Uh... Jag tror jag lämnar min tråd åt er som kan nåt om allt detta och låter er få fortsätta bäst ni vill. Blir nog bäst så =D

ullberg
vectrex skrev:
Är inte FLIR svenskt? Jag fattade det som så på er diskussion? Men att utgå från ovanstående är det ett amerikanskt bolag alltså?
Agema var svenskt men köptes av det Amerikanska Flir. Dock finns en del utveckling i Sverige (Täby, finns det på fler ställen?). Så det står typ "developed and designed in Sweden, produced in Estonia" på E4:an (har den inte framför mig). Våra två ex-Flirare kan säkert ge mer detaljer.

/U

Den svenska delen av amerikanska FLIR Systems består av det tidigare svenska företaget AGEMA vilket köptes av FLIR 1997-98.

AGEMA uppstod i sin tur ur AGAs militära verksamhet (på Lidingö) där man bland annat utvecklade IR-kameror för stridsvagnssikten.

mycke_nu skrev:
AGEMA uppstod i sin tur ur AGAs militära verksamhet (på Lidingö) där man bland annat utvecklade IR-kameror för stridsvagnssikten.
AGA som i gas?

ullberg skrev:
Agema var svenskt men köptes av det Amerikanska Flir. Dock finns en del utveckling i Sverige (Täby, finns det på fler ställen?). Så det står typ "developed and designed in Sweden, produced in Estonia" på E4:an (har den inte framför mig). Våra två ex-Flirare kan säkert ge mer detaljer.

/U
Ja, som ett led i den extrema metamorfosen som temografibranschen genomgår sedan några år tillbaks så köpte man upp lite blandade rester av Nokias (?) outsourcade tillverkingslina i Estland för att kunna få upp tillverkningskapaciteten på entry-level produkterna. Man har även köpt upp RayMarine för några år sedan och även ett företag jag glömt namnet på, men som håller på med allehanda mätinstrument a la Fluke.

För ordningens skull vill jag även säga att jag inte varit anställd på FLIR, utan arbetat på konsultbasis mot dem under ett antal år, men det jag kan säga om dem är att de på termografisidan har den i särklass mest kompetenta och drivna utvecklingsavdelningen på jag någonsin stött på under mina år som konsult (och den galnaste skidresan, btw). Bara att sitta i fikarummet och dricka kaffe med "pöbeln" gjorde mig smartare och t o m lyfte min karriär ett inte oansenligt antal snäpp...

För att sätta utvecklingen inom detta område i perspektiv så kan man säga som så, att när jag kom in som konsult där för inte jättemånga år sedan så hade man sedan 1956 (eller så) sålt mindre än 40000 kameror totalt (har jag för mig). Några år senare så hade man sålt ytterligare 40000 kameror och idag så säljer man mellan 40000 och 80000 kameror per år (enligt vad som officiellt går att utröna).

Sen vad mycke_nu och jag käbblar om är mer detaljer som är oväsentliga för tråden -mycket_nu kan mycket, jag kan litegrann och jag tror att om vi skulle svinga en bägare eller två one-on-one så skulle vi inte behöva käbbla lika mycket som vi nu förefaller göra :)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
FLIR ligger tyvärr lite taskigt till pga de amerikanska exportrestriktionerna så håll ögonen på exvis franska och kinesiska företag.
vectrex skrev:
Är inte FLIR svenskt? Jag fattade det som så på er diskussion? Men att utgå från ovanstående är det ett amerikanskt bolag alltså?
Nja, så tänkte inte jag.
Jag tänker att alla företag på utsidan av USA har problem att köpa in den teknologi man önskar (t.ex. IR-chip) pga exportrestriktioner.
Men om flir är amerikanskt eller ej vet jag dock inte.

Mikael_L skrev:
Nja, så tänkte inte jag.
Jag tänker att alla företag på utsidan av USA har problem att köpa in den teknologi man önskar (t.ex. IR-chip) pga exportrestriktioner.
Är inte riktigt med på hur du tänker nu?

Personligen tror jag att om eller snarare när, IR apparatur blir big business så kommer det tvinga fram en förändring av de amerikanska exportrestriktionerna. Kommersiella intressen kommer väga för tungt. Jämför t.ex. med krypteringsmjukvara som hade liknande restriktioner på 90-talet.

Nyfniken skrev:
AGA som i gas?
The very same.

Dom höll på med mycket kul. (En gång när jag besökte deras anläggning på Lidingö stod det ett par "fordon" där inne som definitivt hade hamnat på ett ställe som den ursprunglige ägaren inte hade tänkt sig. Du såg inte dom där! ..OK..​)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aga_(företag)

Mikael_L skrev:
Nja, så tänkte inte jag.
Men görs chippen i USA? Det är allt färre (nästan inga) som görs där längre, men det jag vet om IR-sensorer ryms som sagt i en fingerborg. USAs exportrestriktioner kickar bara in om man a) vill exportera en produkt utanför USAs gränser (oavsett hur den kom in), men den måste då som sagt befinna sig i USA, eller b) man vill exportera en produkt från vissa länder (Sverige bla) som innehåller mer än 50% amerikansk teknik som man importerat, eller innehåller amerikansk teknik som man importerat av vissa typer (IR-sensorer med viss upplösning kan mycket väl vara det). I dessa fall så är det tre olika listor på länder som träder in beroende på (till Nordkorea är det alltid "njet"...)

Så om Kina kan göra sensorer med bra upplösning så kan USA skrika sig blåa i ansiktet, det hindrar ingen för det.

(Stefan, som suttit på Ericsson och arbetat med kryptoexportrestriktioner, får fortfarande impulsen att slita mitt hår när jag tänker på det... :))

Amerikanska exportrestriktioner gäller oavsett var i världen utrustningen tillverkats eller befinner sig för tillfället.

Är man en US Person (och detta begrepp innefattar företag) får man inte exportera kontrollerad teknologi ens mellan andra och tredje land. Det spelar heller ingen roll om teknologin i fråga är amerikansk eller ej.

Därmed kan inte FLIR exportera svenska kameror från Sverige utan licens.

mycke_nu skrev:
Amerikanska exportrestriktioner gäller oavsett var i världen utrustningen tillverkats eller befinner sig för tillfället.

Är man en US Person (och detta begrepp innefattar företag) får man inte exportera kontrollerad teknologi ens mellan andra och tredje land. Det spelar heller ingen roll om teknologin i fråga är amerikansk eller ej.

Därmed kan inte FLIR exportera svenska kameror från Sverige utan licens.
Nej, nej. Visst. Jag avsåg ett företag som *inte* var Amerikanskt, t ex de Kinesiska och Franska som du nämde (vilka är det fö?).

Och om det går som det brukar så är det ju *inte* de etablerade som lyckas. Dessa klarar sällan av att röra sig tillräckligt fort eftersom man inte förmå köpa läget, dvs att det nu är annorlunda (jmf. DEC, Facit, Ericssons mobilverksamhet, faktiskt IBM, för att bara ta ett axplock ur högen). Och i det här fallet så har vi dessutom exportrestriktioner som staten med största säkerhet *inte* kommer att lyfta i tid för att stödja civil amerikansk industri som främst är inom försvarssektorn. (Se bara dumheterna inom kryptoområdet för ett aktuellt exempel). De smarta pengarna satsar alltid på uppstickarna när det kommer "disruptive technology".

Där tror jag du har helt rätt, det finns ganska många uppstickare (ett etablerat företag i Frankrike är Sofradir) som kan bli giftiga konkurrenter till FLIR. Dom har dock köpt upp en hel del företag i Europa och kommer antagligen att fortsätta att göra så för att hålla ner konkurrensen.

(Det här med kryptokontrollen är ju lite extra ironiskt eftersom det egentligen vore i USAs (läs NSAs) intresse att deras försvagade krypton spreds över världen.)

Redigerat:
Köpte en testo till jobbet idag, hoppas den är vettig

Vem blir först med en sådan manick :
Flir-One-Thermal-Imaging-Camera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://flir.com/flirone/

tycker det är lite klent med bilder från era nya kameror grabbar (och tjejer)

Wtf..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.