Just ja, du hade monstertanken allan.. ;) Lite i överkant är dock bara bra. :)

Jag har bara en liten pluttbalja, men å andra sidan svänger inte tempen i pannan mer än 10-20grader normalt, i ditt system svänger det ju 40-70 grader fram och tillbaka. ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Just ja, du hade monstertanken allan.. ;) Lite i överkant är dock bara bra. :)

Jag har bara en liten pluttbalja, men å andra sidan svänger inte tempen i pannan mer än 10-20grader normalt, i ditt system svänger det ju 40-70 grader fram och tillbaka. ;)
ImageUploadedByByggahus.se1380994800.768396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur långt tidsspann räknar man på då?

Mitt hoppar i % ca 20 per dygn
Men tempen är ju ganska jämn i tankens 3 skikt.

Kolla imorses, då var det 79/80/79
Men jag spolade ur slingorna och fyllde på med nytt ( kallt ) vatten

ImageUploadedByByggahus.se1380994999.243369.jpg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag menar under sämsta möjliga förutsättningar, du hinner inte elda, tempen sjunker till 20 grader överallt och du eldar upp systemet till 90 grader, expansionskärlet ska ju klara det vid en vedanläggning eftersom det faktiskt är normalt att det svänger ordentligt!

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Jag menar under sämsta möjliga förutsättningar, du hinner inte elda, tempen sjunker till 20 grader överallt och du eldar upp systemet till 90 grader, expansionskärlet ska ju klara det vid en vedanläggning eftersom det faktiskt är normalt att det svänger ordentligt!
aha 😃😃😃

Åt andra hållet går det ju lite fortare 🙈

Tänkte inte så långt ha ha men det har nog med att jag bara eldat med "kaniner" tidigare ;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vatten expanderar mer än man tror när det blir varmt.. :)

D09
xdigger skrev:
Vatten expanderar mer än man tror när det blir varmt.. :)
Förklarar varför jag inte ser mina tår efter att ha druckit kaffe ;)

• Gilla
Nimajneb och 3 till
  • Laddar…
Jag kan inte tala för dig, men hos mig är det inte magen som expanderar!! :D

• Gilla
D09
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
.....dagen till ära ska jag röja på baksidan...blir förhoppningsvis några vändor till ÅVC.....
Blev en vända till ÅVC efter det räddade regnet mig från mer arbete.... :D

KnockOnWood skrev:
IKEA eller hos svärfar :surprised:
Båda? ;)

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Mikael_L
D09 skrev:
Bild och text ...
Vedporr ... :cool: (y)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Torven kom till användning. Höjt upp runt huset så att det är fall från huset, istället för mot.
Nu får jag en anledning att gräva hålet ännu större, för det är lite till att höja upp på andra sidan.

• 1381074514770.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagt golv i hallen!
Slutade mitt framför pannrummet och gick in dit för att sota ur askan!
Då reste sig en planka så jag kom inte ut igen:sly::D
Där satt jag tills dom saknade mig, som tur bara 20minuter senare då dom kom hem med fikat:surprised:

• Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
D09
Fått besök av vapendragaren morfar, sen klyvt och sågat ved..

Börjar bli ont om plats i vedboden..

Vinterstädat lite på tomten :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Produktiv dag idag, Började med projketet få in utemöblerna under tak, För att lyckas med detta var jag tvungen att få in en bil på rätt plats i ladan.
På rätt plats i ladan låg det 2m3 ved i en slarvig hög då det inte fick plats i pannrummet när jag körde in veden i våras.
Således fick jag börja med att bygga en ställning av 2 pallar o lite reglar så var snabbt den slarviga högen ett minne blott.
Efter att ha tvättat alla utemöbler, samt barnpoolen(frågade sonen, han ville inte bada idag). Ställde jag tillsammans med sonen in de i snygga rader. Mkt trevligt med ordning o reda. Väckte abrupt upp ett gäng flugor som nog hade planerat att övervintra i det ihopfällda parasollet.

Gick vidare med gräsklippning av kanter och utanför staketet där roboten inte får vandra fritt, Kändes lite skumt att klippa runt snöstakarna som är utställda men vafan, Gräsmattan e grön som attan o växer.

Sen blev det till att ta tag i det där fönstret som har stått odrevat sen jag bytte det i vintras, Sambon har sagt att hon skulle tycka att det vore trevligt att ha det tätt innan vintern:)
Tryckte i en tub fogskum, Funderar på när jag ska lära mig att ta lagom fogskum.

Sen var det likabra att börja på med fönstersmygarna som ska byggas i mdf. När jag skulle ta ut byggsågen hindrades jag av sonens fyrhjuling som stod ivägen, Blev påmind om att den e trasig så jag tog tag i den. Upp med den på lyftbordet o fixade till eldragningen runt batteriet, Bytte kablar, kabelskor och monterade en huvudströmbrytare så ska jag förhoppningsvis slippa bekymret med utdraget batteri.
Grannen tittade konstigt på mig när jag provkörde fyrhjulingen en sväng, 180cm 100+ kilo 34 åring ska kanske inte köra små 50cc maskiner som passar en 3-åring...

Nu kunde jag plocka fram byggsågen med gott samvete, Kapade till smygbrädorna, samt grundade de.

Sen gick jag in o drog igång en köttgryta som nu står o puttrar på spisen, Funderar på om jag inte är värd en kall öl till middan ikväll.

• Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Rörmokat, bytt en läckande ventil samt modifierat två trevägsventiler till vanliga kulventiler, div prov&försöksverksamhet avslutad. Saknar ett par 28 lödmuffar för att få ihop skiten men nu ska det ju bli varmare ett tag:cool:.
Återstår att byta en slinga i elkasetten.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.