38 666 läst · 173 svar
39k läst
173 svar
Offert från hantverkare: Ta betalt för att "komma ut och titta"?
Jag tror och hoppas att dom flesta förstår att offertarbetet är en del av företagets marknadsföringsbudget och därmed går in som fasta kostnader som ligger i detta fall inbakad i timpenningen. Vill man som företagare minimera senna kostnad så måste man lämna bra offerter som kunden väljer. WIN-WIN
vad kanske några blandar ihop det hela är inom B2B så kan det ju finnas offertarbetet som tar åtskilliga manår att ta fram. Dessa brukar ersättas av beställaren.
vad kanske några blandar ihop det hela är inom B2B så kan det ju finnas offertarbetet som tar åtskilliga manår att ta fram. Dessa brukar ersättas av beställaren.
Det är ju det som är hela grejen. Specificera i förväg vad du ska fakturera så kan kunden välja att anlita dig eller avstå. Att komma med saker i efterhand gör bara oseriösa hantverkare.Sir Duke skrev:
Jag har också haft en elektriker hemma som skulle titta på poolinstallationen. Han tyckte mest det såg jobbigt och svårt ut så jag anlitade honom aldrig. Sedan kom det en faktura på 1200Kr (det här var 2001).
Resetid 3h. Jag frågade varför de skickade en elektriker från Norrköping (jag bor i Sollentuna, företaget var baserat i Sollentuna)
Jag klargjorde att det finns inget som helst avtal mellan oss som reglerade eventuell kostnad för att kolla på något de inte klarade av. Jag slapp betala.
Förvisso har tråden spårat ur för länge sedan.... och TS har fått svar på sin fråga.
Om en företagare tar betalt för att lämna en offert så skulle inte jag låtit honom lämna en offert. så enkelt är det.
Självklart så förstår jag att man ibland måste ta betalt för offerter, men då handlar det oftast om väldigt stora uppdrag.
men då informerar man kunden innan om att det kommer att kosta.
För egenföretagare och egentligen alla företagare så finns det väldigt mycket tid man inte kan ta betalt för direkt av kunden. hur skulle det se ut om när man går och handlar på ICA får en extra kostnad när man kommer till kassan för att någon räknar kassan på kvällen och städar butiken? Det fungerar inte så... det bakar man in i det priset man tar på varan.
En egenföretagare lägger nog ner ganska många timmar som han/hon inte får betalt för... faktureringen är en sådan sak. för att inte tala om all bokföring... Inte kan man debitera skattmasen för den tid man lägger ner på att deklarera....
En hantverkare vill tjäna pengar inget konstigt med det... utan bara självklart. men när man räknar ut den kostnad man ska ta per timme så räknar man in alla "dolda kostnader" samt att man skall kunna tjäna pengar. Det är inte heller det tråden handlar om.
Jag tycker att hantverkaren i TS fall inte skulle nämnt kostnaderna för offertförfrågan utan sagt att det kostar så mycket, om arbetet tar 40min så är det inte så konstigt att man tar 2 timmar utan det är restid sedan så tar man betalt per timme eller halvtimme.... och man avrundar oftast uppåt....
Om en företagare tar betalt för att lämna en offert så skulle inte jag låtit honom lämna en offert. så enkelt är det.
Självklart så förstår jag att man ibland måste ta betalt för offerter, men då handlar det oftast om väldigt stora uppdrag.
men då informerar man kunden innan om att det kommer att kosta.
För egenföretagare och egentligen alla företagare så finns det väldigt mycket tid man inte kan ta betalt för direkt av kunden. hur skulle det se ut om när man går och handlar på ICA får en extra kostnad när man kommer till kassan för att någon räknar kassan på kvällen och städar butiken? Det fungerar inte så... det bakar man in i det priset man tar på varan.
En egenföretagare lägger nog ner ganska många timmar som han/hon inte får betalt för... faktureringen är en sådan sak. för att inte tala om all bokföring... Inte kan man debitera skattmasen för den tid man lägger ner på att deklarera....
En hantverkare vill tjäna pengar inget konstigt med det... utan bara självklart. men när man räknar ut den kostnad man ska ta per timme så räknar man in alla "dolda kostnader" samt att man skall kunna tjäna pengar. Det är inte heller det tråden handlar om.
Jag tycker att hantverkaren i TS fall inte skulle nämnt kostnaderna för offertförfrågan utan sagt att det kostar så mycket, om arbetet tar 40min så är det inte så konstigt att man tar 2 timmar utan det är restid sedan så tar man betalt per timme eller halvtimme.... och man avrundar oftast uppåt....
Ja, konstigare än så är det ju inte. Märkligt att detta ska behöva diskuteras i 6 sidor av inlägg.Nimajneb skrev:Jag tror och hoppas att dom flesta förstår att offertarbetet är en del av företagets marknadsföringsbudget och därmed går in som fasta kostnader som ligger i detta fall inbakad i timpenningen. Vill man som företagare minimera senna kostnad så måste man lämna bra offerter som kunden väljer. WIN-WIN
Så när du går in i en butik och förhör dig om ny kyl o frys, tv eller soffa så betalar du alltid en slant för den tid du upptagit, även om butiken i förväg inte informerat om en sådan kostnad. Butiken är ju lika skattebelastad liksom.Locke skrev:
För om du inte gör det vill jag gärna att du förklarar skillnaden för mig, varför man ska betala i det ena fallet men inte det andra.
----------------------------------------mr_bygg skrev:Men det är fritt fram att ta betalt för "titta på jobb" bara man informerar kunden om att det kommer att kosta innan så kunden då kan välja att avstå så det är väl inget problem. Men har man som hantverkare problemet att man inte får några jobb som man lämnar offert på så kanske man på allvar ska fundera på vad det beror på och spontant tror jag inte att utfallet skulle bli bättre om man dessutom tog betalt för att lämna offerten.
+
Sir Duke Fullvärdig medlem [bild] Medlem: feb 2012
baabwaf: Ingen ska jobba gratis, men det är för sent att i fakturan informera om vad arbetet kommer att kosta.
Hantverkare och/eller annan skall självklart inte använda "fulspel".
För att allt skall bli rätt, så skall både hantverkare och kund deklarera vad de avser och har för avsikt.
Jag tycker personligen att all typ av fulspel eller dolda avsikter skall ner i soptunnan. Hade jag som kund råkat ut för hantverkare som "kommer på kostnader" i efterhand, så kommer jag aldrig mer använda denne hantverkare på något positivt sätt. Hade jag som hantverkare råkar ut för kund som gör på motsvarande vis, så hade jag aldrig haft med denna kund att göra mer heller.
Det är två motpoler som måste fungera tillsammans. Det är ett givande och tagande som båda parter skall bli nöjda med i slutänden. Bäst är om båda är så pass nöjda att de rekommenderar varandra i framtid. Då är något bra uppnått. Håller sig var och en till "sin uppgift", så kommer det fungera. Skall den ene mästra den andre, så blir det problem.
Jag tror ödmjukhet och ömsesidig respekt har gott om plats i de olika resonemang som kan tänkas uppstå.
Jag har aldrig behövt betala för en offert. Tycker det känns självklart att den typen av kostnad ingår i hantverkarens timpenning som overhead-kostnad.
Resekostnad däremot har jag alltid blivit debiterad för, Minns inte nu och har inte lust att kolla, men nog borde timkostnaden vid resor vara lägre än arbetskostnaden? Bara tanken att hantverkaren har mycket dyr utrustning och därmed har en hög timkostnad - inte ska väl den timkostnaden gälla vid resor ... Tänka sig ett ytterlighetsfall, en grävmaskinist som gör ett flerdagarsjobb och tar ut arbetskostnad när han kör till och ifrån arbetsplatsen. (Utgår såklart ifrån att han inte åker grävmaskin hem på kvällarna ...)
Resekostnad däremot har jag alltid blivit debiterad för, Minns inte nu och har inte lust att kolla, men nog borde timkostnaden vid resor vara lägre än arbetskostnaden? Bara tanken att hantverkaren har mycket dyr utrustning och därmed har en hög timkostnad - inte ska väl den timkostnaden gälla vid resor ... Tänka sig ett ytterlighetsfall, en grävmaskinist som gör ett flerdagarsjobb och tar ut arbetskostnad när han kör till och ifrån arbetsplatsen. (Utgår såklart ifrån att han inte åker grävmaskin hem på kvällarna ...)
jag vet inte hur många gånger detta diskuterats här där många hantverkare bankar in mantrat "vem ska betala om inte kunden" osv.
Det handlar inte om ATT man ska ta betalt utan HUR man tar betalt. Det går inte att ta betalt för att komma och hitta och lämna en offert. Däremot går det att slå ut den kostnaden på alla kunder och ta betalt via timpenningen eller ett fast pris om man lämnar ett sådant. Det är samma sak för ALLA som säljer något men det verkar bara vara hantverkare som har problem med upplägget. DET är märkligt.
Det handlar inte om ATT man ska ta betalt utan HUR man tar betalt. Det går inte att ta betalt för att komma och hitta och lämna en offert. Däremot går det att slå ut den kostnaden på alla kunder och ta betalt via timpenningen eller ett fast pris om man lämnar ett sådant. Det är samma sak för ALLA som säljer något men det verkar bara vara hantverkare som har problem med upplägget. DET är märkligt.
Jo det gör du. Nästa gång du köper något i butiken betalar du för att det finns personal och prylar att titta på. Det är inte butiken som står för kostnaden. Det gör du som kund. Förstås.Kirre2 skrev:
Farmor Risberg verkar allmännt okunnig om hantverkare och ska samtidigt diktera villkoren?
Likadant i denna tråden: Hon tycker hon har fått den info hon vill ha, och vill inte vara med längre.
Jag känner en del folk som är likadana, och det är definitivt inga nära vänner.
Likadant i denna tråden: Hon tycker hon har fått den info hon vill ha, och vill inte vara med längre.
Jag känner en del folk som är likadana, och det är definitivt inga nära vänner.
Kan du bli mer konkret... För man kan ju till o med tolka ditt inlägg som att kunden är dum och ska inte ha något att säga till om.tjabon skrev:
Men det var väl inte det du menade.....eller