73 558 läst · 230 svar
74k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
Min v70 -01 får dra mindre än min gamla Audi a4 -96 (obromsat) tydligen är väl vissa regler omgjorda.
Kolla in denna länk så får du reda på hur det ligger till (om du har reg.nr på fordonen.) https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Kolla in denna länk så får du reda på hur det ligger till (om du har reg.nr på fordonen.) https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Ahaullberg skrev:
Jag tolkade det som dom lämnat den tom pga olika behörigheter.
Då finns det inget tak på hur mycket jag får dra 😄😄😄
så här ser det ut på min volvo
Skattevikt, kg: 1640 |
Tjänstevikt, kg: 1640 |
Totalvikt, kg: 2110 |
Ursprunglig totalvikt, kg: 2110 |
Max släpvagnsvikt, kg: 1800 |
Max släpvikt kg, obromsad: 500 |
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1390 |
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2140 |
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3910 |
Max lastvikt, kg: 470 |
Kopplingsanordning : KULA |
Tror jag får dra mindre (eu släp) pga. fast dragkrok då det verkar vara högre vikt på den demonterbara. |
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Jag kom på att en av mina tidigare chefer hade en xc70, och en del märkliga saker lägger jag på minnet, så jag kunde söka på den
Så här ser det ut på en xc70 aut MY02:
Så det är nog bara något som blivit fel i ditt. Vad som händer om farbror blå stannar dig och slår numret (och det är tomt i detta fält) låter jag dock vara osagt
Så här ser det ut på en xc70 aut MY02:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det är nog bara något som blivit fel i ditt. Vad som händer om farbror blå stannar dig och slår numret (och det är tomt i detta fält) låter jag dock vara osagt
Det blir säkert körförbud på studs med mitt oflytullberg skrev:Jag kom på att en av mina tidigare chefer hade en xc70, och en del märkliga saker lägger jag på minnet, så jag kunde söka på den
Så här ser det ut på en xc70 aut MY02:
[bild]
Så det är nog bara något som blivit fel i ditt. Vad som händer om farbror blå stannar dig och slår numret (och det är tomt i detta fält) låter jag dock vara osagt
Det verkar inte stämma riktigt på min Golf
Släpvagnskalkylatorn säger 750 kg, dvs mer än halva tjänstevikten. Kanske det är totalvikten?
Fabrikat: VW GOLF VARIANT GL 1,8I
Tjänstevikt: 1280 kg
Totalvikt: 1610 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
trots att det inte finns någon uppgift i fordonsregistret.
Släpvagnskalkylatorn säger 750 kg, dvs mer än halva tjänstevikten. Kanske det är totalvikten?
Fabrikat: VW GOLF VARIANT GL 1,8I
Tjänstevikt: 1280 kg
Totalvikt: 1610 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
trots att det inte finns någon uppgift i fordonsregistret.
Skattevikt, kg: 1280 |
Tjänstevikt, kg: 1280 |
Totalvikt, kg: 1610 |
Ursprunglig totalvikt, kg: 1610 |
Max släpvagnsvikt, kg: 1200 |
Max släpvikt kg, obromsad: |
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1890 |
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2640 |
Dessa grejor hittade jag också om släpvagnar om det nu kan hjälpa.
Nya regler kring EU-släp från januari 2013
Sedan januari 2013 har nya regler införts för EU-släp. Nytt är att bruttovikten på vagnen ej får vara högre än max släpvagnsvikt obromsad vagn. Tidigare var det totalvikten som inte fick överstiga detta.
Detta gör stor skillnad då vi nu längre ej behöver ta hänsyn till totalvikten på vagnen, det är istället du som framför ekipaget som måste känna till vagnens bruttovikt, alltså tomvikt och last. Detta för ej överstiga bilens max släpvagnsvikt obromsad vagn.
Bruttovikt:
Den vikt fordonet har vid ett visst tillfälle, alltså tjänstevikt + tillfällig last
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell.
Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde.
Nya regler kring EU-släp från januari 2013
Sedan januari 2013 har nya regler införts för EU-släp. Nytt är att bruttovikten på vagnen ej får vara högre än max släpvagnsvikt obromsad vagn. Tidigare var det totalvikten som inte fick överstiga detta.
Detta gör stor skillnad då vi nu längre ej behöver ta hänsyn till totalvikten på vagnen, det är istället du som framför ekipaget som måste känna till vagnens bruttovikt, alltså tomvikt och last. Detta för ej överstiga bilens max släpvagnsvikt obromsad vagn.
Bruttovikt:
Den vikt fordonet har vid ett visst tillfälle, alltså tjänstevikt + tillfällig last
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell.
Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde.
I mitt fall får jag bara lasta 300kg last om jag kopplar Volvon framför min (Eu 650 kärra) då den väger 200kg tom och jag bara får ha 500kg obromsat.
Min Audi A4 får däremot ha hela lasten 450kg (200+450) = 650kg .
Inte tusan blev det bättre med dom nya reglerna.
Min Audi A4 får däremot ha hela lasten 450kg (200+450) = 650kg .
Inte tusan blev det bättre med dom nya reglerna.
Du kan säkert lasta det dubbla (tillåtna) utan att den går sönder.
Se till att ha mycket luft i däcken och spänn fast godset så det inte åker av bara.
Tror inte polisen har tid att väga din bil och last om du nu inte råkar åka igenom en sådan fordonskontroll.
Ska du hämta 1st låda med ved så ställer du den över hjulaxeln.
Se till att ha mycket luft i däcken och spänn fast godset så det inte åker av bara.
Tror inte polisen har tid att väga din bil och last om du nu inte råkar åka igenom en sådan fordonskontroll.
Ska du hämta 1st låda med ved så ställer du den över hjulaxeln.
Om det gäller hållbarhet m.m så kan man relativt lugnt överlasta en del genom att sätta större lufttryck i däcken samt köra mycket försiktigare än normalt.
När släpet designas tas det med i beräkningarna normala påfrestningar i form av ojämna vägar, full last och högst normala hastigheterna. Kör man mycket långsammare och/eller på väldigt jämna vägar går det givetvis att överlasta utan att släpet pajar. Dubbla lasten skulle jag nog själv gissa är rätt OK om körningen i övrigt anpassas stenhårt efter det.
MEN ändå olaglig, givetvis.
När släpet designas tas det med i beräkningarna normala påfrestningar i form av ojämna vägar, full last och högst normala hastigheterna. Kör man mycket långsammare och/eller på väldigt jämna vägar går det givetvis att överlasta utan att släpet pajar. Dubbla lasten skulle jag nog själv gissa är rätt OK om körningen i övrigt anpassas stenhårt efter det.
MEN ändå olaglig, givetvis.