S
Barnrikehuset skrev:
Rejälast tycker jag det känns om man skruvar ihop väggen liggande och sätter 2st t.ex. 5x100 skruvar genom syll och hammarband in i varje regel, då skulle inte jag komplettera med skråskruvning.

Vill man däremot ha en flexibel lösning där man kan flytta reglar när väggen står på plats hade jag endast skråskruvat (även här 2st 5x100mm uppe och 2st nere). Men jag tycker det är svårt att skråskruva så att det känns bra (lite för oexakt för min smak). Dessutom brukar regeln flytta sig från tänkt position och jag måste först sätta en stoppskruv på motsatt sida innan jag börjar skruva.

Om det inte var någon större vägg så det kostnadsmässigt skenade iväg hade jag nog även kunnat tänka mig vinklar och ankarskruv för maximal flexibilitet och exakthet.

Sen tycker jag det är helt ok att komma med förslag på andra angreppssätt och för en själv är det bra om man kan bedöma och tillämpa eller förkasta förslagen (även om det är lätt att ha skygglappar och svårt att tänka om när man äntligen bestämt sig).

Annars blir det lätt "Vet du vad det är för skillnad på TGV och en Fransk ingenjör från Polytechnique? - TGV stannar när det spårar ut"

Ps1. Personligen gillar jag inte att spika då jag har svårt att träffa, borde ha hörselskydd och det blir fula märken i trät. Ds.

Ps2. För att störa ordningen mer, finns metallexpander till 3 gipsskivor?
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid54.pdf

S
detta bästa med spika är att virket kan röra på sig.
medans när man skruvat så går skruv sönder.
och så går ju spikning snabbare.
sen är ju det kostnad också, spikarna är billigare än skruven.
skrå skruva kan jag förstå om man har syllen och toppregeln redan på plats och ställer dit reglar.

Många härliga människor på det här forumet och några riktiga översittare.
Det här med "forumgudar" finns på alla forum som levt under en längre tid och det är lika patetiskt överallt.

Jag förstår inte varför man ska behöva motivera sig när man ställer en enkel och extremt konkret fråga?
Här finns i runda slängar 129 000 medlemmar. Varför kan man då inte låta en fråga vara som den är och låta någon av dessa 129 000 medlemmar svara? Någon som faktiskt vill och kan svara på den enkla och extremt konkreta frågan.

Men för att stilla era uppjagade hjärtan, så kan jag motivera mitt val att skråskruva på följande sätt:

- Jag har jävligt ont i båda axlarna, men främst i höger. Jag har svårt att höja armen för mycket. Kan och vill därför inte spika. Jag använder hellre den kraften till att lyfta mina barn.
- Jag har lite hörselskador. Då det är en studio som ska byggas vill jag inte riskera att försämra min hörsel ytterligare, eftersom hörseln är den viktigaste delen av det som ska generera en inkomst till den studio jag ska bygga. Därför vill jag inte spika. Vi är dessutom flera som ska bygga och jag vill inte heller riskera att någon annan drämmer till en spikjävel när mitt öra är oskyddat och nära. Det kommer hända.
- Jag är en sopa på att spika med hammare och jag har inte tillgång till någon spikpistol.
- Jag har tillgång till väldigt bra skruvdragare.
- Jag är ovan vid att bygga. Jag vill därför kunna flytta en eller flera reglar om jag klantar mig. Därav min fråga om jag måste komplettera skråskruvning med skruv genom syll och hammarband för att det ska bli stabilt nog, vilket jag hoppades på att slippa. Och enligt flera svar så behöver jag inte det.
- Jag ska även bygga väggar i befintligt rum. Där ska jag skråskruva oavsett.

Tack för de få bra svar som min fråga har gett.

• Gilla
shiftlock och 3 till
  • Laddar…
S
tycker det är fortfarande bra att du står på dig

Ingen som har nämt att det går inte göra en perfekt vägg liggande och sen resa den upp ;)
Får inte plats helt enkelt men vill man krångla till det så visst :)

För att spåra vidare på alla OT-förslag så kan man väl göra lite tvärtom med?
Regel uppe och nere sen dit med gipsskivorna och SEN dit med reglarna?

Mikael_L
Blindnit skrev:
Ingen som har nämt att det går inte göra en perfekt vägg liggande och sen resa den upp ;)
Oja, inget problem. Det är ju bara att göra den 4,5 cm för låg, sen klämmer man in lite regel mellan och skruvar fast efter man rest den på plats. :p

Men skämt åsido, jag är ändå helt med dig, jag skulle också börja med att fästa syll och hammarband i golv resp tak först, sen skråskruva/spika dit de stående reglarna.

Att bygga vägg liggande för att sen resa hela väggen passar bäst för väggar vid stomresning, innan några tak finns, eller lägre väggar än full takhöjd i befintliga rum, t.ex. en bastu.

Mikael_L skrev:
Att bygga vägg liggande för att sen resa hela väggen passar bäst för väggar vid stomresning, innan några tak finns
Vad bra, för det finns inga tak.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Och en sak till.
Att jag skriver att det inte är så noga hur ordentligt reglarna sitter i syll resp hammarband är ju en sak.
Det är ju däremot viktigt att syllen och hammarbandet i sig sitter tillräckligt bra i golv resp taket, man vill ju inte ha en vägg som välter eller glider iväg om någon lutar sig mot, eller man fäster något tungt i väggen. :)

Och ska man bygga en vägg liggande för att sen resa den färdiga väggen då ökar kraven på hur ordentligt syll/reglar/hammarband sitter samman, det ska ju hålla ihop då man reser regelväggen. Endast 2 skruv i varje ände kan ju bli i minsta laget lite beroende på dimensioner på allt.

Anna1984 skrev:
Jag håller med TS, även om man kanske inte måste gå i taket direkt.
Jag har själv ställt en massa frågor här som fått likande svar. När det händer gång på gång blir man lite trött.
Man kanske har bestämt sig för något, med bakgrund av 10 olika saker som man inte orkar/kan/vill redogöra för i frågan på forumet. Då vill man inte ha 20 olika ifrågasättanden, utan ett svar på frågan.

Jag har tex frågat något om laminatgolv i samband med att jag ska köpa laminat. Då får man frågan "varför ska du köpa laminat" "parkett är snyggare". Jo men nu har jag hund och vill lägga laminat istället. "Lägg klinker, det är snyggare". Jo fast nu tycker JAG att laminat är snyggare.....

Frågade tidigare om en tryckluftsdriven mutterdragare jag precis köpt. Får då ett svar "köp en elektrisk istället". Jo, fast nu har jag ju köpt en tryckluftsdriven......

Jag förstår att man ibland måste ifrågasätta och det är bra om man själv har en annan lösning som man tror är bättre. Men då kanske man även ska besvara grundfrågan också.

Tex så kan man svara:
Om du vill skråskruva så gör du så här.........
Men jag förslår att spikar i stället för då får du följande fördelar......

Jag personligen skulle uppskatta ett sånt svar bättre.
Precis så tänker jag med. Svara på frågan först, sen kan man ge förslag på andra lösningar. Dessutom så tycker jag att det här med olika "titlar" pga hur många inlägg man har gjort är rent löjligt. Sen att en del till och med tror sig veta bäst pga en titel som "forumgud" är än värre. Bara för att man har varit aktiv på ett forum länge är inte synonymt med att man vet bäst. I TS fall så kan denne ha väldigt starka argument till sitt val av fästmetod och därför ställer frågan om skruva. Innan man börjar ge en massa svar som tex "du skall spika för det är bättre" så bör man ta reda på varför någon vill skruva.

Så där. Nu har jag dissat forumgudarna och lär väl få skit för det. Men i så fall, tror ni jag bryr mig om det? Jag slänger lite skit tillbaka istället. :D

• Gilla
1
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Jo då, visst gör det det, i samtliga fall där man inte har något som begränsar på önskad höjd.
Och även i andra fall brukar det gå utmärkt eftersom stommen man reser inte är perfekt styv,

OM inlägg #48 kommit tidigare har vi inte hat så mycket tjafs i denna tråd.

Ju högre "titel" man har desto mer tid tillägnar man framför datorn och mindre tid läggs på praktiskt arbete ;)

Men kom just på att tänka på en sak som kanske eventuellt TS kan ha nytta av.
Väggen ska ju primärt vara för ljudisolering om jag inte läst bort mig totalt?
Då bör man väl ha nån form av dämpning mot golv och tak med?
Alltså inte regel direkt på så att säga.

• Gilla
KTM RTR och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jo då, visst gör det det, i samtliga fall där man inte har något som begränsar på önskad höjd.
Och även i andra fall brukar det gå utmärkt eftersom stommen man reser inte är perfekt styv,
Fick en bild av att det var en vägg inuti ett rum.
Men det visade sig vara fel.

Ett tips i all välmening, använd hörselskydd/kåpor för det väsnas rätt bra när flera skruvar och sågar bankar på reglar för att justera mm.

Längden på skruven beror även på hur mycket du lutar den men 5-6 x100 borde räcka utmärkt.

Kurtivan skrev:
OM inlägg #48 kommit tidigare har vi inte hat så mycket tjafs i denna tråd.
Om folk hade en förmåga att svara på frågan som ställs så hade vi inte haft så mycket tjafs i denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.