1 160 783 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Det 5167 jeg mente, ja. Takkrobotkillen skrev:Det verkar inte vara konsekvent mellan klippare. Min 5167 (som jag tror du menar) varvar ned under en klippning utan att jag tar ut nyckeln.
Tyvärr lider den av andra åkommor. Dagens erfarenhet är att den har svårt att hantera oförutsedda problem vid kantklippning. I dag körde den fast i en uppförsbacke då den grävde ned sig. Den gav inte upp innan jag gav den en knuff upp ur gropen.
Då slutade den med kantklippningen och började klippa som vanligt igen, så de blev bara en tredjedel av gräsmattan som fick kanten klippt...
Av mine 250m kabel (hvorav 220m yttergrense) er det bare 2x15m som noen gang har blitt kantklippet. Til gjengjeld kunne de godt klippe det ene 15m-strekket 4-5 ganger på samme kjøring.
rcjofo skrev:Kundeservice ba også meg om å få tilbakemeldinger på mail og tlf. De har tydligvis svert lite kunnskap og erfaring. De hadde noen gående hjemme hos dem selv, men det bekrefter at Bosch bruker oss som testkaniner. Noen ganger får jeg også svar fra Sverige så det er tydlig de samkjører info.
Jeg har tro på at neste generasjon vil bli veldig bra hvis de får orden på de mekaniske feil og fixet bug ene noen opplever.
Synd at din forsvant, men tyven får vel liten glede av den. Får du dekket det på hjemmets forsikring ?
Vi får følge med på Finn.no / blocket ,men den er vel på vei østover ....
Har du virkelig fått svar på mail noen gang?
Tror tyveriet dekkes av innboforsikringen, men begrenset til nok 10k for tyveri fra tomten. Og egenandel på nok 4k. Jeg må få kopi av papirene fra politiet før forsikringsselskapet vil avgjøre om det dekkes.
Sprängskissen är nog inte så hemlig. Handlar bara om att länken är tidsstämplad och försvinner efter en stund. Prova att gå in på http://www.powertools-aftersalesservice.com/public/boschlg/ och sök på Indego så kommer skissen och reservdelarna upp...
Får du igjen 6k og legger til 3k kan du kjøpe ny hos broderfolket ...petterg skrev:
Ja jeg får svar på mail ... tar alt fra med en gang til noen timer ... og de svarer på telefonen ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig lördag på er alla. Sitter med min polare procentaren (Helge ni vet) och har inget annat för oss än att kolla vad som händer. Ca 30 volt växel med ca 3 kHz och en ström på ca 150 mA är det på slingan när min klippare är ute. Helges har lite lägre spänning för han har kortare tråd och därmed lägre impedans i tråden. Gissar att strömmen är någorlunda konstant så att spänningen och därmed effekten går upp med ökad kabellängd. Intressant att en slinga utan direkt spole kan ha så mycket capacitans/impedans egentligen. Om det varit likström borde väl strömmen varit 5A ungefär? Hälsar Borje (utan Kaj). Hmm - jag har ju inte kollat impedansen i laddstationen - där har vi kanske svaret..
Hur går det med din klippare, hör du något från Bosch ?Eriksgatan skrev:Jag lämnade in nr. 5 idag och får väl vara utan klippare den här semestern också... Förra året väntade man på försenad leverans hela sommaren och i år är klipparen på "servicar" som ändå inte löser problemet. De gjorde inte ett skvatt mer förra gången än uppgraderingen till 5167. En apa med läppstift på är fortfarande en apa...
Jag väljer alltså att inte skjuta upp reparationen. Jag tror inte att Bosch fixar det här i år och jag vill inte få det svaret i november efter att tvingats be om ursäkt till grannarna hela sommaren för att de plötsligt har fått en flygplats om knuten.
Nu har det förvisso bara gått 4 arbetsdagar men ändå.
Min brölar 97% av tiden som den är ute o klipper, o då är inte gräset högt då den har klippt ner allt gräs. Det är dock frodigt grönt och tjockt med tanke på jag har en välskött (troligen kvarterets finaste). Måste väl ändå vara tänkt att man ska kunna klippa när man har en fin gräsmatta och inte bara några strån här o var ?
Något helt annat som jag gått o funderat på. Bör gå åt mer energi från batteriet med att stoppa/starta klippmotorn för det minsta lilla istället för att istället ha den på hela tiden; alt att man bara sänker hastigheten till t.ex 500rpm
Trevlig Lördag ni med! Är det växelström verkligen? Varför finns det då plus och minus-anslutning på laddstationen? Slingan borde vara pulsad med likspänning så magnetfältet kring slingan alltid går åt samma håll för roboten att känna igen sig samt veta om den är innan eller utanför slingan, eller är jag ute och cyklar?pgerts skrev:[bild]
Trevlig lördag på er alla. Sitter med min polare procentaren (Helge ni vet) och har inget annat för oss än att kolla vad som händer. Ca 30 volt växel med ca 3 kHz och en ström på ca 150 mA är det på slingan när min klippare är ute. Helges har lite lägre spänning för han har kortare tråd och därmed lägre impedans i tråden. Gissar att strömmen är någorlunda konstant så att spänningen och därmed effekten går upp med ökad kabellängd. Intressant att en slinga utan direkt spole kan ha så mycket capacitans/impedans egentligen. Om det varit likström borde väl strömmen varit 5A ungefär? Hälsar Borje (utan Kaj). Hmm - jag har ju inte kollat impedansen i laddstationen - där har vi kanske svaret..
Nu var det ju inte precis i går jag läste ellära....
En sak jag gissar är att man har en isolationstransformator som skydd till slingan i marken av olika orsaker. Det finns ju jordpotentialer man vill undvika. Om möjligt skydda mot åska även om det är helt omöjligt att skydda sig mot en träff så kan man ha en rätt så stark isolation. "Häst-stängsel" är en annan högspänd sak man säkert vill skydda sig mot. Där går ju en hel del skräp rakt ner i jorden och det bör vara fler än jag som har gräsmattor som direkt gränsar till beteshagar med elstängsel. Sinus-växel är det i varje fall inte ser vi ju på Dilatos bilder ;-)
En sak jag gissar är att man har en isolationstransformator som skydd till slingan i marken av olika orsaker. Det finns ju jordpotentialer man vill undvika. Om möjligt skydda mot åska även om det är helt omöjligt att skydda sig mot en träff så kan man ha en rätt så stark isolation. "Häst-stängsel" är en annan högspänd sak man säkert vill skydda sig mot. Där går ju en hel del skräp rakt ner i jorden och det bör vara fler än jag som har gräsmattor som direkt gränsar till beteshagar med elstängsel. Sinus-växel är det i varje fall inte ser vi ju på Dilatos bilder ;-)