Hur illa skadad är den?

Jag var med och hantlangade åt en som helrenoverade bland annat bakaxeln på sin traktorgrävare. Drivaxeln som kommer ut ur slutväxeln på höger sida var betydligt värre angripen än det där men det var svårt att få tag i en ny så vi satte ihop det tillsvidare. Det är i storleksklassen 8 år sedan och slutväxeloljan hålls kvar där inne än i dag så stefapackningen fungerar åtminstone någorlunda.

Putsa upp axeln med stålborsttrissa på vinkelslipmaskinen och flotta in med mycket vaselin (smörjfett) som fyller rostporerna så blir det med största sannolikhet tillräckligt tätt.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur illa skadad är den?

Jag var med och hantlangade åt en som helrenoverade bland annat bakaxeln på sin traktorgrävare. Drivaxeln som kommer ut ur slutväxeln på höger sida var betydligt värre angripen än det där men det var svårt att få tag i en ny så vi satte ihop det tillsvidare. Det är i storleksklassen 8 år sedan och slutväxeloljan hålls kvar där inne än i dag så stefapackningen fungerar åtminstone någorlunda.

Putsa upp axeln med stålborsttrissa på vinkelslipmaskinen och flotta in med mycket vaselin (smörjfett) som fyller rostporerna så blir det med största sannolikhet tillräckligt tätt.

Okej, det låter hoppfullt. Se bilden vid pilen efter att jag gått på med fint sandpapper. Det är där stefapackningen ska täta.
 
  • Rördel slipad med fint sandpapper för stefapackning, ligger på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar bli på gränsen men jag tror det skall gå om du sandpapprar litet till. Eventuellt kan du släta upp ytan med en fin enkelhuggen fil men då gäller det att ha rätt teknik så det blir runt.

Vilka idioter som satte dit en osmord stefapackning på fabrik.

I värsta fall borde man kunna fila ned diametern på anliggningsytan en millimeter och sätta dit en stefapackning med 1mm mindre hål..... om den storleken finns. Fast det är ganska tålamodsprövande att fila en axel rund med någon tiondelsmillimeters noggrannhet. Jag har gjort det så jag vet att det går..... men vill helst inte om man kan undvika det.
 
Kolla nummret på lagret, står på sidan instämplat, och tala med SKF eller Timken om det finns i utförande dubbelzäte,dom har inbyggda tätningar på båda sidor, som man har i dammiga miljöer och fungerar bra. Sådana sitter på båtsläp som körs ner i vattnet
 
J jonaserik skrev:
Kolla nummret på lagret, står på sidan instämplat, och tala med SKF eller Timken om det finns i utförande dubbelzäte,dom har inbyggda tätningar på båda sidor, som man har i dammiga miljöer och fungerar bra. Sådana sitter på båtsläp som körs ner i vattnet
Kompaktlagren för fordon har tätningar på båda sidorna som standard.
 
H HSP skrev:
Kompaktlagren för fordon har tätningar på båda sidorna som standard.
Vi vet inte om dessa lager som satt/sitter är av den sorten, om så är så har tätningen bara funktion av damm och sandkaraktär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.