Realdoolar skrev:
Gör alla bilhandlare så? Isådanafall är det ju ett under att dem får några bilar sålda öht... Vilken av bilhandlarna var det? Någon av den större? Berätta hörn så man inte gör misstaget att gå dit...

Det är ju i princip tillvalsförsäljningen bilsäljarna personligen tjänar bra extra-pengar på. Att då kräva betalt för att ta fram en offert på bilen med tillvalen verkar ju urbota korkat!
Jag tror att det var en smula ironi i thomasx's inlägg.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
När jag var inne hos bilhandlaren i förmiddags hade jag lite frågor om en ny bil vi är intresserade av, jag hade en del tekniska frågor, en lista på tillval vi ville ha och ville förhandla lite pris med handlaren.
Han sa mig att han gärna svarade på mina frågor och gav mig ett pris, MEN, sa han, om jag vill ha svar på teknisk frågor om bilen så kostar det mig 100:- per fråga, och om jag vill få ett pris offererat så kostar det 1500:-, vill jag sen förhandla om priset så kostar det mig 800:-/h för den tid det tar honom. Detta oavsett om vi köper en bil eller inte, han kan ju inte gärna jobba gratis, sa han.
När jag vände på klacken för att gå, sa han att han ville ha 200:- för den tid jag upptagit honom hitills, han kan inte gärna jogga gratis, sa han, igen.
Stor humor!:D:D
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Locke skrev:
Bilhandlaren säljer en vara och du kommer in till säljaren i en av generalagenten sponsrad butik.

I det nämnda fallet ville bilhandlaren ha betalt för en tjänst, precis som hantverkaren.
Hantverkaren har inte ens någon butik och saknar helt den fasta utgiften som måste täckas upp varenda månad
oavsett hur många kunder som ber om offerter eller inte.
Hantverkaren kan välja om han som en del av sin sälj- och marknadsföringsaktiviteter vill åka ut till kund och titta på ett uppdrag, eller offerera på given information, han kan också välja att ta betalt för att offerera, men får då snällt se till att informera om kostnaden för detta.


Locke skrev:
När du vill sätta upp ett gäng pollare med belysning, ett motorvärmaruttag samt dra en kabel till det nya uteköket så kommer en elektriker hem till dig. Han har förordnats av staten (Elsäkerhetsverket) att utföra installationer för el. Han kan säkert på rak arm säga vilken kabel (det finns fler bokstavsföekortningar på kabel än diagnoser på grabbarna i Västerort) du skall ha och hur den skall dras.

Ja det får man verkligen hoppas att han kan, annars har han nog lurat kunden. Men om han kommit dit för att titta på ett jobb och lämna offert, kan han välja att inte utföra den nämnda konsultationen eller vänligt svara att han gärna ställer upp på konsultation mot ersättning. Jag har själv ett sådant fall nu där jag både vill köpa varor och kunna konsultera hantverkaren i frågor hur jag ska utföra ett arbete på egen hand och avser ersätta hantverkaren för detta. Självklart informerar jag de hantverkare jag kontaktar om detta redan i första kontakten. Precis som jag förväntar mig att hantverkare informerar mig på motsvarande vis. TS fall gällde inte konsultation utan offertförfrågan + ett arbete TS redan från början informerade om att TS ville betala för. Att du nu börjar tjata om att hantverkare ska ha rätt att ta betalt för konsultation är något helt annat än det tråden handlar om, nämligen ersättning för offertarbete, det är svårt att se din argumentation som något annat än ett sätt att försöka få det hela till nåt annat än det är bara för att du ska få rätt i sak. Trist.

Locke, du svarade aldrig på min fråga i #80, gör gärna det, så vi förstår hur du resonerar.
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Jag tror att det var en smula ironi i thomasx's inlägg.
Mmmmm, men bara en smula ;)
 
O
Hantverkare får ta betalt för offerten om dom vill bara dom säger till innan.
Bilhandlare får ta betalt för att lämna ett prisförslag bara dessa är tydliga med detta innan.
en butik får ta betalt för att du kommer in. bara du säger till innan.
Så enkelt är det....
Men frågan är.... skulle dessa överleva en längre tid om man tar betalt för detta?
Vem skulle gå in i en butik där man får betala för att gå in?
Vem skulle köpa en bil säljaren vill ha betalt för att lämna en prisuppgift?
Tydligen ska man betala för att en hantverkare kommer ut och lämnar ett pris...
Vad är skillnaden?
Jag betalar inte för nått av detta.... inte i en direkt kostnad... man betalar för det indirekt. Du säljer en vara med marginal.... vissa butiker försöker ha runt 50% marginal... detta ska täcka alla kostnaderna....
Sedan om man ska dra det till sin spets så finns det butiker som säljer varor med minusmarginal... för att locka in kunden i butiken....
Det är många gånger en säljare i en butik ger mycket info utan att sälja.... ska detta kallas konsultation automatiskt och så tar man betalt av kunden?
 
O
thomasx skrev:
Mmmmm, men bara en smula ;)
Å ja som trooodde du var fullständingt seriös:p
men säljaren får ju betalt av butiken så det är ju lugnt:p
 
O
en restaurang har runt 300% marginal på sina saker....
 
Mikael_L
Odjuret skrev:
en restaurang har runt 300% marginal på sina saker....
AGA gas har oändlig marginal på sina gaser.
Ja alltså mer än 100000000000000000000000000000% ...

För dom betalar inget alls för luften som dom börjar sin process med.


Att snacka och jämföra marginaler är helt ointressant om man inte tänker på förädlingsgraden och förädlingsvärdet samtidigt.
 
Mikael_L skrev:
AGA gas har oändlig marginal på sina gaser.
Ja alltså mer än 100000000000000000000000000000% ...

För dom betalar inget alls för luften som dom börjar sin process med.


Att snacka och jämföra marginaler är helt ointressant om man inte tänker på förädlingsgraden och förädlingsvärdet samtidigt.
Snacka om hur blåsta alla dykare blir varje gång de fyller sina tuber med luft.... :)

Och om det skulle råka vara några aftonbladetjournalister i tråden - Nej, det är inte syrgas i dykartuber. Nej, det är inte syrgas i dykartuber. Nej, det är inte syrgas i dykartuber. :banghead: ;)
 
Odjuret skrev:
en restaurang har runt 300% marginal på sina saker....
OK, jag skulle inte heller ha något emot att betala 300% påslag på elmaterialet, om arbetet med att montera det ingår. Jag har aldrig sett någon post på en restaurangnota med timdebitering för kocken, diskaren, osv.
 
Bra, nu är alla överens om att det är HUR man tar betalt för tjänsten som är problemet, inte ATT man tar betalt. Nu kan vi lägga ner och fortsätta till nästa tråd.
 
thomasx skrev:
Snacka om hur blåsta alla dykare blir varje gång de fyller sina tuber med luft...
Göteborgare?
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
baabwaf skrev:
inte ens hade gått med på att dennes närmaste vänner, bekanta, arbetskompisar, med flera, hade kommit hem, druckit kaffe, pratat minnen och nöjen hela dagarna och endast försökt tillföra positiva saker, hade gått med på detta mer än ett par veckor. Sen hade ni antingen stoppat dem eller börjat begära speciella tider eller betalt.
Tycker man att det är så fruktansvärt jobbigt att lämna gratis offerter till kunderna finns det ett oerhört effektivt knep: Ge fan i att lämna offerter. Det är helt frivilligt att lämna offerter, tycker du det tar för lång tid så är det bara att säga "Nej, vi lämnar inga offerter" nästa gång en kund frågar.
 
hempularen skrev:
OK, jag skulle inte heller ha något emot att betala 300% påslag på elmaterialet, om arbetet med att montera det ingår. Jag har aldrig sett någon post på en restaurangnota med timdebitering för kocken, diskaren, osv.
Nej, det ligger (om jag inte är ute och cyklar) en 13% serveringsavgift på priset som täcker det.
 
Nerre skrev:
Nej, det ligger (om jag inte är ute och cyklar) en 13% serveringsavgift på priset som täcker det.
Nej, någon serveringsavgift (inkluderad dricks) finns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.