Jag föreslår att det är mer stjälp än hjälp att redogöra för hur man gör med andra kaminer när det uppenbarligen inte är så man gör med kaminen som diskuteras här. Det är väl bara att starta en ny tråd för din kamintyp om tändprocedurer för den behöver diskuteras?

Den slutsats jag tycker man ska dra av infon i denna tråd är att kaminen i sig är enkel att tända under rätt förutsättningar och har man en kamin av denna typ som inte är enkel att tända bör man fokusera på förutsättningarna runt kaminen: 1. Tilluft 2. Frånluft, dvs drag i skorstenen.

Elkludde skrev:
Jaha då skal jag kanske hålla käft med hur en riktig kamin fungerar o var skall man diskutera andra kaminer än Contur?
Att tända kamin o elda med luckan öppen är väl inget att rekommendera med hänsyn till brandrisk
Du har rätt på många sätt!
Jag har aldrig luckan öppen på min Lotus-kamin, utom vid tändning och när ny ved laddas in.
Men jag har separat tilluft som går rätt in i kaminen.

För er med Contura:
Följ anvisningarna, de fungerar om inte något i installationen är fel eller om veden är sur.

Elkludde skrev:
Jaha då skal jag kanske hålla käft med hur en riktig kamin fungerar o var skall man diskutera andra kaminer än Contur?
Att tända kamin o elda med luckan öppen är väl inget att rekommendera med hänsyn till brandrisk
Nej, du ska inte hålla käften men att dryga sig och prata om "riktig kamin" kanske inte bidrar så mycket. Och nej, de Contura vi pratar om här eldas och tänds inte med vidöppen lucka. Termen öppen i det här fallet betyder att luckan står på glänt en centimeter eller något.

MathiasS skrev:
Tycker det synd att ge råd utifrån andra kaminer när man inte testat conturan ifråga. Jag tänder och eldar utan problem med 5cm aska i kaminen och rostret stängt. Conturan behöver ingen luft därifrån.

Hur det funkar i andra kaminer kan vi säkert ta i en annan tråd, det fungerar uppenbarligen helt olika.
Och var fär din Cuntura förbränningsluften ifrån??

Tilluft till förbränningsutrymmet sitter i övre bakkant på utrymmet.

MathiasS skrev:
Tilluft till förbränningsutrymmet sitter i övre bakkant på utrymmet.
Har en Contura 6xx, och MathiasS har helt rätt enligt mig.
Inga problem med 5cm aska i botten, rostret i botten är för att få ner askan i lådan under, som man sedan tar ut och tömmer (om man inte vill använda asksug).
Luftspjället sitter mitt under glaset på luckan.
Tända med öppen lucka, tolkar jag som Conturaägare att man tänder, och skjuter igen luckan utan att röra handtaget, luckan låses då med ca. 1cm luftspalt, man kan sedan, om man vill, och det behövs, skjuta igen luckan helt, och sedan stänga med handtaget när brasan tagit sig.

Jag skulle prova med ved som är garanterat torr, svaren på hur länge den torkat har väl vacklat lite, från X veckor inomhus till länge? utomhus.
Jag hade problem i början med halvsur ved som vi ärvde med huset...nu med torr ved som legat över 1h år ute under tak är det inga problem att tända.

MathiasS skrev:
Tycker det synd att ge råd utifrån andra kaminer när man inte testat conturan ifråga. Jag tänder och eldar utan problem med 5cm aska i kaminen och rostret stängt. Conturan behöver ingen luft därifrån.

Hur det funkar i andra kaminer kan vi säkert ta i en annan tråd, det fungerar uppenbarligen helt olika.
Håller med, rostret ska vara stängt och det ska ligga en bädd av aska på det.
Inga problem att elda tills det svämmar över, bara frugan som blir sur. ;)

Alltså. Nu är ju inte jag expert på något vis men tycker det är kul med ved och eldning, och har haft diverse kaminer, vedspis samt öppen spis över åren och har ALDRIG hållt på att krångla så mycket som vissa andra här verkar göra med tändningen. Kanske är det bara så har jag bara haft tur 99% av alla tändningar?

Jag lägger in torr ved (bränsle) i lagom storlek (specifik finfördelad tändved eller späntved har jag bara behövt använda till vedspis och öppen spis) och använder någon form av braständare (kub eller påse). Brukar nästan alltid lägga 2-3 klabbar i botten, braständaren på dessa, och sen 2-3 klabbar korsvis ovan på detta (blir väl en bottom-up tändning antar jag?). Avståndet mellan klabbarna är ca 1 cm, absolut inte större, detta är A och O enligt min erfarenhet (värme). Alltid helöppen lufttillförsel (syre), ibland luckan på glänt (här förstår jag ju att detta beror lite på typ av kamin och skorsten samt temperatur och väderlek).

Tricket med att elda lite tidningspapper för att få bort köldproppen och få drag i skorstenen har jag bara behövt använda i vedspis och enstaka gånger i öppen spis (speciellt vid eldning i ett kallt hus).

På bilderna som TS visat tycker jag mig se en massa rök i kaminen, och den röken måste ju ha rykt in som tusan om dörren var på glänt? Eller är det kanske bara glaset som är sotigt? Eftersom även halvdåligt torkad ved går att få fyr på med lite envishet så är jag tämligen övertygad om att huvudproblemet är knas på lufttillförsel eller skorstensdrag. Men sen kan absolut placering av vedklabbarna också ytterligare spä på problemet. Jag skulle lagt de närmare varandra. Storleken ser jag inte som något problem så länge de har "klyvyta" där elden får fäste. Däremot torkar ju grova klabbar långsammare, därför klyver jag gärna lite finare bitar än TS ved...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.