54 556 läst · 44 svar
55k läst
44 svar
Hjälp! Problem med radiator-termostaterna (AGA STD)
Vi har problem med värmen i vår 1,5-plansvilla på 150 m² från 1980. Idag har vi ca -8° och svag vind, pannan lämnar 48° på framledningen och det är 41° på returledningen. Så det finns värme att tillgå för radiatorerna, men jag får ändå ingen vidare värme i huset. Det verkar som termostatventilerna inte öppnar tilräckligt för att värma upp radiatorerna.
Så här ser radiatorerna ut. Huset har ett ett-rörs system och om jag förstått rätt kommer varmvattnet från pannan upp i det vänstra röret och det vatten som termostatventilen inte släpper in i radiatorn passerar direkt ner i det högra röret och går vidare till nästa radiator.
Det är här som vattnet går från det vänstra till det högra röret, är det denna del som kallas koppel? Röret som fortsätter uppåt i bild går upp till termostaten och ventilhuset.
Så här ser termostaterna ut. De är märkta med AGA och STD.
Termostaten sitter fast med en gängad ring som kan lossas utan verktyg. Så här ser insidan på termostaten ut, där känselkroppen ligger an mot ventilstiftet.
Ventilhuset med termostaten borttagen. När jag trycker in stiftet så fjädrar det tillbaka som det ska. Men även när själva termostaten är borttagen så kommer ytterst lite varmvatten in i radiatorn. Både inkommande och utgående rör (under kopplet) är rejält varma, så där cirkulerar varmvattnet som det ska.
Jag skruvade ur packningsdosan (?) med hjälp av en 6 mm hylsa. Stiftet löper lätt i hålet.
Så här ser ventilhuset ut med packningsdosan borttagen.
Med packningsdosan borttagen läcker det lite vatten ur ventilhuset, ungefär en droppe var 10:e sekund. Jag provade att försiktigt trycka in ventilen med ett dorn, då sprutade det vatten. Sedan droppade det betydligt mer, ca 2 droppar per sekund. När jag skruvade tillbaka insatsen blev det tätt igen. Dock blir radiatorn fortfarande inte varm.
Jag har monterat bort termostaterna på samtliga radiatorer, kontrollerat att stiften rör sig och fjädrar tillbaka, samtidigt luftade jag samtliga radiatorer (inga pysljud i något, bara vatten). Nu har det stått så några timmar och det är bara 2 radiatorer av 10 som är riktigt varma, 1 som är lite varm och resten är typ rumstempererade. Så det är inte så konstigt att det är kyligt i huset.
Jag har mätt stiftens utstick med ett skjutmått. På radiatorn som är varmast har jag 9,4 mm utstick. På radiatorn jag meckade med ovan har jag 8,6 mm och på övriga som är kalla har jag mellan 8,5 och 8,7 mm. På den som är lite varm har jag 8,9 mm, så utsticket verkar ju stämma med hur mycket vatten de släpper på. Frågan är varför stiften inte fjädrar tillbaka helt och vad man kan göra åt det?
/Andreas
Så här ser radiatorerna ut. Huset har ett ett-rörs system och om jag förstått rätt kommer varmvattnet från pannan upp i det vänstra röret och det vatten som termostatventilen inte släpper in i radiatorn passerar direkt ner i det högra röret och går vidare till nästa radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är här som vattnet går från det vänstra till det högra röret, är det denna del som kallas koppel? Röret som fortsätter uppåt i bild går upp till termostaten och ventilhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser termostaterna ut. De är märkta med AGA och STD.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaten sitter fast med en gängad ring som kan lossas utan verktyg. Så här ser insidan på termostaten ut, där känselkroppen ligger an mot ventilstiftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilhuset med termostaten borttagen. När jag trycker in stiftet så fjädrar det tillbaka som det ska. Men även när själva termostaten är borttagen så kommer ytterst lite varmvatten in i radiatorn. Både inkommande och utgående rör (under kopplet) är rejält varma, så där cirkulerar varmvattnet som det ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skruvade ur packningsdosan (?) med hjälp av en 6 mm hylsa. Stiftet löper lätt i hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser ventilhuset ut med packningsdosan borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med packningsdosan borttagen läcker det lite vatten ur ventilhuset, ungefär en droppe var 10:e sekund. Jag provade att försiktigt trycka in ventilen med ett dorn, då sprutade det vatten. Sedan droppade det betydligt mer, ca 2 droppar per sekund. När jag skruvade tillbaka insatsen blev det tätt igen. Dock blir radiatorn fortfarande inte varm.
Jag har monterat bort termostaterna på samtliga radiatorer, kontrollerat att stiften rör sig och fjädrar tillbaka, samtidigt luftade jag samtliga radiatorer (inga pysljud i något, bara vatten). Nu har det stått så några timmar och det är bara 2 radiatorer av 10 som är riktigt varma, 1 som är lite varm och resten är typ rumstempererade. Så det är inte så konstigt att det är kyligt i huset.
Jag har mätt stiftens utstick med ett skjutmått. På radiatorn som är varmast har jag 9,4 mm utstick. På radiatorn jag meckade med ovan har jag 8,6 mm och på övriga som är kalla har jag mellan 8,5 och 8,7 mm. På den som är lite varm har jag 8,9 mm, så utsticket verkar ju stämma med hur mycket vatten de släpper på. Frågan är varför stiften inte fjädrar tillbaka helt och vad man kan göra åt det?
/Andreas
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag antar att käglan är den mässingsfärgade delen i mitten? Jag har provat att knacka på ventilhuset, och om jag trycker in käglan med ett dorn så sprutar det vatten, sedan fjädrar den tillbaka. Så den sitter inte helt fast i alla fall. Är det någon som har en bild på hur ventilen ser ut i genomskärning?
Det står AGA även på ventilhusets gjutgods. Jag är rätt säker på att det är denna:
http://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-aga-thermopanel-1-rors/
Det stämmer också att det sitter en röd tejp på tilloppsröret.
Enligt nedanstående sida hette AGAs termostater NTD mellan 1970 och 1978 och sedan STD (eller STD80) fram till 1988.
http://www.mma.se/produkter/adaptrar-aga/
Mina termostater är märkta med STD och jag tror därför att insatsen heter STI:
http://www.mma.se/media/44514/4823701_rev4.pdf
http://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-aga-thermopanel-1-rors/
Det stämmer också att det sitter en röd tejp på tilloppsröret.
Enligt nedanstående sida hette AGAs termostater NTD mellan 1970 och 1978 och sedan STD (eller STD80) fram till 1988.
http://www.mma.se/produkter/adaptrar-aga/
Mina termostater är märkta med STD och jag tror därför att insatsen heter STI:
http://www.mma.se/media/44514/4823701_rev4.pdf
Jag har likadana element, dock från 1982. Utsticket på ventilens styrpinne är mellan 9 och 11 mm, om det kan vara till någon hjälp. Du kanske ska försöka motionera pinne och ventil riktigt länge och se om det "släpper".
Cirkulationspumpen surrar (den är dessutom utbytt för bara ett par år sedan), och rören till radiatorerna blir rejält varma så det är helt klart att det cirkulerar varmvatten fram till radiatorerna. Pumpen är en Wilo Smart som justerar varvtalet på egen hand, men jag har ställt den på högsta läget och motionerat ventilerna genom att trycka in stiften. Dock har jag inte pillrat något mer med käglan bakom packningsdosan. Lite drygt när det läcker vatten...
Exakt rätt, visade det sig till slut. Jag blev lurad av att käglan rörde sig när jag tryckte in den med ett dorn, den satt alltså inte fast.roland53 skrev:
Jag svängde förbi och pratade med VVS-firman på orten häromdagen, han trodde att det var skit i systemet. Antingen vid termostatventilen eller att radiatorerna var så fulla med sediment i botten att vattnet inte kunde flöda ut. Det som gjorde susen var dock att han hade några AGA-koppel kompletta med ventiler i skrotlådan. Dels upptäckte jag att stiften på dem gick att trycka in med tummen, alla mina var jag tvungen att använda bredsidan på en skiftnyckel för att rubba. Jag fick dessutom med mig två koppel hem så jag kunde demontera ventilinsatsen och se hur den var konstruerad.
På den vänstra gängan i bilden sitter termostaten och med den högra gängan skruvas insatsen in i ventilhuset. I viloläge trycker en fjäder den svarta gummiklossen åt vänster i bild, då är det helt öppet genom ventilhuset och vattnet kan flöda in i radiatorn. När stiftet trycks in, så trycks även käglan åt höger i bild. När ventilen är helt stängd tätar gummiklossen mot ventilhuset så att inget vatten kommer in radiatorn, men då kan vattnet flöda längs med käglans axel genom insatsen och fram till packningsdosan som tätar mot läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänkte att det kunde ha fastnat skit mellan gummiklossen och anliggningsytan på insatsen, vilket skulle göra att ventilen inte kunde öppna helt. Därför ställde jag upp cirkulationspumpen på max, skruvade bort packningsdosan och tryckte in käglan så långt det gick några gånger. Först fjädrade den på samma sätt som förut, men efter några gånger märkte jag hur käglan rörde sig lite i sidled och nu kom till det riktiga viloläget (längre ut från ventilhuset). Nu slutade det också rinna vatten från ventilen och direkt kände jag hur värmen spred sig i radiatorn. Success! Jag fortsatte med resten av radiatorerna i huset med samma goda resultat.
Det kan vara bra att skaffa en eller ett par extra packningsdosor innan arbetet påbörjas, eftersom de oftast behöver rengöras och det inte är så kul att ha en läckande radiator under tiden. De flesta av mina packningsdosor såg ut som nedan, med mycket avlagringar inne i huset och en svart ring på stiftet där den varit i kontakt med gummipackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde rent genom att spola i varmt vatten och skrapa försiktigt med en liten flatmejsel på stiftet och längs innerväggen på huset. Var försiktig i närheten av gummipackningen så den inte börjar läcka. Ett tips är att sätta i proppen i handfatet, så att inte stiftet försvinner ner i avloppet om du råkar tappa det. På en av radiatorerna hade låsringen lossnat från stiftet men jag hade sån tur att den ramlade ut när jag skruvade bort packningsdosan så det var bara att trycka den på plats igen.
Så här ser packningsdosorna ut efter rengöring, inga avlagringar på stiftet och man ser till och med låsringen som håller gummipackningen på plats i huset.
Så här gjorde jag, steg för steg:
- Ställ upp cirkulationspumpen på max och ställ ner framledningstemperaturen så vattnet inte är skållhett. Jag hade ca 40 grader så man direkt kunde känna om värme kom ut i radiatorerna.
- Vrid upp radiatortermostaten på det varmaste läget och skruva sedan bort den.
- Lossa packningsdosan med en 6 mm hylsa. Undvik skiftnyckel, mässing är mjukt.
- Var beredd på att fånga upp läckande vatten med en flaska och papper. På två av mina radiatorer rann det massor av vatten när jag tog bort packningsdosan, på övriga droppade det mest.
- Vira en handduk runt ett dorn och tryck in käglan i botten några gånger. Det kommer att spruta vatten så se till att täta med handduken mot ventilhuset. För min del krävdes det ingen stor kraft, men å andra sidan hade jag nog redan innan lossat på de som satt fast genom att trycka in stiftet med bredsidan av en skiftnyckel.
- Känn efter att värmen börjar sprida sig i radiatorn. Det bör också bara droppa vatten från ventilen, inte rinna. På några radiatorer fick jag pillra på käglan i sidled med en liten flatmejsel för att få den att hoppa i rätt läge.
- Skruva in en packningsdosa i bra skick med en 6 mm hylsa, dra inte alltför hårt.
- Tryck in stiftet med tummen, det ska gå hyfsat lätt och fjädra tillbaka. När ventilen är helt öppen sticker mina stift ut 10,0 mm och när den är stängd sticker de ut 8,0 mm. Kontrollera också att det inte läcker något vatten från packningsdosan.
- Skruva tillbaka termostaten och vrid den sedan till den inställning du hade tidigare.
- Dra ur stiftet ur packningsdosan, några av mina gick så trögt att jag fick använda en tång. Rengör enligt ovan och tryck tillbaka stiftet. Det ska gå lätt att skjuta stiftet fram och tillbaka.
- Kontrollera att systemtrycket är tillräckligt högt, fyll annars på vatten så att det inte kommer in luft i systemet.
- Fortsätt med nästa radiator.
- När alla radiatorer släpper in värme, kontrollera att de är varma även vid avluftningsventilen. Om inte, lufta radiatorn.
Det är möjligt att det går att utföra arbetet även med cirkulationspumpen avstängd, men det är ju större chans att få bort skit från ventilen med högt flöde. För de radiatorer som var svåra att få till skruvade jag tillbaka packningsdosan, gick och stängde av cirkulationspumpen och fortsatte med att få käglan på plats med mindre vattenläckage.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 934 inlägg
Fast en termostat från 80 hade jag bytt. Nyare reglerar (mycket) bättre. (Och när jag ändå bytte alla termostater i mitt hus så passade jag på att byta alla ventiler också. )
Mitt hus från 81 har samma termostater, ventiler och element. 1.5 plan, 150 m2.
Har mina termostater vidöppna dock, och framledningstemp på ca 30 vid -5. Ger ca 20 grader inne.
Är det bättre att höja framledningstemp och sänka termostaterna?
Har mina termostater vidöppna dock, och framledningstemp på ca 30 vid -5. Ger ca 20 grader inne.
Är det bättre att höja framledningstemp och sänka termostaterna?