1 160 937 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Plockade ikväll i ren nyfikenhet isär min oanvända indego och blev både förvånad, bekymrad och lite glad att jag gjorde som jag gjorde...
När jag fått bort toppkåpan och vidare ner i "magen" på den och lyfte på locket till styrenheten/elektronikboxen så hittade jag en likadan produktetikett som sitter baktill.. med den skillnaden att det står 65db (!) på den??
Kopplade loss k-styckena till ecb och öppnade denna för att kika på komponenterna på kretskortet. Kan gå i god för att GPS finns i maskinen, se bif. bilder. Den är också aktiverad åtminstone så långt att den söker satelliter och synkar klockan mot dessa. (se min film på tuben, ca 1.03 in så går gps-ikonen i sökläge och vips synkar den nollställda klockan)
Nyöppnad
GPS-sensor
GPS-antenn
[video=youtube_share;8pMDIQ7keoU]http://youtu.be/8pMDIQ7keoU[/video]
Vidare så undrar jag hur hjulmotorerna med öppna kretskort kommer att må efter ett par säsonger med damm och fukt.. De sitter relativt öppet i.o.m ventilationsgallret. Där finns även oanvända fästhål till något samt ett oanvänt k-stycke?
Jag rev vidare och skulle kolla frontgivaren tänkte jag, där hittade jag även larmsirenen och då kom ett AHA! Förklaringen till låg larmton alternativt inget larm alls beror till största sannolikhet att sirenens skyddstejp sitter kvar!
Hann pilla lite på den innan jag tog kortet, tejpen var helt orörd när jag hittade den.
Fixat!
Jag hittade även ett till direkt fel, en av hjullyftsenorerna var lös och satt inte fast i sitt fäste!
Indegon har även en tredje lyftsensor, den är fäst i toppkåpans främre fäste:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag fått bort toppkåpan och vidare ner i "magen" på den och lyfte på locket till styrenheten/elektronikboxen så hittade jag en likadan produktetikett som sitter baktill.. med den skillnaden att det står 65db (!) på den??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplade loss k-styckena till ecb och öppnade denna för att kika på komponenterna på kretskortet. Kan gå i god för att GPS finns i maskinen, se bif. bilder. Den är också aktiverad åtminstone så långt att den söker satelliter och synkar klockan mot dessa. (se min film på tuben, ca 1.03 in så går gps-ikonen i sökläge och vips synkar den nollställda klockan)
Nyöppnad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GPS-sensor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GPS-antenn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[video=youtube_share;8pMDIQ7keoU]http://youtu.be/8pMDIQ7keoU[/video]
Vidare så undrar jag hur hjulmotorerna med öppna kretskort kommer att må efter ett par säsonger med damm och fukt.. De sitter relativt öppet i.o.m ventilationsgallret. Där finns även oanvända fästhål till något samt ett oanvänt k-stycke?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rev vidare och skulle kolla frontgivaren tänkte jag, där hittade jag även larmsirenen och då kom ett AHA! Förklaringen till låg larmton alternativt inget larm alls beror till största sannolikhet att sirenens skyddstejp sitter kvar!
Hann pilla lite på den innan jag tog kortet, tejpen var helt orörd när jag hittade den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade även ett till direkt fel, en av hjullyftsenorerna var lös och satt inte fast i sitt fäste!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Indegon har även en tredje lyftsensor, den är fäst i toppkåpans främre fäste:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Både laddstation och eliminatorn ser något olika ut mellan de tillverkade 2012 och de tillverkade 2013. Jag skall försöka lägga ut bilder jag har tagit med olikheterna markerade.mortimer skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Och med den senaste versionen av plattan som jag installerade idag har de förbättrat den så att kabeln sitter fast mellan nya sajpningar. Det var en av alla anmärkningar jag skickade till dem i höstas som de nu fixat till det bättre om än ej perfekt.aberg_pelle skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Grymt bra. Tack!dennisson skrev:
Inte för att det är någon vidare tröst, men det ventilationsgallret täpptes igen nästan helt av gräs efter första veckans klippande... Ser nästan ut att vara som gjord att sätta dit ett tjockt skumgummifilter på sådär 5 x 5 x 12 cm. Hur lång tid tog det att komma dit?dennisson skrev:
Det är ett giltigt och godkänt patent (US patent 8,447,454). Jag tror du har rätt i att du inte är någon patentexpert, för den här ansökan ser inte veligare ut än de flesta. Det du skall titta på främst är "claims" där de beskriver vad det är de patenterar. Technical field är mest en beskrivning på hur man skulle kunna implementera de olika "claims". Så det de har patenterat i stort sett är att robotgräsklipparen går i slingor istället för "slumpmässig" riktning och sedan beskriver de bara olika sätt som man skulle kunna genomföra detta på.Eriksgatan skrev:
05-21-2013 | Recordation of Patent Grant Mailed |
05-01-2013 | Issue Notification Mailed |
05-21-2013 | Patent Issue Date Used in PTA Calculation |
04-25-2013 | Dispatch to FDC |
04-25-2013 | Application Is Considered Ready for Issue |
04-24-2013 | Issue Fee Payment Verified |
04-24-2013 | Issue Fee Payment Received |
02-14-2013 | Response to Reasons for Allowance |
02-01-2013 | Mail Notice of Allowance |
01-30-2013 | Document Verification |
01-30-2013 | Notice of Allowance Data Verification Completed |
01-25-2013 | Reasons for Allowance |
01-25-2013 | Examiner's Amendment Communication |
11-15-2010 | Information Disclosure Statement considered |
11-15-2010 | Information Disclosure Statement considered |
02-09-2011 | Information Disclosure Statement considered |
01-16-2013 | Date Forwarded to Examiner |
01-15-2013 | Amendment after Final Rejection |
10-16-2012 | Mail Final Rejection (PTOL - 326) |
10-11-2012 | Final Rejection |
09-04-2012 | Date Forwarded to Examiner |
08-31-2012 | Response after Non-Final Action |
06-01-2012 | Mail Non-Final Rejection |
05-30-2012 | Non-Final Rejection |
02-09-2011 | Information Disclosure Statement considered |
03-16-2012 | Case Docketed to Examiner in GAU |
01-24-2012 | Case Docketed to Examiner in GAU |
12-20-2011 | Case Docketed to Examiner in GAU |
05-26-2011 | PG-Pub Issue Notification |
04-15-2011 | Case Docketed to Examiner in GAU |
04-01-2011 | Case Docketed to Examiner in GAU |
02-09-2011 | Reference capture on IDS |
02-09-2011 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
11-15-2010 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
11-15-2010 | Request for Foreign Priority (Priority Papers May Be Included) |
03-08-2011 | Application Dispatched from OIPE |
02-09-2011 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
02-09-2011 | 371 Completion Date |
02-15-2011 | Sent to Classification Contractor |
02-15-2011 | Filing Receipt |
02-15-2011 | Notice of DO/EO Acceptance Mailed |
02-09-2011 | Information Disclosure Statements |
02-09-2011 | Additional Application Filing Fees |
02-09-2011 | A statement by one or more inventors satisfying the requirement under 35 USC 115, Oath of the Applic |
02-09-2011 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
12-09-2010 | Notice of DO/EO Missing Requirements Mailed |
11-15-2010 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
11-15-2010 | Information Disclosure Statement (IDS) Filed |
11-15-2010 | Cleared by OIPE CSR |
11-15-2010 | Initial Exam Team nn |
Redigerat av moderator:
Ja det är ett patent och de ser ut så. Är ju ansökan om patent som blir godkänd men dokumentet ändras inte från ansökan m det inte behövs. Det är ett smart patent så till vida att de har patenterat rörelsemönstret vilket innebär att alla lösningar för att röra sig enligt detta mönster är skyddade oavsett vilken teknik de använder. Man kan även se att de skickade in ansäkan redan dec 2008 så de var tidigt ute med sin lösning.DIY_freak skrev:Det är ett giltigt och godkänt patent (US patent 8,447,454). Jag tror du har rätt i att du inte är någon patentexpert, för den här ansökan ser inte veligare ut än de flesta. Det du skall titta på främst är "claims" där de beskriver vad det är de patenterar. Technical field är mest en beskrivning på hur man skulle kunna implementera de olika "claims". Så det de har patenterat i stort sett är att robotgräsklipparen går i slingor istället för "slumpmässig" riktning och sedan beskriver de bara olika sätt som man skulle kunna genomföra detta på.
Redigerat:
Skall lämna in min nyinköpta med märkning 2012 5.7v 78 db idag för uppgradering till 5.8.
Är detta samma maskin som 2013 5.8 75 db fast med annan mjukvara eller skall jag lämna tillbaka och be dem ta hem en ny så jag får en 2013 5.8?
Är detta samma maskin som 2013 5.8 75 db fast med annan mjukvara eller skall jag lämna tillbaka och be dem ta hem en ny så jag får en 2013 5.8?
Redigerat:
Det är möjligt.. jag tyckte de liknade acc.metrar därav min antagan.. de sitter på var sin sida på frontsensorn.Gimbal skrev:
Först, TACK! för den superintressanta bildserien. :wow:dennisson skrev:
Sensorerna ser ut som spolar vilket kan vara mottagare för slingans styrpulser.
P.S. Jag har alltid tyckt att kåpan var alldeles för vid i förhållande till klippradien.
Funderar allvarligt på att köra min utan kåpa... (levereras i morgon FM).
Redigerat: