38 684 läst · 173 svar
39k läst
173 svar
Offert från hantverkare: Ta betalt för att "komma ut och titta"?
Nej, i din yrkesutövning diskuterar du med hantverkare till helt andra villkor än vad jag gör som privatperson. Vilken värld lever du i egentligen?oceanis skrev:
Nej, det är klart att du inte skiljer på dem. Och det är klart att de hantverkare som du förser med levebröd gärna kommer hem till dig och gör jobb. Det är det många kommungubbar här i göteborg som fått erfara också. Vilken värld lever du i egentligen?oceanis skrev:
Du kan bevisligen (se din egen kommentar ovan) inte skilja på villkoren som gäller för B2B och för konsumenter. Behöver jag säga mer?oceanis skrev:
Men snälla nån. Och du tycker att jag lever i en låtsasvärld? Kan du verkligen inte hålla en lite högre nivå i din argumentation?oceanis skrev:Om du anser att forumet bara är till för konsumenter så tycker du ju att inga yrkesutövare/hantverkare skall vara här utan bara konsumenter. Då kan ni ju sitta och tycka synd om och beklaga er för varandra, eftersom ni inte vill ha någon annan här som varken kan vägleda er i era problem eller diskutera era debiteringsproblem.
§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.
Detta är och har alltid varit mycket tydligt uttalat från Marlenes sida,
Ja, det råder ingen som helst tvekan om att många duktiga och seriösa hantverkare bidrar i stor utsträckning till forumet. Vad är det du vill säga med det? Att konsumenter inte är hjälpta av seriösa fackmän som kan bistå dem när de råkat ut för rötägg? Eller att det inte finns några rötägg? Eller att företag och konsumenter förhandlar med hantverkare till lika villkor? Eller vad är det du vill fabulera med det?oceanis skrev:
Kan du inte hålla dig till fakta och ämnet istället?
Bäste "thomasx" du går över alla gränser med dina insinuationer och om du inte vet vad andra människor gör bör du inte anklaga dom för saker, speciellt om du inte har torrt på fötterna.
Mitt jobb är oftast på kundens sida och att jag skulle förse hantverkare med jobb är felaktigt och ditt påstående eller antydande om att jag skulle få gjort saker på ett icke affärsmässigt eller icke normalt sätt betackar jag mig verkligen för.
Jag tycker du är en stor skitstövel med den typen av antydningar och förväntar mig en ursäkt för det !
Tack för mig i denna tråd.
Mitt jobb är oftast på kundens sida och att jag skulle förse hantverkare med jobb är felaktigt och ditt påstående eller antydande om att jag skulle få gjort saker på ett icke affärsmässigt eller icke normalt sätt betackar jag mig verkligen för.
Jag tycker du är en stor skitstövel med den typen av antydningar och förväntar mig en ursäkt för det !
Tack för mig i denna tråd.
Så, du diskuterar med hantverkare kring villkor, du jobbar för konsumentens räkning, och 99 av 100 hantverkare du träffar är "riktiga yrkesmän".
Vad jobbar du med?
Hur många olika hantverkare träffar du "på ett par veckor"? Det måste ändå vara rätt många eftersom det är fler än vad vi andra här träffar på ett helt liv.
Vad jobbar du med?
Hur många olika hantverkare träffar du "på ett par veckor"? Det måste ändå vara rätt många eftersom det är fler än vad vi andra här träffar på ett helt liv.
Att kalla Thomasx för skitstövel är absolut att gå för långt,jag tycker det är Du Oceanis som bör be Thomasx om ursäkt för detta För övrigt tycker jag att det är Thomasx som har vunnit denna omgång med många poäng
Hur kan man ens komma på tanken att jämställa förutsättningarna mellan B2B o B2C????
Om nu hantverkarna är så hyperseriösa i B2B så balanserar dom kanske det gentemot att agera riktigt illa i B2C.....
Vidare så verkar ju folk generellt inte ha problem med dom billiga östhantverkarna utan i första hand av smusslande sk "riktiga" svenska hantverkare.
Om nu hantverkarna är så hyperseriösa i B2B så balanserar dom kanske det gentemot att agera riktigt illa i B2C.....
Vidare så verkar ju folk generellt inte ha problem med dom billiga östhantverkarna utan i första hand av smusslande sk "riktiga" svenska hantverkare.
TackElkludde skrev:
Jag träffade visst en öm punkt
Jag tar inte åt mig, och försöker själv undvika att kalla andra vid öknamn. Om oceanis kan tala ur skägget och det visar sig att jag har sagt nåt dumt så kan jag mycket väl be om ursäkt. Men jag tycker inte jag korsat någon gräns i denna debatten utan har gjort rimliga antaganden på given info, så just nu tycker jag som du Elkludde
Om du inte själv inte inser vad du skriver och vad du anklagar andra här på forumet för att göra, så är det beklagansvärt och visar bara hur lågt du sjunkit.thomasx skrev:Tack
Jag träffade visst en öm punkt
Jag tar inte åt mig, och försöker själv undvika att kalla andra vid öknamn. Om oceanis kan tala ur skägget och det visar sig att jag har sagt nåt dumt så kan jag mycket väl be om ursäkt. Men jag tycker inte jag korsat någon gräns i denna debatten utan har gjort rimliga antaganden på given info, så just nu tycker jag som du Elkludde
Jag citerar dig: "Nej, det är klart att du inte skiljer på dem. Och det är klart att de hantverkare som du förser med levebröd gärna kommer hem till dig och gör jobb. Det är det många kommungubbar här i göteborg som fått erfara också. Vilken värld lever du i egentligen?"
Med detta antyder du att jag skulle förse hantverkare med jobb och för detta får jag "tjänster" gjorda. Dvs en ren insinuation att jag precis som kommuntjänstemännen i Göteborg skulle få fördelar eller tjänster ifrån olika hantverkare, dvs mutor. Detta är en grov anklagelse som inte ens har den minsta verklighetsförankring då jag i mitt arbete sällan är beställare.
Sådant betackar jag mig verkligen för och anser därför inte det värt att överhuvudtaget föra denna diskussion vidare från min sida. Jag sjunker inte så lågt att jag anklagar andra för sådant och speciellt inte då jag inte har den blekaste aning om den andra personens görande och låtande.
Slut på genmälet och slut för mig i denna tråd.
Nej, med det inlägget konstaterar jag bara att du i ditt yrkesliv har goda kontakter med hantverkare och att det gör det enklare för dig att hitta rätt personer att anlita hemma. Vad gäller kommungubbarna i göteborg tycker inte ens domstolarna att det begåtts några fel, utom i något enstaka fall. Så vad den saken anbelangar är det tvärtom bevisat att det är helt ok, så längde det faktiskt inte rör sig om just mutor, å det är det ingen som sagt nåt om här.oceanis skrev:Jag citerar dig: "Nej, det är klart att du inte skiljer på dem. Och det är klart att de hantverkare som du förser med levebröd gärna kommer hem till dig och gör jobb. Det är det många kommungubbar här i göteborg som fått erfara också. Vilken värld lever du i egentligen?"
Med detta antyder du att jag skulle förse hantverkare med jobb och för detta får jag "tjänster" gjorda. Dvs en ren insinuation att jag precis som kommuntjänstemännen i Göteborg skulle få fördelar eller tjänster ifrån olika hantverkare, dvs mutor. Detta är en grov anklagelse som inte ens har den minsta verklighetsförankring då jag i mitt arbete sällan är beställare.
Sådant betackar jag mig verkligen för och anser därför inte det värt att överhuvudtaget föra denna diskussion vidare från min sida. Jag sjunker inte så lågt att jag anklagar andra för sådant och speciellt inte då jag inte har den blekaste aning om den andra personens görande och låtande.
Vad gäller möligheten att "utnyttja" sin yrkessituation till att få bra hantverkare att göra jobb hemma har även det diskuterats på forumet då det ofta innebär en svår balansgång. I ditt fall låter det faktiskt obra om du ska representera andra konsumenter i din yrkesroll mot hantverkare och sedan anlitar samma hantverkare för att göra jobb hemma hos dig själv. Man kan då ifrågasätta var din lojalitet ligger.
Nu kommer väl du antagligen att gå i taket igen för att jag "insinuerar" en massa. Men faktum är att detta är viktiga och känsliga frågor för många yrkesmänniskor, exvist jurister, advoktar och försäkringsanställda likväl som kommungubbar.
Varför går du som katten runt het gröt och vägrar tala om vad det är för yrkesroll du har och hur många hantverkare du träffar på ett par veckor?
Redigerat:
Det är nog i stor utsträckning inte samma hantverkare, helt enkelt ...Nimajneb skrev:
Jag menar bara att en del firmor riktar sig huvudsakligen mot att vara UE i B2B-relationer, andra mer mot privatmarknaden.
Sen har nog många större firmor jobb i båda lägren, men kanske regelmässigt kör iväg sina anställda "åt samma håll" hela tiden. I B2B så kan och brukar nog beställaren kunna ställa en del andra krav, t.ex. att få samma gubbar som dom redan arbetat bra med, att slippa den och den, osv osv.
Aha, så det är din lösning.EyEr0n skrev:
Vad mer känns lämpligt att baka in, så det inte syns?
Tror du inte att kunderna skulle bli upprörda om dom fick veta hur du gör?
Skulle du inte själv bli upprörd?
I min verklighet betecknas det du beskriver som "jäv" och är något som ska undvikas så långt det överhuvud taget är möjligt.thomasx skrev:Vad gäller möligheten att "utnyttja" sin yrkessituation till att få bra hantverkare att göra jobb hemma har även det diskuterats på forumet då det ofta innebär en svår balansgång. I ditt fall låter det faktiskt obra om du ska representera andra konsumenter i din yrkesroll mot hantverkare och sedan anlitar samma hantverkare för att göra jobb hemma hos dig själv. Man kan då ifrågasätta var din lojalitet ligger.
Nu kommer väl du antagligen att gå i taket igen för att jag "insinuerar" en massa. Men faktum är att detta är viktiga och känsliga frågor för många yrkesmänniskor, exvist jurister, advoktar och försäkringsanställda likväl som kommungubbar.
Jag hade beslutat mig för att inte kommentera dina insinuerande, inbilska och påhittade inlägg. Det jag kan konstatera är ju att du med råge gör det ena övertrampet efter det andra, du snackar en massa dynga helt enkelt och vrider saker till din fördel för att kunna smutskasta andra på forumet. Därför känner jag mig tyvärr tvingad att besvara ditt nya otroligt korkade påhopp.thomasx skrev:Nej, med det inlägget konstaterar jag bara att du i ditt yrkesliv har goda kontakter med hantverkare och att det gör det enklare för dig att hitta rätt personer att anlita hemma. Vad gäller kommungubbarna i göteborg tycker inte ens domstolarna att det begåtts några fel, utom i något enstaka fall. Så vad den saken anbelangar är det tvärtom bevisat att det är helt ok, så längde det faktiskt inte rör sig om just mutor, å det är det ingen som sagt nåt om här.
Vad gäller möligheten att "utnyttja" sin yrkessituation till att få bra hantverkare att göra jobb hemma har även det diskuterats på forumet då det ofta innebär en svår balansgång. I ditt fall låter det faktiskt obra om du ska representera andra konsumenter i din yrkesroll mot hantverkare och sedan anlitar samma hantverkare för att göra jobb hemma hos dig själv. Man kan då ifrågasätta var din lojalitet ligger.
Varför går du som katten runt het gröt och vägrar tala om vad det är för yrkesroll du har och hur många hantverkare du träffar på ett par veckor?
Dina påstående om att jag använder samma hantverkare privat som jag träffar i min yrkesroll är ju taget helt ur luften och det finns ingenstans som jag skriver detta.
Det jag skriver är att jag träffar många olika hantverkare både privat och i mitt yrke. Och jag behandlar dom lika oavsett om dom gör jobb till mig privat eller det är hantverkare som jag träffar i jobbet.. Jag brukar behandla alla människor lika och med samma värdighet, något som du nog inte förstår eller ens vet hur man gör.
Jag ställer samma krav på en hantverkare oavsett i vilken situation dom gör jobbet och har ingen svårighet med att umgås med dessa människor vilket jag misstänker du har med din attityd.
Till saken hör att jag har mitt arbete 65 mil från den plats där jag har mina hus och jag använder definitivt inte hantverkare jag träffar i jobbet privat och framförallt inte eftersom dom då skulle behöva pendla 65 mil till sin arbetsplats vilket inte skulle vara kostnadseffektivt.
Jag har full respekt för andra här på forumet som har olika åsikt och olika erfarenheter och som uttrycker sina åsikter men dig har jag tyvärr ingen respekt för längre eftersom du smutskastar andra medlemmar genom att skapa dina tolkningar och förvrängningar av andras inlägg.
Redigerat:
Ok, då måste jag ha missuppfattat det härunder citerade,oceanis skrev:
Förklara gärna vad du menade istället då, för för mig förefaller det väldigt tydligt att du anlitar hantverkare du träffar i din yrkesroll även privat.oceanis skrev:Jag kan lova dig att jag har ingen gräddfil till bra hantverkare utan diskuterar på samma villkor som du gör, det jag möjligen har som du inte har är möjligheten att se och få träffa olika hantverkare ganska ofta. Många av dom gör jobb till mig som privatperson och jag skiljer inte på dessa jämfört med de jag träffar i mitt jobb.
Vad jobbar du med?
Man kan du inte förklara då vad du menade med denna meningen, för det uppfattade jag som att de hantverkare du träffar i yrket också gör jobb åt dig som privatpersonoceanis skrev:
oceanis skrev:
Mmmmm, frågan är om det säger mer om dig eller mig....oceanis skrev:
Jag utgår ifrån det du skriver och framför mina synpunkter och åsikter. Det faktum att du inte gillar dem och istället ger dig på mig personligen istället för att bemöta åsikterna och kommerntarerna är bara beklämmande.oceanis skrev:
Du skriver en massa saker som är direkt motsägelsefulla, men vägrar kategoriskt att tala ur skägget och ge en klar och tydlig bild av vad du menar. Håll dig till ämnet och diskussionen istället för personangrepp och förklara vad du menar med det du skriver när frågorna ställs.
Jag avstår från att uttala mig om vilket förtroende jag har för det du skriver, och ifrågasätter det istället. Så får var och en som läser detta sedan göra sina egna bedömningar. Några har för övrigt redan gjort det.
Men, om allt är ett missförstånd är det ju lätt utrett, så varför inte berätta vad det är du gör, hur du träffar alla dessa hundratals hantverkare i din yrkesroll som representant för konsumenter och vad du egentligen menade med att många av dem gör jobb åt dig som privatperson? Varför är det så hemligt?
Redigerat:
Faktum kvarstår att det inte fungerar så för övriga sektorer i Sverige som byggsektorn fungerar. Det är så jag tolkar tomasx.
Kan inte byggsektorn då förstå att man tycker att det är konstigt?
Min arbetsgivare tar inte betalt för att offerera även om det tar mycket tid i anspråk. Vi tar inte fram ett pris till våra kunder som bygger på att kunden måste pruta exempelvis. Vi har ett finansiellt mål och det motiverar våra priser.
Om byggsektorn beter sig som en handlare på en basar så kommer det att resultera i att respekten för den yrkeskåren blir likställt med basarens respekt. Det har inget med deras utbildningsnivå att göra eller att det finns jättemånga aktörer som följer övriga samhällets linje och förväntningar. Botten i en kår sätter uppfattningen. Det är det som byggnadssektorn inte verkar förstå. Istället får man, precis som i den här tråden, höra att kunden var naiv exempelvis när klåpare förstör för de seriösa. Strunta i att försvara dumheter och lägg tid på att jaga bort de oseriösa från branschen istället.
Kan inte byggsektorn då förstå att man tycker att det är konstigt?
Min arbetsgivare tar inte betalt för att offerera även om det tar mycket tid i anspråk. Vi tar inte fram ett pris till våra kunder som bygger på att kunden måste pruta exempelvis. Vi har ett finansiellt mål och det motiverar våra priser.
Om byggsektorn beter sig som en handlare på en basar så kommer det att resultera i att respekten för den yrkeskåren blir likställt med basarens respekt. Det har inget med deras utbildningsnivå att göra eller att det finns jättemånga aktörer som följer övriga samhällets linje och förväntningar. Botten i en kår sätter uppfattningen. Det är det som byggnadssektorn inte verkar förstå. Istället får man, precis som i den här tråden, höra att kunden var naiv exempelvis när klåpare förstör för de seriösa. Strunta i att försvara dumheter och lägg tid på att jaga bort de oseriösa från branschen istället.