36 383 läst · 75 svar
36k läst
75 svar
Bergvärme - köldbärarläckage - dolt fel eller har vi varit klantiga?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
PRK är helt ok under mark till vatten men här talar vi bergvärme och då håller dom aldrig i längden för dom kopplingarna är inte gjorde för att jobba med temperaturer som pendlar mellan några plus grader till några minus grader som det ofta är frågan om.
Ska man tvunget fuska så ska man använda Beulco kopplingar som tåler temperatur svängningarna men det korrekta är att svetsa dom.
Miljö kontoret kan bekräfta detta om du är tveksam..
Att det var fel sorts pem slang var bara en parantse för det funkar med den där är nu.
Jag är helt 100 på att PRK inte är ok för jag är utbildad brunns borrare.
Hade det varit tal om grundvatten värme hade man till nöds kunnat använda PRK för där är det bara rent vatten som cirkulerar som hålle + grader hela tiden men där svetsar man med eller sätter Beulco kopplingar.
Ska man tvunget fuska så ska man använda Beulco kopplingar som tåler temperatur svängningarna men det korrekta är att svetsa dom.
Miljö kontoret kan bekräfta detta om du är tveksam..
Att det var fel sorts pem slang var bara en parantse för det funkar med den där är nu.
Jag är helt 100 på att PRK inte är ok för jag är utbildad brunns borrare.
Hade det varit tal om grundvatten värme hade man till nöds kunnat använda PRK för där är det bara rent vatten som cirkulerar som hålle + grader hela tiden men där svetsar man med eller sätter Beulco kopplingar.
Så menar du att PRK överhuvudtaget inte skall användas till markvärmekollektor (oavsett ovan eller under jord) eller menar du bara att de inte kan användas för markvärmekollektor under jord? Om det är det senare, på vilket sätt gör temperatursvängningarna att de inte fungerar under jord men över?Göran.W skrev:
För jag tycker man ser PRK väldigt ofta i bergvärmeinstallationer, fast då uppenbarligen ovan mark (då de ev. under mark inte går att se).
Är helt säker på att man brukar svetsa under mark har dock ingen aning om det är ett krav. Vanlig pem slang är helt ok att använda men finns det skarvar mellan vanlig pem och jordvärmeslang dom har ju olika godstjocklek ?
Göran W.Du börjar med att något är olagligt för att sen övergå till att du tror..........
I min kommun gäller följande:
1. Slang skall vara PEM med en tryckklass PN6,3 och följa svenskstandard. Kom ihåg att alla nordiska länder har en samordnad standard för detta som är något bättre än den europeiska standarden.PN 6,3 uppfylls väl av dom flesta PEM slangar som används för tryckvatten och avlopp.
Så ditt påstående om att slangen skulle vara fel får du nog förklara!!!
Jag skulle t.o.m tro att den slangen som sitter där just nu kan t.o..m vara av PN8 vilket då innebär att den är bättre än kraven. Man använder normalt tunnare gods i värmebärareslang men det är ju bara för att få så bra värmeövergång som möjligt. Men en PEM slang i en viss tryckklass och enligt en viss standard är väl samma oavsett vad som rinner inne i den. Det som skiljer är väl enbart färgmärkningen typ blå för rent vatten och brun för grå/svart vatten och i vissa fall ingen färgmärkning. Kom sen ihåg att det är ett "bör" krav att slangen skall vara PN 6,3.
2. Enligt min kommun, och det tror jag gäller i de flesta, så skall kopplingar vara "avsedda" för PEM-slang, utmärkta på karta, provtryckta och det skall anges om dom är mekaniska eller svetsade. Finns inget om att det skulle vara ett krav på en svetsad koppling över huvudtaget.
Sen kan jag hålla med dig om att Beulco kopplingar verkar bättre. men att det skulle bli så stor belastning konstruktionsmässigt är jag åtminstone tveksam till. Vad får dig att tro det??
I min kommun gäller följande:
1. Slang skall vara PEM med en tryckklass PN6,3 och följa svenskstandard. Kom ihåg att alla nordiska länder har en samordnad standard för detta som är något bättre än den europeiska standarden.PN 6,3 uppfylls väl av dom flesta PEM slangar som används för tryckvatten och avlopp.
Så ditt påstående om att slangen skulle vara fel får du nog förklara!!!
Jag skulle t.o.m tro att den slangen som sitter där just nu kan t.o..m vara av PN8 vilket då innebär att den är bättre än kraven. Man använder normalt tunnare gods i värmebärareslang men det är ju bara för att få så bra värmeövergång som möjligt. Men en PEM slang i en viss tryckklass och enligt en viss standard är väl samma oavsett vad som rinner inne i den. Det som skiljer är väl enbart färgmärkningen typ blå för rent vatten och brun för grå/svart vatten och i vissa fall ingen färgmärkning. Kom sen ihåg att det är ett "bör" krav att slangen skall vara PN 6,3.
2. Enligt min kommun, och det tror jag gäller i de flesta, så skall kopplingar vara "avsedda" för PEM-slang, utmärkta på karta, provtryckta och det skall anges om dom är mekaniska eller svetsade. Finns inget om att det skulle vara ett krav på en svetsad koppling över huvudtaget.
Sen kan jag hålla med dig om att Beulco kopplingar verkar bättre. men att det skulle bli så stor belastning konstruktionsmässigt är jag åtminstone tveksam till. Vad får dig att tro det??
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag har inte en annining om vad det är jag skulle tro.
Det är självkrat det är ok att sätta bättre Pem slang.
Slangen kan både vara pn 8 och 10 för båda har samma märkning.
Att en Prk koppling inte skulle hålla i längden pga temperatur svängningarna är för att metall och plast utvidgas olika när temperaturen ändras vilket händer väldigt många gånger per dygn så till slut börjar det läcka.
Det är självkrat det är ok att sätta bättre Pem slang.
Slangen kan både vara pn 8 och 10 för båda har samma märkning.
Att en Prk koppling inte skulle hålla i längden pga temperatur svängningarna är för att metall och plast utvidgas olika när temperaturen ändras vilket händer väldigt många gånger per dygn så till slut börjar det läcka.
Men detta borde alltså hända även om kopplingen installeras ovan jord? Så vad du säger är att PRK inte skall användas till en markvärmekollektor alls, oavsett var? Vad gör du när du skall gå över från PEM-slang till kopparrör inomhus? Någonstans måste ju metall möta plast...Göran.W skrev:
Jag har läst igenom Normbrunn 2007 och såvitt jag kan se så står det ingenting om att någon specifik typ av kopplingar skall användas. Det står enbart: "Svetsning av plaströrskopplingar ska genomföras med godkänt material och svetsutrustning enligt SS-EN 12201-3 (se www.sp.se).". Det tolkar jag som att i den mån det behövs svetsutrustning så skall denna utrustning vara godkänd.MathiasS skrev:
Det står också:
3.1 materialkrav Borrhåls- och markkollektor
Helsvetsad plaströrskollektor
ska användas enligt relevanta
delar av SS-EN 12201 (se Sveps
Råd och anvisningar för installation av etanolbaserade köldbärarsystem i villafastigheter).
3.1 materialkrav Borrhåls- och markkollektor
Helsvetsad plaströrskollektor
ska användas enligt relevanta
delar av SS-EN 12201 (se Sveps
Råd och anvisningar för installation av etanolbaserade köldbärarsystem i villafastigheter).
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
För att förtydliga så är det plast muttern i PRK kopplingen som ger med sig inte själva slangen.
Jag har aldrig varit med någon seriös borrare som inte svetsat böjen ovanför foder röret.
På en korrekt svetsad slang brister slangen innan svetsen brister men på en prk koppling släpper slangen från den långt innan den brister.
När det gäller svetsningen så med godkänd utrustning så menas att den ska vara kallibreras årligen.
Den som svetsar ska ha plastsvets licens för geotermi systen som det så fint heter som utfärdas av Tumab bla.
Jag har aldrig varit med någon seriös borrare som inte svetsat böjen ovanför foder röret.
På en korrekt svetsad slang brister slangen innan svetsen brister men på en prk koppling släpper slangen från den långt innan den brister.
När det gäller svetsningen så med godkänd utrustning så menas att den ska vara kallibreras årligen.
Den som svetsar ska ha plastsvets licens för geotermi systen som det så fint heter som utfärdas av Tumab bla.
Det håller väl ganska konstant temperatur borrtempen varierar mellan -0,6 till ca 6 grader men mina kopplingar sitter ju inne och där kan det ju bli runt 20 graders diff men det bör dom ju klara utan problem. Hur skulle man annars gå över till koppar.