Nu är första brasan tänd!
Andreas från Biovärme Sverige var här på förmiddagen och fixade konfigureringen av panninställningarna samt ändrade några trådar under huven. Man får nog läsa på riktigt för det finns inställningar för allt mellan himmel och jord! Får lyfta på hatten åt Biovärme Sverige som trots semestertider hjälpte mig igång.
Går grymt tyst, som ett tryggt sussande spädbarn! Tjohoo!
Andreas från Biovärme Sverige var här på förmiddagen och fixade konfigureringen av panninställningarna samt ändrade några trådar under huven. Man får nog läsa på riktigt för det finns inställningar för allt mellan himmel och jord! Får lyfta på hatten åt Biovärme Sverige som trots semestertider hjälpte mig igång.
Går grymt tyst, som ett tryggt sussande spädbarn! Tjohoo!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Andra lilla brasan eldas nu.. Grymt lätt att starta då man kan välja att pannan stannar med ett litet lager av kol kvar sedan förra brasan. Liknar grillkol som snabbt ger fyr och sätter igång nästa brasa. Tidningen för uppstart räcker nog hela året!
Fy sjutton vad behändigt! Inget snack om att ETA tagit vedeldningen till nya nivåer! Alla som är i planeringsstadiet för en vedanläggning borde fundera noga över en österrikare. Det högre inköpspriset blir ändå så litet över den tid man har anläggningen. Tändningsluckan och spaksotningen i kombination med lambdasond och spjällmotorer gör att allt i princip sköter sig själv.
Nu ska jag fixa ett nätverksuttag i pannrummet så man kan ha pannan uppkopplad mot nätet.
Skål!
Fy sjutton vad behändigt! Inget snack om att ETA tagit vedeldningen till nya nivåer! Alla som är i planeringsstadiet för en vedanläggning borde fundera noga över en österrikare. Det högre inköpspriset blir ändå så litet över den tid man har anläggningen. Tändningsluckan och spaksotningen i kombination med lambdasond och spjällmotorer gör att allt i princip sköter sig själv.
Nu ska jag fixa ett nätverksuttag i pannrummet så man kan ha pannan uppkopplad mot nätet.
Skål!
Nu har jag dragit en nätverkskabel och monterat en RJ45-kontakt i pannrummet! Nu är pannan uppkopplad mot nätet via Mein ETA. Bara att logga in sig och följa pannan och acktanken än vart man är.. Man kan också få support och tillgång till uppgraderingar av programvaran i pannan. Det finns ju oändligt med inställningar i pannan. Allt från kalibrering av lamdasonden till shuntstyrningar och temperaturer, så vad jag fattar så kan man tillåta en tekniker som får tillgång till min inloggning och sedermera ändrar panninställningarna vid behov! Superbra!
Logga in
Skapa konto
Jag har slingor i acktanken. Acktanken var tillverkad med tanke på solvärme så det finns totalt 4 st 15 m slingor från botten till toppen. Jag kör varmvattnet igenom alla fyra slingorna Skulle jag byggt en acktank idag skulle jag nog övervägt TVA. Men min tank är ca 10 år gammal och då var det bara slingor som gällde.
Vilken panna!!
Nu har man verkligen fått en nytändning! T.o.m "kärringen" talar lyriskt om hur lätt den är att elda. Inte ett ord nämnt om värmepump eller att sluta med veden.. Och lite motion på vedbacken om våren håller bara figuren i trim, brukar jag säga henne.. Dessutom gratis, slipper springa på friskis/svettis och annat trams!
Ska ni elda ved så tänk er för, skaffa en österrikare, ni kommer inte ångra er!
Skååål!
Nu har man verkligen fått en nytändning! T.o.m "kärringen" talar lyriskt om hur lätt den är att elda. Inte ett ord nämnt om värmepump eller att sluta med veden.. Och lite motion på vedbacken om våren håller bara figuren i trim, brukar jag säga henne.. Dessutom gratis, slipper springa på friskis/svettis och annat trams!
Ska ni elda ved så tänk er för, skaffa en österrikare, ni kommer inte ångra er!
Skååål!
Vad hade ni för panna innan, som jämförelse menar jag?
Faan vad less man är på värmen! Över 20 grader ute och vi är i september! 10 kubik torr björkved inne i pannrummet, men man får ju banne mig aldrig elda...
Nä nu vill vi ha kyla och minusgrader så man får "köra in" vedpannan på riktigt!
Nä nu vill vi ha kyla och minusgrader så man får "köra in" vedpannan på riktigt!
Nu har det blivit lite kallare ute.. Äntligen får man elda lite
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så grymt många parametrar och inställningsmöjligheter på pannan! Förutom några små ändringar så väljer jag att lita på fabriksinställningarna... Men sugen att peta lite är jag.. Men det får vänta tills man fattat vad det är?
Kul att se bilder på menyernaJannez69 skrev:
Verkar vara sjukt mycket valmöjligheter
Har den mp3 också?
Inte mp3 men den brinner som fin musik i alla fall.. Knappt man hör fläkten då pannan ligger och sussar med 150 graders rökgastemp, restsyre 6,0 % och 12 kw effekt.. Aldrig trott att en vedpanna kunde brinna vid så låg effekt och ändå ha optimal förbränning!!D09 skrev:
Ska bli kul att se då det är -25 grader ute! Bara att fylla pannan utan att den hinner slockna och kallna.