Aftonbladet var här i förmiddags och gjorde ett reportage om vår hemautomation. Kommer en artikel i Hemma-bilagan om några veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola Lundström och 7 till
  • Laddar…
hek skrev:
Aftonbladet var här i förmiddags och gjorde ett reportage om vår hemautomation. Kommer en artikel i Hemma-bilagan om några veckor.
Håll oss uppdaterade om när det publiceras. Ska köpa Aftonbladet för första gången på säkert 10 år när det kommer :)
 
+1 (men 25 år sedan sista kvällstidningen) :)
 
Skall bli kul å läsa.
 
Hej på er,

Är det någon av er som lyckats få en batteridriven sändarknapp från Eljo Connect att fungera med Vera?

Jag hittar knappen, men när den ska konfigureras får jag en "Failed at: Setting special association".

/Peter
 
Fick faktiskt en automationsrelaterad förfrågan av min fru härom dagen.
- "Kan man inte får reda på när posten har kommit?"
- "Naturligtvis min kära", blev mitt svar.

Utrustad med en magnetkontakt från kjell och barn som gladeligen hjälpte till att lyfta stenläggning fick vi tillslut fram en kabel till postlådan från garaget där universalsensorn sitter. Vi drog en fyrledad EKKX(*) eftersom brevlådan också verkar vara förberedd för belysning(!). Det är då bara att skicka ut 12V till lådan och plugga in en 10mm diod uppe vid locket när den då dyker upp från aliexpress.

Man ser knappt att vi varit framme och lyft sten va? :)

20130804_205921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brevbäraren har inte en aning om vilken hi-tech låda han matar....
20130804_205837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och magnetsensorn på plats.
20130804_205852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


brevlåda.png

Vi vill naturligtvis inte att högtalarna berättar att "Posten har kommit!" mitt i natten när tidningsbudet pillar ner tidningen klockan 5 på morgonen. Så man får se till att kolla tiden också...

PLEG.png


(*) EKKX kanske inte är optimalt att förlägga direkt under marksten men det kommer säkert hålla _tillräckligt_ länge.
 
  • Gilla
mickesanda och 11 till
  • Laddar…
Efter en 5 minuters antenn by-pass operation av min Vera 3 har räckvidden ökat rejält. Data hoppar direkt in från garaget 15 meter bort med 4 väggar emellan.


20130803_220646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.ebay.co.uk/itm/300700727389 (be dom göra den 10 cm lång)
http://www.ebay.co.uk/itm/300382080567

OBS! Eventuell garanti ryker.
 
Vaf... syns i Chrome men inte när jag kollar i FF. Skumt. Jag provar med en mindre bild.

20130803_220646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser det ut om man har en Vera light. Nån som kollat på insidan. ??
 
Redigerat:
VeraLight
 
  • 1375811058016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1375811070484.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Ser ju ut att kunna funka me samma grejer som Hek kör med då ju :)
 
@Hoffan
Japp. Skall funka. Du kan nog t.o.m. korta ner kabeln ytterligare något. Ju kortare destå bättre.



@Övriga
Skall tråden passera 100 000 läsningar ikväll? Jag väntar med spänning. Tack för all support under de senaste månaderna alla 95 "bevakare" och övriga!
 
  • Gilla
Dauzz och 3 till
  • Laddar…
Mycket intressant och lärorik tråd så det är väl klart att man följer den. Mycket bra tips på vad man kan göra med Z-wave dessutom 😃
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.