1 734 340 läst · 6 044 svar
1734k läst
6,0k svar
Worx Landroid 2.0
Nåt sånt här:subaru95 skrev:
http://www.jula.se/blad-quick-point-10-pk-331062
Bara att bryta av i rätt längd. Kan va att de är lite klena. Upp till var och en att chansa.
FeFFeDoo skrev:
Avråder kraftigt någon från att prova med dessa blad. Livsfarliga och få i hoten när (inte om) dom släpper.
Däremot, man kan ju fråga i tex husqvarna trådarna om någon har lust att mäta sina blad samt hål på bladen. Alternativt kika i nån välsorterad affär på olika blad.
Produkter som diskuteras: "brytbladsknivar"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
M modellen har vad jag vet 18 cm klippbredd och bladen är avpassade att bl.a. kunna snurra runt sin egen "axel" på skivan om de t.ex. slår i något hårt. På det sättet klarar men dem längre från att slås eller brytas sönder. Dessutom är de nog viktmässigt avpassade för det varvtal motorn är gjord för, så sammantaget tror jag inte mycket på idén, det är bara att låta den klippa tillräckligt länge så har den ganska snart täckt in hela gräsmattan. När det gäller alternativa blad ar Worx bladen både längre och framför allt kraftigare (= hållbarare) än t.ex. HQ bladen.gees skrev:Hej, införskaffade min 2.0 igår och än så länge funkar det bra,. redan när jag stod i butiken fick jag modifieringstankar. klippbredden på endast 17 cm är något som "stört" mig och tittade då på möjligheterna att byta blad. tror att det skall gå att sätta 1 cm längre blad, vilket ger en klippbredd på 19 cm.
Någon som gjort detta?
vinster, försluster?
Någon som gjort några andra förbättringar?
Den klipper 18 cm. Sedan är det samma motor som sitter på landroid L. Med andra ord så kan man byta tallriken mot den som sitter på Landroid L. DOCK så sätter man säkerheten ur spel då det inte längre är 13,5 cm. mellan kåpan och bladet utan endast 11,5 cm. Att prova med andra typer av knivar är inte lämpligt. Supporten avråder starkt från att modifiera knivar och det som rör detta!gees skrev:Hej, införskaffade min 2.0 igår och än så länge funkar det bra,. redan när jag stod i butiken fick jag modifieringstankar. klippbredden på endast 17 cm är något som "stört" mig och tittade då på möjligheterna att byta blad. tror att det skall gå att sätta 1 cm längre blad, vilket ger en klippbredd på 19 cm.
Någon som gjort detta?
vinster, försluster?
Någon som gjort några andra förbättringar?
Varför "stör" det dig att klippbredden är 18 cm? Har du problem med att kapaciteten inte räcker till, är det nog smartare att köpa en klippare som är designad att klara större ytor, än att börja modifiera en underdimensionerad klippare. Köp en Robomow med 56 cm klippbredd så slipper du att "störa" dig.gees skrev:
peternicklas skrev:Den klipper 18 cm. Sedan är det samma motor som sitter på landroid L. Med andra ord så kan man byta tallriken mot den som sitter på Landroid L. DOCK så sätter man säkerheten ur spel då det inte längre är 13,5 cm. mellan kåpan och bladet utan endast 11,5 cm. Att prova med andra typer av knivar är inte lämpligt. Supporten avråder starkt från att modifiera knivar och det som rör detta!
Trevligt och informativt inlägg.
Ang. att modifiera klippbredden så kan jag svara för egen del. Min har nu klippt kanske 15 timmar på mina gissningsvis 600m2. Det är fortfarande små tofsar här och var. Detta innan gräsmattan har tagit fart. Frågan är ju hur jämn den kommer att hålla gräsmattan när det växer som värst. Det känns som att det kan ta ett tag innan den rullat över varenda cm2. Därav genvägen att öka klippbredden.
Mvh Fredrik
15 timmar är inte länge nog utan till att börja med kan det se ut som du beskriver men när den väl klippt över allt och man sen kör den regelbundet kommer du inte att märka att gräsmattan växer eller ens tycka att roboten klipper särskilt mycket utan gräsmattan ser helt enkelt nyklippt ut jämt.FeFFeDoo skrev:Trevligt och informativt inlägg.
Ang. att modifiera klippbredden så kan jag svara för egen del. Min har nu klippt kanske 15 timmar på mina gissningsvis 600m2. Det är fortfarande små tofsar här och var. Detta innan gräsmattan har tagit fart. Frågan är ju hur jämn den kommer att hålla gräsmattan när det växer som värst. Det känns som att det kan ta ett tag innan den rullat över varenda cm2. Därav genvägen att öka klippbredden.
Mvh Fredrik
När jag skrev "stör" mig så gjorde jag det med glimten i ögat. Mycket vill väl ha mer antar jag.Nicke Nyfiken skrev:Varför "stör" det dig att klippbredden är 18 cm? Har du problem med att kapaciteten inte räcker till, är det nog smartare att köpa en klippare som är designad att klara större ytor, än att börja modifiera en underdimensionerad klippare. Köp en Robomow med 56 cm klippbredd så slipper du att "störa" dig.
Med din slutsats borde ju alla som Chippar sin Volvo istället köpa en Ferrari.
nej jag är bara nyfiken på om man kan göra ngt bra ännu bättre.
Ska förmodligen installe0ra landroiden till helgen, men har en fråga gällande slingan.
I dagsläget så är vi inte helt klara i trädgården. Kan man dra slingan fram och tillbaka på samma ställe över trädgården för att på så vis spara längden på slingan för att sedan lyfta på detta och dra klart slingan runt hela trädgården vid ett senare tillfälle.
Annars hur skarvar man slingan på bästa sätt?
I dagsläget så är vi inte helt klara i trädgården. Kan man dra slingan fram och tillbaka på samma ställe över trädgården för att på så vis spara längden på slingan för att sedan lyfta på detta och dra klart slingan runt hela trädgården vid ett senare tillfälle.
Annars hur skarvar man slingan på bästa sätt?