Nerre skrev:
Nej, det ligger (om jag inte är ute och cyklar) en 13% serveringsavgift på priset som täcker det.
Ja, om en hantverkare la på 13% på materialet och också monterade materialet för det priset, så hade det känts rätt överkomligt.

Jag vet inte vilka restauranger du brukar frekventera, men jag har inte sett nån serveringsavgift så länge tillbaka som jag kan minnas.
 
Fine jag betalar gärna en elektriker 30 kr för en tiokronorsdosa, om han monterar den här på plats för 4kr (13% på 30kr).

Serviceavgiften på en restaurang har inget med någon faktisk kostnad för arbetskraften att göra. Den täcker varken servitörernas lönekostnad eller någon annan kategori.
 
O
Nu har verkligen tråden spårat ur totalt....
och även jag har deltagit utspårningen....
Nu ska jag följa tipset att dra mig till en annan tråd.....
:)
 
Jag skummade bara några av svaren och ser att folk har olika teorier. Men oavsett TS specifika fall så kan man bena ut frågan och bara ställa frågan som rubriken lyder "Ta betalt för att komma ut o titta?"

Jag själv vet inte vad som är debiteringspraxis för olika hantverksgrupper för att komma ut o titta på jobb. Men om det finns olika "skolor" så är det väl bra att hantverkaren informerar kunden om att det kommer kosta att åka ut i titta på jobbet, likaså att kunden måste ställa frågan. Jag kan mkt väl tänka mig att det är olika "skolor/regler", speciellt på landsbygden där det kan vara långa avstånd till kund.
 
D09
Tycker att om man respekterar entreprenörens tid och inte kallar ut denna för att suga info/ knycka råd så får man finna sig i att man som entreprenör får marknadsföra sig för sina kommande kunder.

Skulle en entreprenör vilja ta betalt för att lämna en offert så är det ju bara att ta inträde ;)

Sen kan jag tycka att man som kund/entreprenör hör sig lite för vad det är för jobb och redan på telefon markera att det är löpande som gäller.
 
Med jämna mellanrum kommen nu på slutet , synpunkter om att tråden spårat ur. Men lite OT-inlägg kan väl knappast göra så mycket - när TS redan fått svar på sin fråga? Tvivlar på att moderator går in och låser, så länge det är en snygg debatt - utan fula påhopp ...
 
andersmc skrev:
Jag vet inte vilka restauranger du brukar frekventera, men jag har inte sett nån serveringsavgift så länge tillbaka som jag kan minnas.
Då är du kanske inte så gammal ;) för jag minns väl när serveringsavgift "infördes" och som redan nämnts var det då 13%, det stod ofta på kvittona på den tiden att serveringsavgift om 13% var inkluderad i priset. Men den tiden är förbi och nu finns det istället förtryckta dricks-fält på slipparna.

Hantverkarna kanske skulle försöka göra lite mer som restaurangpersonalen och få sina kunder att med glädje avrunda uppåt som tack för den utomordentliga servicen. 5% är ju kutym i restaurangbranschen, det kan ju bli en hel del på ett badrum :) That'll be the day :)
 
Detta är verkligen intressant för en hantverkare. Tänk så här: Ring en advokat. Gå till en tandläkare. Besök veterinären. Gå och handla på Konsum eller Ica. Lämna bilen på däckbyte. Var får du en vara eller tjänst gratis? Ska hantverkaren utföra kostnadsberäkning (vilket i många fall innefattar konsultation och problemlösning) kostnadsfritt så kan han hon ju göra det, om vederbörande är säker på att få jobbet, och då baka in kostnadsberäkningen i kostnaden per timme, som alla andra saluförande på marknaden (se ovan). Eller redovisa det klart och tydligt på fakturan. Antag att ditt normaluppdrag är på 10 timmar, och att du således behöver få in 3-4 sådana uppdrag i veckan för att gå runt. Då har du kanske lågt räknat 2-3 timmar per uppdrag att administrera varubeställning, kostnadsberäkning, fakturering, bokföring, körning, lagerhållning/hyra, telefonprat och i värsta fall inkassohantering och utebliven likvid, dvs totalt närmare en arbetsdag per vecka. Ofta får vi höra hur erbarmligt dyrt det är med hantverkare, men se helheten, inte bara de futtiga timmar vi är på plats. Många av oss kämpar väldigt hårt för att uppfylla alla önskemål från kunder (och gör det med glädje, för det är det vi brinner för) men be oss inte göra det gratis, tack! Då går vi under. Anledningen att din elektriker kom i tid är sannolikt att han debiterar för kostnadsberäkningen, den som inte gör det jobbar gratis, och sannolikt är så stressad över det att han/hon inte kommer i tid!
(ta nu inte detta personligt, det gäller sååå många därute!!)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Mikael_L
Pettersnickare skrev:
Antag att ditt normaluppdrag är på 10 timmar, och att du således behöver få in 3-4 sådana uppdrag i veckan för att gå runt. Då har du kanske lågt räknat 2-3 timmar per uppdrag att administrera varubeställning, kostnadsberäkning, fakturering, bokföring, körning, lagerhållning/hyra, telefonprat och i värsta fall inkassohantering och utebliven likvid, dvs totalt närmare en arbetsdag per vecka. Ofta får vi höra hur erbarmligt dyrt det är med hantverkare, men se helheten, inte bara de futtiga timmar vi är på plats.
JA, Och det är precis därför som vi förstår att hantverkaren måste ta 360:-/ timme isf för de 185:-/ timme som annars skulle räcka om man nådde 100% täckningsgrad på sina 40 timmar i veckan.

Detta ska täcka overheaden.

Och nog "gnälls" det ibland på att det är så svårt. Att om man kommer ifrån en kund kl 15.00, att det går ju inte att fixa något annat uppdrag under denna timme.
Helt rätt, - en perfekt timme att bokföra lite, eller räkna på ett anbud. :)

Jag försöker inte påstå att det är lätt att driva eget, tvärtom tror jag det är ganska svårt.
Det passar inte alla, det passar tyvärr inte alla som ändå gör det.

Jag själv har nog tänkt undvika det så långt det går. ;)
 
Jag är som synes nykomling i forat och hade faktiskt missat att det var så många inlägg i ämnet, och det är kanske färdigtröskat, men det jag egentligen vill ha sagt: anlita en hantverkare du har referens eller litar på, och be den om ett rimligt, enkelt överslag. Måste du få jobbet utfört kostar det ju ändå den timpeng han/hon är där, och materialkostnaden blir ju i stort sett densamma oavsett vem du anlitar. (Detta vid enklare uppdrag på några timmar, större kräver ju naturligtvis ett helt annat upplägg)
Bara det faktum att personen kommer som utlovat kan vara en bonus i sammanhanget (tyvärr!), och en kontakt(!) (flåt)att vårda! Men självfallet inga sura efterpåslag man inte deklarerat i förväg.
 
Pettersnickare skrev:
Detta är verkligen intressant för en hantverkare. Tänk så här: Ring en advokat. Gå till en tandläkare. Besök veterinären. Gå och handla på Konsum eller Ica. Lämna bilen på däckbyte. Var får du en vara eller tjänst gratis?
Nu vet jag inte var du bor nånstans, det kanske är helt annorlunda där än den värld vi är vana vid. Men jag har gjort allt det du räknar upp, och så här fungerar det:

Ring en advokat och fråga vad det kostar att få nånting gjort, boka tid, även få råd om vilka papper man ska ha med etc: kostar ingenting. (Att advokaten sen försöker blåsa dig på annat sätt är en annan historia.)

Gå till tandläkaren: förklara vilka problem man har, boka tid, få enklare råd om tandhygien, fråga om de produkter de säljer på mottagningen - kostar ingenting.

Besöka veterinär: diskutera ditt djurs hälsa, boka tid, få råd om de produkter de säljer - kostar ingenting.

Handla på Konsum eller Ica: besöka affärerna, driva runt inne i butiken i timmar, fråga personalen om råd, lämna tomglas, låna toalett - kostar ingenting.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
Pettersnickare skrev:
Detta är verkligen intressant för en hantverkare. Tänk så här: Ring en advokat. Gå till en tandläkare. Besök veterinären. Gå och handla på Konsum eller Ica. Lämna bilen på däckbyte. Var får du en vara eller tjänst gratis?
Det är, såvitt jag vet, lagkrav på att näringsidkare skall informera kunden om kostnaden I FÖRVÄG. I detta fall har det inte skett.

Annars står det hantverkare fritt att ta betalt för att lämna offerter, men om jag som konsument tänker ta in 3-4 offerter från olika hantverkare (för att sen välja den billigaste) så lär jag ju inte i första hand välja såna som tar betalt bara för att lämna offert. Så den som öppet går ut med att de tar betalat för att lämna offerter lär inte så så himla många kunder...
 
Pettersnickare skrev:
Detta är verkligen intressant för en hantverkare. Tänk så här: Ring en advokat. Gå till en tandläkare. Besök veterinären. Gå och handla på Konsum eller Ica. Lämna bilen på däckbyte. Var får du en vara eller tjänst gratis?
Hos samtliga dessa får jag veta vad det kostar utan att behöva betala för informationen.

Fint va!

Tänk om hantverkarna kunde fatta det! ;)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Har läst alla inlägg fram tills nu och är förvånad över att det inte framkommit någon förklaring på att det skall vara 7 uttag i badrummet, det måste vara ett gigantiskt badrum :)
 
Nerre skrev:
Det är, såvitt jag vet, lagkrav på att näringsidkare skall informera kunden om kostnaden I FÖRVÄG. I detta fall har det inte skett.

Annars står det hantverkare fritt att ta betalt för att lämna offerter, men om jag som konsument tänker ta in 3-4 offerter från olika hantverkare (för att sen välja den billigaste) så lär jag ju inte i första hand välja såna som tar betalt bara för att lämna offert. Så den som öppet går ut med att de tar betalat för att lämna offerter lär inte så så himla många kunder...
Huvudet på spiken! Tänk att det kan bli så långa diskussioner om något så enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.