74 108 läst · 230 svar
74k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
Ja du kan givetvis ha rätt, men då betyder det i sin tur att dom egentligen är för klena för att tåla nominell last vid normalt bruk, också.peternicklas skrev:Jag skulle vara väldigt försiktig men ett sådant påstående. Vissa, rätt många, av de billiga obromsade slöpvagnarna är rena skräpet om det kommer till att lasta tungt. Bara att titta på konstruktionen så syns det att de är rätt så klena. Dessa är byggda så lätta som möljigt för att kunna lasta några kilo mer.
Dvs att även inom specad maxlast får man se till att köra sakta och undvika ojämna vägar.
Ja, skulle de inte klara den extrabelastningen med låg hastighet och försiktig körning, hur klarar då kärran 80km/h med maxlast och lite tjälskador.
Har en kärra inte dessa marginaler skulle jag inte vilja ha den kopplad till min bil.
Har en kärra inte dessa marginaler skulle jag inte vilja ha den kopplad till min bil.
Du har rätt Norrhyttan. Jag tänkte fel eftersom jag faktiskt betalar försäkring för släpet. Min försäkring omfattar Delkasko (brand, stöld, skada, rättsskydd) och Vagnskada (vid trafikolycka, avsiktlig skadegörelse o annan yttre olyckshändelse). Totalt kostar premien 437 kronor per år.Norrhyttan skrev:
Fordonsskatt betalar vi inte eftersom släpvagnens totalvikt är max 750 kg. Släpvagnar med en totalvikt över 750 kg skall betala fordonsskatt.
Ja, en tilläggsförsäkring typ delkasko är bra att ha, speciellt på ett släp som är värt något.Hemmakatten skrev:
Vår gamla kärra kanske är värd 15.000 och där vi bor har jag aldrig hört att någon skulle blivit av med en kärra, dessutom står vår vagn alltid inomhus. Men skulle jag handla nytt någon gång blev det säkert med delkasko.
Den heter bas 250 ( wt trailer )Hemmakatten skrev:
Mått: 2500 x 1250 x 920 mm
http://www.w-t.se/default.asp?p=1&sp=37
En grej som jag noterade nu när jag stannat till på vägen hem ( som jag totalt missat o kolla ) var öglor för spännband.
Har tänkt lägga en plåtskiva i botten för att skydda träskivan.
Får svetsa fast öglor i den.
Men det var faktiskt en besvikelse..
Dumt av mig att inte kolla upp, trodde givetvis att alla kärror hade sånt 😁
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Kostar inte många spänn att köpa öglor och skruva dit.
Är inte säker att det blir lagligt, är reglerat genom lag. Öglorna ska sitta så de garanterar en viss belastning. Är kantlinan eller balk för dålig så sätter de bara i huvudramen. Jag köpte en riktig släp med öglor invändigt.=)Norrhyttan skrev:
De är dimensionerade för laglig last i laglig fart med ett underlag som de anser släpen ska rulla på. Laglig last och dålig väg i laglig fart kan mycket väl knäcka släpet, mer marginal har de inte. Många gånger är de dimensionerade för att rulla på motorväg.Mikael_L skrev: