D
smurfen72 skrev:
Det håller väl ganska konstant temperatur borrtempen varierar mellan -0,6 till ca 6 grader men mina kopplingar sitter ju inne och där kan det ju bli runt 20 graders diff men det bör dom ju klara utan problem. Hur skulle man annars gå över till koppar.
Ja, precis... om nu PRK inte kan hålla tätt i längden på grund av att materialen plast och metall reagerar olika för temperaturförändringar, så finns ju den problematiken inte bara nere vid brunnen utan där man skall gå över från PEM till koppar. Hur gör man då, om det är så att plast och metall gör att kopplingarna inte håller tätt vid temperaturförändringar? Vid övergången inne i huset så blir ju förändringen ännu större, då kopplingen kan variera mellan 20 grader till -6 grader, medan variationen nere i marken torde vara betydligt mindre.
 
Kan inte svara på det kanske Göran W kan ? Tror säkert det funkar med skruvkoppel på borrtoppen också men på ett så svåråtkomligt ställe där det är vanligt att svetsa kopplingen finns det ingen anledning att chansa tycker jag lite som att skarva ett koppar rör i golvet med klämkoppling nja kanske inte så illa. Nu för tiden används ju plast slang till det mesta inom vvs där tempen varierar mellan 5 grader till 70 men jag gillar inte plast så jag kör med koppar som löds ihop.
 
Göran.W
Inne i huset kan man tex använda Beulco koppling och gå från den med armerad stål omspunnen slang som är gjord för ändamålet.
Helt ärligt är jag inte direkt hemma på det innan för väggarna utan drar bara in slangarna i huset.
Ett läckage innomhus är ingen direkt katastrof för man ser om det läcker men i marken syns det inte och vill det sig illa kan denaturerad köldbärarvätska komma ner i borrhålet och ta sig vidare till dricksvatten brunnar och förstöra dom.
 
Bergvärme får inte dras med slang inomhus. Köldbäraren är en brandfarlig vätska. Om det brinner i rummet där slangen går så är det inte så kul att få ut ett par hundra liter brinnande sprit i rummet, utpumpat av cirkulationspumpen.
 
Man behöver inte oroa sig för att det är sprit i rören. Halten vatten är så pass hög så spriten är inte speciellt lättantändlig (speciellt inte vid drifttemperatur)
 
Slang är ok inomhus om den är brandskyddad med brandmatta eller motsvarande och antar att stålomspunnen flex slang är ok för det sitter det på vissa vp. Hur som helst om man har en borra kommer det inte komma mycket brine vid ev brand de flesta hus har borran lägre än huset är placerat och det rinner inte uppåt men har man jordvärme och vp i källar våningen kan det säkert komma 400 liter eller mer.
 
Det är inte ok med plast slang inomhus om den inte är brandskyddad. Först tycker du inte det är ok med skruvad skarv vid borrtoppen men inomhus tycker du det är ok med en som det såg ut vanlig plast slang som man sätter fast med slangklämmor hoppas jag fattat fel.
 
Göran.W
Är det verkligen krav på brandskyddad isolering för jag kan då inte dra mig till minnes att jag sett en ända anläggning där det helt eller delvis är isolerat med brännbar isolering.
Hittar inga regler rörande det men det kan vara någon ny modighet
 
Kommer inte ihåg vart jag läste hur reglerna var men normalt drar man inte slang inomhus man brukar gå över till koppar utanför huset även om jag har en halvmeter slang i pannrummet men det har jag dragit själv och jag bryr mig inte om regeln för jag har inte många liter brine som kan rinna ut.
 
Göran.W
Det normala är att man drar in pem slangen i huset och går över till koppar.
Har iaf själv aldrig varit med om att man dragit in koppar rör utifrån
 
Har ett flång nytt borrhål. Jag är ganska säker på att jag har slang in i huset... skall verifiera imorgon. Den är dock isolerad.

Har en stor och väldigt kompetent VVS-firma så jag är övertygad om att de arbetar enligt gällande regler.
 
D
Detta är vad räddningsverket svarar på om det är tillåtet (fast det var 2007). Vad gäller din slang och isolering, så är det säkert kondensisolering i så fall och inte brandisolering.

Det enkla svaret på din fråga är – nej, det är inte tillåtet.

Det mer komplicerade svaret är som följer:

Kyl- och värmeanläggningar av bland annat denna typ ska följa ”Svensk Kylnorm”. I denna ingår ett faktablad som handlar om köldbärarsystem och som huvudsakligen behandlar etanolbaserade köldbärare. Denna del skrevs 1990 när det fortfarande var ovanligt med bergvärme, men där sägs att ”rörledningar för köldbärarsystemet skall vara av metalliskt material (stål eller koppar)”.

I praktiken har det länge varit klart att för t ex bergvärme är plast det lämpligaste materialet för den del av systemet som ligger under mark. Det har också accepterats av branschen och även av oss på Räddningsverket. Däremot gäller fortfarande – och så vitt vi kan se i dag även framgent – att rörledningar inomhus ska vara av metall och att övergången mellan materialen ska ske utomhus.

I vår föreskrift om öppna cisterner och rörledningar m m för brandfarliga vätskor (SÄIFS 1997:9) nämns att ”anordningarna skall ha ett tillfredsställande skydd mot skada genom brand”. Detta exemplifieras i de allmänna råden på följande sätt:
– att anordningen är tillverkad av obrännbart material,
– att anordningen är täckt med minst 0,3 m obrännbart material,
– certifierat utförande som ger motsvarande brandskydd,
– brandteknisk avskillnad.

Med utgångspunkt från detta är följaktligen inte plaströr inomhus godkänt om de inte har en rejäl brandisolering runt omkring (metallrör, typ hylsa ej tillräckligt) eller befinner sig i ett brandtekniskt avskilt utrymme. Med certifierat utförande avses rör som i speciella tester godkänts med anseende på brandmotstånd. Ingen PE-kvalitet skulle godkännas i en sådan test. PE-rör är det som normalt används i borrhålet. Jag vet inte om det är LDPE, MDPE eller HDPE som används men ingen av dessa bör oskyddat gå genom vägg eller inne i en byggnad.

Koncentrationen av köldbäraretanol är ett litet bekymmer. Man försöker för det mesta använda koncentrationer på denna som gör att man hamnar inom klass 2b, dvs flampunkt över 30oC, för att undvika klassning av omgivande utrymmen. För att lyckas med detta får man ha knappt 29 viktsprocent eller 35 volymprocent etanol i lösningen. Eftersom temperaturen i omgivande utrymme inte får bli högre än 5 grader under flampunkten (ATEX-direktivet 1999/92/EG) så väljer man ofta en lägre etanolkoncentration för att vara på säkra sidan. Vanligen brukar det rör sig om 24 viktsprocent (29 volymprocent) som har en flampunkt på 33-34oC.

Vi på Räddningsverket är medvetna om att många installationer gjorts och görs med plaströr inne i fastigheterna med ej brandisolerade genomföringar. Vi kan i nuläget inte göra så mycket annat än att hänvisa till de regler och normer som finns. Resten är upp till de lokala myndigheterna – i detta fall Byggnadsnämnden och Räddningsnämnden. För övrigt är en ny europeisk standard för kylanläggningar på gång, som kan påverka vad som sker i framtiden.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Just den texten har jag läst i samband med att vi beställde bergvärme. Men jag kunde inte hitta den häromdagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.