D09 skrev:
Fick ett ryck och kopplade in stjärnhimlen i ryggåstaket

Upptäckte att jag tydligen dragit in optiken i sovrummstaket med ha ha

Minnet är kort ;)

[bild]
Taget från loftet ut med ryggåstaket

[bild]
Taget från köket o upp

Edit

Ser nu att jag skulle gjort några punkter på limträbalken ha ha ;)
Kan du inte posta en bild i dagsljus också. Tycker det är snyggt med stjärnhimlar, men får nog aldrig igenom det hemma :p

D09
Goteborg skrev:
Kan du inte posta en bild i dagsljus också. Tycker det är snyggt med stjärnhimlar, men får nog aldrig igenom det hemma :p
ImageUploadedByByggahus.se1395002737.865421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hastigt kort :)

Det är ett jäkla slit med att dra fram fiberoptiken så det blir nog svårt att smyga in det ;)

Har för mig att det är 4km kabel som matats fram ha ha

Det blev mitt stjärntecken på ena väggen och sambon och lilltösen på andra.

Om dom går att se vettefan ha ha

• Gilla
Crebel och 1 till
  • Laddar…
Fick äntligen dragit om antennkabeln. Så nu är resten av familjen glada igen då de kan kolla på TV igen.
Satte glespanel och pottor i resterande del av badrumstaket. Satte upp en gipsskiva. Knäckte den första. Svor och kapade till en ny. Den gick bra. Sen skulle jag böja en skiva, då den skall sitta i kupan med välvt tak. Var lite för ivrig och knäckte den med. Så nu får jag åka till tippen med dem och sen köpa nya.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Fick till och med fogat några plattor kakel ikväll :)

ullberg skrev:
Byggde också på spaljén så vi kan komma åt björnbären istället för att de är glömda mitt i någon form av taggbuskhög. (Högen syns vid husknuten)

[bild]
Jag vill gärna se en bild på resultatet, behöver inspiration till att ta tag i våra björnbärshärvor :) Taggar eller inte taggar? Vi har båda sorter i en salig blandning.

ullberg
LinneaH skrev:
Jag vill gärna se en bild på resultatet, behöver inspiration till att ta tag i våra björnbärshärvor :) Taggar eller inte taggar? Vi har båda sorter i en salig blandning.
Taggar, nåt så in åt h...te med taggar. Jag kan inte ens gå i närheten av den utan att fastna.

Fler bilder kan ordnas, nu blev dock allt täckt av rätt mycket snö i natt så det kanske får vänta några dagar. Dessutom har vi ännu inte trätt in befintliga björnbär då vi behöver klippa bort förra årets grenar (blev aldrig av i höstas) och inte vill göra det när det är frostnätter.

Konstruktionen är helt enkelt de där 70x70 stolparna man ser på bilden genomborrade så vi kunde trä armeringsjärn genom. Vi valde armeringsjärnen så det inte skulle se så tätt ut på håll, kanske kommer vi på sikt lasera stolparna grått / svart för att dölja lite mer.

Detta är mitt första spaljébygge så jag förutsätter att åtminstone något inte alls kommer funka enligt plan (typ att björnbären inte får fäste i den) så vi får väl se hur det blir, och den var ändå ganska billig och snabb att bygga...

Idag har jag haft telefonmötet med min bank och fått ned kostnaden på lånen rätt rejält, även diskuterat fönsterbyte, tilläggsisolering med min far. 😃

• Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Y
Haft otursdag.

Köpte ett långt vattenrör, körde hem, öppnade bagageluckan och kände motstånd. Röret låg tryckt, blev böjt. 300kr bortkastat.

Köpte syrafasta 6kant skruv för montera vattenpump på brunnslock men hade missat att det var 5, inte 4, som jag skulle haft. Kunde ej färdigställa.

lämnade ett (fönster)-insynsskydd för måttanpassning så det bara var att smäckaupp. Men, den var fortfarande förstor, och motiven repades dessutom. bara att skrota och beställa nytt.

Beskar rhododendron - vilket iofs gick bra. väntar på lön för kunna tanka traktorn och samla alla rishögar.

Skruvadeihop stötdämparna på rc-bilen.

Funderar på om jag ska våga balansera duschkabinens bottenplatta nu när dagen gått illa. den var tämligen dyr så bäst att avvakta.

D09
Yrrol skrev:
Haft otursdag.

Köpte ett långt vattenrör, körde hem, öppnade bagageluckan och kände motstånd. Röret låg tryckt, blev böjt. 300kr bortkastat.

Köpte syrafasta 6kant skruv för montera vattenpump på brunnslock men hade missat att det var 5, inte 4, som jag skulle haft. Kunde ej färdigställa.

lämnade ett (fönster)-insynsskydd för måttanpassning så det bara var att smäckaupp. Men, den var fortfarande förstor, och motiven repades dessutom. bara att skrota och beställa nytt.

Beskar rhododendron - vilket iofs gick bra. väntar på lön för kunna tanka traktorn och samla alla rishögar.

Skruvadeihop stötdämparna på rc-bilen.

Funderar på om jag ska våga balansera duschkabinens bottenplatta nu när dagen gått illa. den var tämligen dyr så bäst att avvakta.
Kämpa på :)

👍👍👍

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har också haft otursdagar...

Lade hela lunchen på att åka och handla nya gipsskivor då jag knäckte 2 st igår när jag skulle böja dem. De skall sitta i ett bågformig tak. Nu ikväll så började jag att fukta den nya skivan. Det gick fint men så skulle jag fukta den lite till efter en timme. Så jag lyfte lite på den och pang så knäcktes den med. Bara att skrota och köpa nytt. Igår var jag för ivrig och idag vete f-n. Fick isolerat en mellanvägg dock.

Målat andra omgången sovrumstak, färgen som var kvar räckte precis. Skulle sedan börja måla väggarna. Noterade efter en kort stund att tapet*** började bubbla sig, målade lite till och lät resten va i hopp om att bubblorna skulle lägga sig när färgen torkat och att det därför skulle vara fritt fram att måla resten. Tittade på när färgen torkade och konstaterade att bubblorna är kvar. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.Tapeten satt som berget när vi gick lös med tapetångaren, spackelspadar, spackel och sandpapper. Men nu, åtskilliga timmars förarbete senare, så väljer den att lossa lite sporadiskt här och var. Terapimålade en dörrkarm istället och försökte att inte tänka på väggarna. Det är ett bekymmer för morgondagen.

Y
-RB- skrev:
Har också haft otursdagar...

Lade hela lunchen på att åka och handla nya gipsskivor då jag knäckte 2 st igår när jag skulle böja dem. De skall sitta i ett bågformig tak. Nu ikväll så började jag att fukta den nya skivan. Det gick fint men så skulle jag fukta den lite till efter en timme. Så jag lyfte lite på den och pang så knäcktes den med. Bara att skrota och köpa nytt. Igår var jag för ivrig och idag vete f-n. Fick isolerat en mellanvägg dock.
Du kanske skulle haft sånna skivor som är mer som.. mja.. skumgummi eller vad man nu ska relatera det med. Såg det i bygghandel, godkända för att forma badrum, flexibla.

Yrrol skrev:
Du kanske skulle haft sånna skivor som är mer som.. mja.. skumgummi eller vad man nu ska relatera det med. Såg det i bygghandel, godkända för att forma badrum, flexibla.
Det låter intressant. Du vet inte vad det var för något?
Det skall dock gå att böja. Jag följer tillverkarens anvisningar (utom igår då när jag var lite ivrig och bara väntade i en och en halv timme istället för två.)
Radien är ca 1920 mm och det skall gå med fuktade skivor. Testade att vänta ut den jag knäckte idag och böjde den. Det gick fint. Synd att ett hörn är av bara. Så det går inte att använda den. Alternativet jag har funderat på är att ta två lager 6 mm-skivor istället för ett på 13 mm. De är lättare att böja.

Y
Städat lite i källaren och verkstan samt smort upp fräsen med gejderolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.