Korvgubbe
MathiasS skrev:
Jag skulle säga att det generellt är riktigt kluriga människor som konstruerat lamporna på ett sådant sätt att DET SKA VARA HELT JÄDRA OMÖJLIGT ATT BYTA och tar lång tid på verkstaden.

På min XC70 fann jag det enklast att lyfta hur hela lamphusen när xenonlamporna skulle bytas. Idiotpill! Men att få ur lamphusen var inte besvärligt på volvon heller.......
Ja att enbart byta själva lampan brukar kräva en hel del svartkonster och djuroffer, men att byta hela strålkastaren som jag förstod det som att det handlade om här brukar sällan vara svårt.
 
Snailman
När jag bytte strålkastare på min bil (stenskott), så tänkte jag att jag egentligen borde montera bort den varje gång jag ska byta lampa i den, då det är enormt trångt att byta lampan när strålkastaren sitter på plats...
 
Till er som har Passat och bytt strålkastare - hur vet man vilken strålkastare bilen ska ha?

Det finns flera olika strålkastare att välja mellan på bildelaronline24.se och jag vet inte vilken jag ska beställa. Det är med eller utan ställviddsreglering och motor för den funktionen.

Min bil har ett reglage till vänster om ratten där jag genom att ändra det ändrar om halvljuset ska lysa "mer framåt" eller "mer neråt". Det är väl om man kör med husvagn eller tungt släp som det är användbart?

Någon som förstår frågan och kan avgöra vad jag ska beställa för strålkastare?

http://www.bildelaronline24.se/vw/passat-variant-3b6/22638/10533/stralkastare-insats
 
Då ska du ha med ställviddsreglering, kolla även om du har xenon-lampor eller vanliga H7/H4.

Glöm inte ljusinställningen, att rita av på papper på väggen är bra, under förutsättning att ljusen står rätt nu...
 
lapower skrev:
Då ska du ha med ställviddsreglering, kolla även om du har xenon-lampor eller vanliga H7/H4.

Glöm inte ljusinställningen, att rita av på papper på väggen är bra, under förutsättning att ljusen står rätt nu...
Jag har "vanliga" H4-lampor.

Men ska det vara med eller utan motor för viddregleringen?
 
Motorn kan flyttas mellan strålkastarna, så om viddregleringen funkar idag är det inte nödvändigt att att köpa med motor. MEN det kommer bli dyrare på verkstaden eftersom dde då måste flytta över motorerna från dina gamla strålkastare till de nya. Risken finns också att dessa motorer ger upp tidigare än dina nya strålkastare.

Så om det inte är ockerdyrt med nya kompletta med motor så tycker jag du ska köpa dessa.
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Då vet jag, med motor blir det!

Tack för all hjälp.
 
Om du köper en handbok till din bil (haynes el. liknande) så kan du nog titta på beskrivningen och byta strålkastare själv.
Strålkastaren brukar oftast bara sitta med 4st skruvar och gör du det själv så tjänar du in ganska mycket pengar på det.:)
 
Göran.W
Glöm inte att åka och få ljuset ställt sen om du byter själv.
Det är inte ovanligt att små verkstäder kan ordna reservdelar på skroten som dom sen monterar.
 
...jag har lossat hela lyktor på flera av mina bilar flera gånger, har aldrig behövt justera ljusbilden därefter. Fast med nya lyktor ärd et förstås lite annorlunda....
 
Vid två tillfällen har ljusbilden varit felaktig när jag besiktigat bilar, båda gångerna har personalen på bilprovningen plockat fram en skruvmejsel och justerat in det.
 
Snailman
Bilprovningen brukar justera om det kan utföras med verktyg från utsidan av bilen, och det går det nog på alla icke veteranbilar typ...
 
Snailman skrev:
Bilprovningen brukar justera om det kan utföras med verktyg från utsidan av bilen, och det går det nog på alla icke veteranbilar typ...
Om man inte har Xenon. Min 9-5:a justeras via GM: s diagnosverktyg (Tech 2).
 
Mina Xenon på Bmw:n justeras manuellt så alla justeras inte med dator.;)
 
Snailman skrev:
Bilprovningen brukar justera om det kan utföras med verktyg från utsidan av bilen, och det går det nog på alla icke veteranbilar typ...
När jag har rullat in med mina veteranare så har jag justerat om tills besiktningsgubben varit nöjd, så inga problem där heller. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.