1 734 257 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Min började göra så ifjol. Först bara ibland och sedan oftare och oftare. Slutade med att ena slingsensorn helt slutade fungera och jag skickade in den för reparation. Behöver inte vara så på er maskin utan kanske bara exempel på tillfälliga störningar.MBygga skrev:Min svänger både vänster och höger men svårt att avgöra vad som ger vad. Min 1.0 är mer förutsägbar, krockar den med t.ex. väster flygel svänger den vänster efter att den backat och vise versa med höger.
En sak jag inte fått bekräftat på min fråga är om fler sett att M ändrar kurs utan synbar anledning mitt på gräsmattan, ibland lite och ibland riktigt mycket, t.o.m. nära 180 grader. Det händer dock bara då och då och jag blir inte klok på vad som triggar detta. Svärfars M med senaste mjukvaran gör samma sak och på 1.0 tråden har Thomas_2 sett samma förfarande med sin helt uppgraderade L variant men här på forat har ingen bekräftat att de sett detta hända.
Hjälp!
Efter att för sjuttioelfte gången fått lyfta upp klipparen från slänten så skulle jag trycka in pinkod och råkade trycka på "pil/tillbaka-knappen".
Nu står det att jag ska trycka in pinkod och under är det svart streck, men den reagerar inte på något oavsett siffra eller tangent.
Har ni något tips på hur jag tvingar den att reboota för den måste ha låst sig?
Efter att för sjuttioelfte gången fått lyfta upp klipparen från slänten så skulle jag trycka in pinkod och råkade trycka på "pil/tillbaka-knappen".
Nu står det att jag ska trycka in pinkod och under är det svart streck, men den reagerar inte på något oavsett siffra eller tangent.
Min klippare stannar oxå till utan synbar anledning och gör ett kursbyte. Pratade med en HQ ägare och hans Huskvarna gör likadant, tydligen ännu en grej för att garantera ett slumpmässigt klippande. Säkert samma på våra
Den är låst du måste ta ur batterietDavil skrev:Hjälp!
Svänger den slumpvis när den backar ut också, alltså?Henke2 skrev:Den har klarat sig bra, men den är ju slumpstyrd med och gillar inte att backa kort och många gånger. Slangvindan är en test för att blockera hålet där den inte behöver gå in och backa fast sig. Den gör det inte ofta men det hände någon gång. Klipparen är tyst men om den kör flipper på stenplattan nedanför sovrummet så låter det för mycket
Provade lite idag, då den premiärklippte men har fortfarande inte fått till utfarten från laddstationen. Känns väldigt osäkert. Den kan lika gärna fastna därunder verandan som att komma ut. Lyfte upp "utkabeln" under verandagolvet men den måste ner efter ganska kort bit för att verandagolvet tar slut. Tyckte den klarade av att komma ut något bättre men nu står laddstationen så nära husfasaden så att när den backar höger ur laddstationen backar den i huset och hinner liksom inte vända ut ordentligt och kan hamna in under verandan lika gärna som den kommer ut på gräset. Känns lite som om det är slumpen som avgör
Kanske borde jag placera laddstationen längre från huset så att klipparen har större chans att hinna vända runt?
Är det så att den vänder 90 grader efter att den backat ur laddaren om inga hinder är i vägen?
Hmm... Nu är jag uppe i 4 st skarvar på slingan.
Jag har ett parti som har mycket mjuk, svampig mossa som robotens hjul slirar mycket på och kapar slingkabeln .
I morgon blir det dubbdäck (plåtskruv) och nedgrävd kabel och förhoppningsvis inte för stor signalförlust med 4 skarvar...
Jag har ett parti som har mycket mjuk, svampig mossa som robotens hjul slirar mycket på och kapar slingkabeln .
I morgon blir det dubbdäck (plåtskruv) och nedgrävd kabel och förhoppningsvis inte för stor signalförlust med 4 skarvar...
Misstänker att du menar den bilden jag lade ut på min altan. Klipparen står där under och tar sig ut utan några som helst problem. Se till så att laddstationen inte står för lång in i sitt "garage", de nbehöver ju komma ut en bit när den backar.CAH skrev:Har precis lagt färdigt kabeln och provkört min klippare i småregn, kantklippning. Fick till kabeln ganska bra på första försöket. Dock har jag för stort avstånd till kanten vid några platser så där blir det till att flytta den lite närmare hindren.
Märkte dock ett problem vid start....
Jag har laddaren står under min veranda, för att skydda den både mot väder, vind och tjuvar...Har huset till höger om laddaren om man tittar bakifrån, pilen på laddaren pekar alltså ut mot gräsmattan (verandan)...
Lite trångt.....den backade ut så fint från laddaren, svängde sedan vänster, kände av "ut-tråden" men svängde där åt höger (fel håll) och tänkte ta sig förbi laddstationen istället för att följa kabeln åt vänster och ut på gräsmattan.....
Såg något inlägg tidigare om någon som lagt på samma sätt och verkar ha fått det att fungera...hade lagt ut skiss och allt...
Är det något avstånd jag behöver hålla för att klipparen skall känna av "ut-tråden" och gå åt rätt håll?
/Anders
Så här är det precis som min gör. Ja, hur länge väntar den? Bra fråga och det verkade inte som supporten visste exakt. Inget stort problem dock då det bara är att ha rutinen att trycka på "Start" efter att man gjort en manuell "Hemkörning/Kantklippning".MBygga skrev:Har provat lite olika tillvägagångssätt och den är inte helt logisk. Om man trycker Hem innan en schematid under samma dag börjar går klipparen hem, laddar sig och väntar sedan på schemattiden och går då ut. Går det till nästa dag innan schemat startar hinner den tröttna och stänger då av sig! Så det verkar som du skriver att den väntar en viss tid (Hur länge kan man undra?) på nästa kommando, antingen manuell Start eller t.ex. schemakommando, sen stänger den av sig.
Vill man inte att den skall stänga av sig måste man trycka på Start, även utanför schematid, och låta den köra en cykel, för att sedan gå in och ladda och vänta på nästa schematid. Då stänger den aldrig av utan väntar troget i flera dagar om så är fallet.
bild.....CAH skrev:Svänger den slumpvis när den backar ut också, alltså?
Provade lite idag, då den premiärklippte men har fortfarande inte fått till utfarten från laddstationen. Känns väldigt osäkert. Den kan lika gärna fastna därunder verandan som att komma ut. Lyfte upp "utkabeln" under verandagolvet men den måste ner efter ganska kort bit för att verandagolvet tar slut. Tyckte den klarade av att komma ut något bättre men nu står laddstationen så nära husfasaden så att när den backar höger ur laddstationen backar den i huset och hinner liksom inte vända ut ordentligt och kan hamna in under verandan lika gärna som den kommer ut på gräset. Känns lite som om det är slumpen som avgör
Kanske borde jag placera laddstationen längre från huset så att klipparen har större chans att hinna vända runt?
Är det så att den vänder 90 grader efter att den backat ur laddaren om inga hinder är i vägen?