vara testperson på ännu ett par batterier =P

• Gilla
MBygga
  • Laddar…
Även jag har märkt samma problem med Biltemabatterierna, De har inte tillräckligt bra kapacitet, Klipparen klipper framsidan fin(där laddstationen står) Men den är knappast aldrig på baksidan o så fort den letar sig dit där gräset nu naturligt är lite längre så stannar den och går in i laddstationen.
Den har även stannat på slingan på tillbakavägen, Verkar som att batterierna går ner så lågt att den stannar.

Beställde en uppsättning batterier från Conrads jag också, Ska bli intressant att testa dem.

Då biltemabatterierna funkade från början men har blivit gradvis sämre kan man åka dit med de o hävda garanti eller har jag dödat batterierna genom att utsätta de för ngt jag inte borde ha gjort?

• Gilla
JS80
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Även jag har märkt samma problem med Biltemabatterierna, De har inte tillräckligt bra kapacitet, Klipparen klipper framsidan fin(där laddstationen står) Men den är knappast aldrig på baksidan o så fort den letar sig dit där gräset nu naturligt är lite längre så stannar den och går in i laddstationen.
Den har även stannat på slingan på tillbakavägen, Verkar som att batterierna går ner så lågt att den stannar.

Beställde en uppsättning batterier från Conrads jag också, Ska bli intressant att testa dem.

Då biltemabatterierna funkade från början men har blivit gradvis sämre kan man åka dit med de o hävda garanti eller har jag dödat batterierna genom att utsätta de för ngt jag inte borde ha gjort?
Värt ett försök, de är ju inte gamla och borde väl hållit ut lite bättre kan man ju tycka.

Hummm Conrad har tydligen fått mycket kritik för långa leveranstider =(

Conrad har jag handlat hos en gång, tog ca 3v för något som stod som lagervara. Never again kan jag säga.

Då har dom skickat mina batterier..... Från Tyskland

Mina biltemabatterier blir bara sämre och sämre efter varje dag, nu är han ute och klipper ca 30min

JS80 skrev:
Mina biltemabatterier blir bara sämre och sämre efter varje dag, nu är han ute och klipper ca 30min
Läser man på Biltema om batterierna skall de laddas med max 30% av kapacitetsvärdet vilket blir ungefär 1,35 A. eftersom våra laddare laddar med runt 1,7 A som mest kan det slita hårt på batterierna vilket gör att de tappar kapacitet fortare. Kan vara skälet till att dina batterier försämras så snabbt. Conrads batterier tål enligt databladet upp till 2 A laddström så de borde klara sig bättre :)

MBygga skrev:
Läser man på Biltema om batterierna skall de laddas med max 30% av kapacitetsvärdet vilket blir ungefär 1,35 A. eftersom våra laddare laddar med runt 1,7 A som mest kan det slita hårt på batterierna vilket gör att de tappar kapacitet fortare. Kan vara skälet till att dina batterier försämras så snabbt. Conrads batterier tål enligt databladet upp till 2 A laddström så de borde klara sig bättre :)
Jaha se där ja

uploadfromtaptalk1400167075025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man bara får ut ca 10min klipptid med Biltemas batterier så fick denna gamla trotjänare ryka ut å göra jobbet. Puhhh jobbigare än jag minns det!

JS80 skrev:
När man bara får ut ca 10min klipptid med Biltemas batterier så fick denna gamla trotjänare ryka ut å göra jobbet. Puhhh jobbigare än jag minns det!
Vi får hoppas att Conrad batterierna dyker upp snart då:cool:

MBygga skrev:
Vi får hoppas att Conrad batterierna dyker upp snart då:cool:
ska komma idag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.