10 694 läst · 74 svar
11k läst
74 svar
Hur gör ni med era öl i kylskåpet?
Men hur gör du då för att garantera FIFO?repsej skrev:Jag har precis fått den nya kylen, 70 bred.
Jag har ölen liggandes i det annars meningslösa flask-stället. Där går det att lägga ett bas-lager och sedan pyramida upp ett lager till. Men dock bara med lite smalare 33 cl flaskor, typ Oppigårds och Innis and Gunn.
Resten hamnar ståendes nere i vinkällaren (Usch och fy att det inte är en öl-källare)
// repseJ
First In First Out ?
Har ett fåtal öl i kylskåpet, resten i matkällaren. Flyttar in fler i kylen när jag plockar någon därifrån. Uppstår en sådan kris så att enbart ljummen öl finns så lägger jag dem i ett vattenbad med is så blir de kalla på några minuter. Behöver jag snabbkyla vin så har jag alltid några snabbkylare i frysen. De finns i öl-storlek också, och jag har tänkt skaffa några sådana.
Jag får trycka in mina öl där det finns plats. Sen gnäller sambon för att hon av någon konstig anledning ska få plats med en massa mat i kylen. Ska nog skaffa en liten vinkyl att ha dem i istället. Då kan jag hålla lite högre temperatur eftersom de flesta sorter jag gillar, smakar bäst källarsvala och inte kylskåpskalla.
Jag har ju redan gett dig en fungerande lösning!
Ska förklara igen så att det kanske blir förståligt.
På hyllan ställer du 3 flaskor i en rad längst in mot bakväggen.
Sedan ställer du 3 flaskor till framför dom. Så fortsätter du till du når framkanten på hyllan (i mitt ger det 5 st 3 rader).
När du sedan ska ta en öl tar du i vänstra raden tills den blir tom.
När du sedan påbörjar mitten raden, så fyller du samtidigt på nya i den tomma vänstra raden.
När sedan mitten raden är tom och du börjar på höger raden så fyller du på nya i mittenraden.
När du sedan kommer in till väggen i högra raden så fyller du på nya där och börjar om att ta i vänstra raden.
På så sätt får du alltid FIFO.
Ger även pluset att du aldrig får en fesljummen öl eftersom du hela tiden har en buffert på 10 pilsner i mitt fall, vilket gör att kylen gott och väl hinner med att kyla ölen.
Undantaget kan vara om man har många törstiga vänner på besök, men då får man ju prioritera om den kvällen och se till att man istället för 3 st längst in kan få plats med 6 st istället vilket ger en buffert på 25 istället för 10 i mitt fall vilket borde räcka för de flesta tillfällen.
Ska förklara igen så att det kanske blir förståligt.
På hyllan ställer du 3 flaskor i en rad längst in mot bakväggen.
Sedan ställer du 3 flaskor till framför dom. Så fortsätter du till du når framkanten på hyllan (i mitt ger det 5 st 3 rader).
När du sedan ska ta en öl tar du i vänstra raden tills den blir tom.
När du sedan påbörjar mitten raden, så fyller du samtidigt på nya i den tomma vänstra raden.
När sedan mitten raden är tom och du börjar på höger raden så fyller du på nya i mittenraden.
När du sedan kommer in till väggen i högra raden så fyller du på nya där och börjar om att ta i vänstra raden.
På så sätt får du alltid FIFO.
Ger även pluset att du aldrig får en fesljummen öl eftersom du hela tiden har en buffert på 10 pilsner i mitt fall, vilket gör att kylen gott och väl hinner med att kyla ölen.
Undantaget kan vara om man har många törstiga vänner på besök, men då får man ju prioritera om den kvällen och se till att man istället för 3 st längst in kan få plats med 6 st istället vilket ger en buffert på 25 istället för 10 i mitt fall vilket borde räcka för de flesta tillfällen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Burkarna brukar jag köp på ICA, kassapersonalen brukar dock titta konstigt på mig när jag plockar upp på bandet och det kommer burk efter burk efter burk efter burk efter burk efter burk efter burk efter burk efter burk efter burk.hantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag försöker dra ner på öldrickandet. Men en normal fredag ser det ut så här. Jag trycker ner några pilsner Urquell flaskor i grönsakslådan, eftersom det är fullt på alla andra ställen. Sedan på söndagen, när jag druckit färdigt, så tar jag ut resterande öl och bär ner i källaren eftersom risken att jag okynnesdricker är för stor annars.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag är inte konstig och dricker inte öl... :wow:
Min algoritm för öl i kylen är ungefär så här, implementerad i PL/SQL
DECLARE
beer_in_fridge EXCEPTION;
BEGIN
IF beer_found THEN
RAISE beer_in_fridge;
END IF;
EXCEPTION
WHEN beer_in_fridge THEN
get_beer_with_right_hand;
open_beer;
pour_beer_down_the_sink;
END;
/
Att skriva procedurerna get_beer_with_right_hand, open_beer och pour_beer_down_the_sink och funktionen beer_found lämnar jag som en övning till läsaren.
Sorry för den vansinniga indenteringen...
Min algoritm för öl i kylen är ungefär så här, implementerad i PL/SQL
DECLARE
beer_in_fridge EXCEPTION;
BEGIN
IF beer_found THEN
RAISE beer_in_fridge;
END IF;
EXCEPTION
WHEN beer_in_fridge THEN
get_beer_with_right_hand;
open_beer;
pour_beer_down_the_sink;
END;
/
Att skriva procedurerna get_beer_with_right_hand, open_beer och pour_beer_down_the_sink och funktionen beer_found lämnar jag som en övning till läsaren.
Sorry för den vansinniga indenteringen...