O
Jag vet att du Injonil var tidigt ute med vad som gällde... men som vanligt måste folk börja prata om annat....
sen kommer det in stackars hantverkare som måste försvara sig...
frågan handlade enbart om det är korrekt att ta betalt för en offert utan att man sagt till innan.
och som injonil konstaterade tidigt att det är inte korrekt.
Sedan är det självklart en hantverkare får ta betalt för att han/hon kommer och räknar. Men man bör inte bli förvånad om man inte får komma ut.
Jag förstår att hantverkaren vill ha betalt för det jobb han utför ingen vill jobba gratis! alla vill vi bli rika....
Jag tycker att den debitering som elektrikern tog för sitt jobb, 2h verkar vettigt.
Men det hade inte med saken.

Många hantverkare behöver ibland själva konsultera nån expert på en viss produkt. Det är ingenting som hantverkaren betalar för. Man kan inte ta betalt för allt man gör.... det faller på sin egen överlevnad.
Som egenföretagare så har man mycket arbete som man inte kan ta betalt för. Det är tyvärr inget 9-5 jobb....
man måste sköta bokföringen, betala fakturor, skriva fakturor.... Det är inget man gärna kan debitera kunden....
även om man nog gärna hade velat...
Visserligen finns det säkert massa företag som skulle kunna sköta allting gällande pappersarbetet, men då kostar det... och hantverkaren lär behöva höja sin ersättning ännu mer...Men det är en helt annan fråga.

De flesta här är helt övertygade om att man inte bara kan ta betalt för en offert utan att ha sagt till innan...
Men man får ta betalt för den om man bara säger till innan.....

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
När jag var inne hos bilhandlaren i förmiddags hade jag lite frågor om en ny bil vi är intresserade av, jag hade en del tekniska frågor, en lista på tillval vi ville ha och ville förhandla lite pris med handlaren.
Han sa mig att han gärna svarade på mina frågor och gav mig ett pris, MEN, sa han, om jag vill ha svar på teknisk frågor om bilen så kostar det mig 100:- per fråga, och om jag vill få ett pris offererat så kostar det 1500:-, vill jag sen förhandla om priset så kostar det mig 800:-/h för den tid det tar honom. Detta oavsett om vi köper en bil eller inte, han kan ju inte gärna jobba gratis, sa han.
När jag vände på klacken för att gå, sa han att han ville ha 200:- för den tid jag upptagit honom hitills, han kan inte gärna jogga gratis, sa han, igen.
Ett bättre, och sant exempel, är väl när man numer får fel på bilen. Om man åker till verstaden så tar de 200kr per felsökning. En felsökning = dosa kopplas in. Även om de inte hittar felet!

Har kollegor som lämnat in bilar och utan att få någon kostnadsifo kommit tillbaka och mötts av:"nej, vi hittar inget fel, det blir 3570kr totalt för felsökningar - vill du att vi ringer bärgare, eller hur vill du ta med dig bilen hem?" Årsmodell 2004 ......

Byggis1976 skrev:
Ett bättre, och sant exempel, är väl när man numer får fel på bilen. Om man åker till verstaden så tar de 200kr per felsökning. En felsökning = dosa kopplas in. Även om de inte hittar felet!

Har kollegor som lämnat in bilar och utan att få någon kostnadsifo kommit tillbaka och mötts av:"nej, vi hittar inget fel, det blir 3570kr totalt för felsökningar - vill du att vi ringer bärgare, eller hur vill du ta med dig bilen hem?" Årsmodell 2004 ......
...och därför ska vi nu prejudicera att hantverkare ska ha rätt att skicka en faktura för en offert?:confused:

thomasx skrev:
Hos samtliga dessa får jag veta vad det kostar utan att behöva betala för informationen.

Fint va!

Tänk om hantverkarna kunde fatta det! ;)
Be en advokat komma hem och ge ett pris, be tandläkaren komma hem och ge ett pris, be veterinären komma hem och ge ett pris... Gratis? Nä knappast!

----

Redigerat bort otrevligheter. /Moderator Marlén

---

Mikael_L
JBA69 skrev:
Tänk om idioterna kunde fatta det...
Tack tack.

Var det något mer du ville skriva, innan jag helt slutar läsa dina inlägg?

JBA69 skrev:
Be en advokat komma hem och ge ett pris, be tandläkaren komma hem och ge ett pris, be veterinären komma hem och ge ett pris... Gratis? Nä knappast!

Det stämmer att man i vissa branscher kan ta betalt för offertarbete utan att informera innan (åtminstone är det vad jag lärt mig). Men nu var TS såpass kunnig att hon frågade om det var kutym för elektriker att ta betalt för offertarbete, och det är det inte. Det är just huruvida det är kutym eller ej som styr, dvs om kunden borde förvänta sig att offertarbetet är "gratis" eller inte.

Odjuret skrev:
en butik får ta betalt för att du kommer in. bara du säger till innan.
Jag kommer ihåg att elektronikbutiker i Kalifornien på 80-talet kunde ta inträde vid stora reor. Man fick betala typ $2 för att komma in. Men det var man tydliga med, man sade tom i radioreklamen. (Man får förmoda att detta var för att hålla antalet besökare på hanterbar nivå).

Vet inte vad som hände med den modellen, men jag har inte hört talas om, eller sett den sedan dess.

thomasx skrev:
Och om det skulle råka vara några aftonbladetjournalister i tråden - Nej, det är inte syrgas i dykartuber. Nej, det är inte syrgas i dykartuber. Nej, det är inte syrgas i dykartuber. :banghead: ;)
Det är det visst det! Annars så skulle jag inte köpa den... Men den är ganska kraftigt utspädd, främst med kvävgas. Det är sant. Så det är värre ändå, man betalar fullpris för en vara med en renhetsgrad på ca 20%! ;)

Tuber? Flaskor heter det väl?

JBA69 skrev:
Det var det heller ingen som sade något om. MEN jag förväntar mig att man i så fall säger till i förväg. Så har jag åtminstone möjligheten att avböja, vänligt men bestämt.

JBA69 skrev:
Visst. Vi är idioter hela bunten...

JBA69 skrev:

Nu är det ju såhär att vi vet inte om TS verkligen bad hantverkaren att komma hem och titta på huset. TS kanske bara bad om ett pris på jobbet och hantverkaren tyckte att han måste åka dit för att titta på det.

Sen vill jag ha din adress i pm så jag kan skicka en faktura på att ha kommenterat ditt inlägg. Jag kan ju inte jobba gratis!

Nerre skrev:
Tuber? Flaskor heter det väl?
Inte i Aftonbladet... Och det var ju dem vi vände oss till. Man måste anpassa budskapet till läsaren.

Något som för oss tillbaka till huvudspåret. En hantverkare får *inte en spänn* av mig som inte avtalats om i förväg. Åtminstone på nivån "kommer att kosta pengar".

Tänk på att diskutera sakligt. Ett inlägg är redigerat och en varning utdelad. /Mod Marlén

O
Frågan är om det inte är dags för en låsning?

Vi är ju överens om att kunderna som kollektiv betalar för offertarbetet. Ingen tvist därom.

Därefter är det några som tycker att man ska ta betalt för att titta hos kunden för att kunna offerera (direkt betalt i samband med titten), några tycker det är oacceptabelt och förväntar sig att det ingår i timpenning och smetas ut på kollektivet kunder.

Eftersom det hör till mitt yrke att offerera tjänster vet jag hur omöjligt det är att ta betalt för offertarbete och arbete innan en offert/order - därför undrar jag, är det verkligen så att de flesta hantverkare föredrar att ta betalt på detta vis? Det är en oerhört jobbig kunddialog som sällan är värd de hundra eller tusenlappar man får in. Att man VILL ta betalt förstår jag, det vill jag med, men tycker verkligen en majoritet att det är en bra ide? Jag kan inte tro det. Det är ju som att begå självmord i kundledet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.