Fick hem en Fibaro Wall Plugin (den nya lilla varianten) idag. Den verkar fungera med Veran, dock så hade jag lite problem med täckningen... Jag bor i ett standard 1,5-plans trähus, och har Vera Lite'n stående på ena sidan av huset. Jag satte in Wall Plug'en i ett utag på andra sidan av huset (ca 12 meter bort), och Veran hade klara problem med att kommunicera med Wall pluggen...

Jag flyttade Wall Pluggen till ett uttag mitt i huset, och där var det inga problem... Är det någon som vet om Fibaro implementerat 'signal-forwarding' grejjen i den nya Wall Pluggen? I så fall behöver jag kanske bara köpa några till Wall Plugs och sätta lite här och där i huset för att få Z-wave täckning i hela huset?

Hur många enheter har du totalt? Alla (nätanslutna) z-wave-enheter skickar vidare meddelanden. Dock måste dom bygga upp de mest optimala rutterna genom att skicka lite meddelanden mellan varandra.

Detta görs normalt automatiskt, men om du vill snabba upp processen kör du Setup->Z-wave settings->Repair->Go

Om du flyttar runt dina wall-plugs behöver rutterna uppdateras också.

Ah, toppen! Hoppas att route-optimerings-argument medför en hög WAF så jag kan shoppa fler z-wave-enheter :wow:

Oj, vilken underbar tråd. Det tog mig en hel arbetsdag att plöja igenom. (säg inget...) Vill tacka Hek och alla andra för att gett mig inspirationen som fick bägaren att rinna över fullständigt mot en Z-wave lösning i hemmet.

Jag planerar långsiktigt, då ekonomin inte riktigt ligger för att beställa 20 insatsbrytare på ett bräde. Tanken är också att låta NAS:en styra både lampor, media och säkerhet på sikt, med snygg styrning från läsplattan och mobil. Blir dock att beställa ett startpaket med ett par brytare för att pilla lite och få upp koppling med NAS :)

Några frågor (kan ha missat i tråden):

1. Går det att ställa en dimmer till ett förinställt "värde" med scenario? Dvs, dimmra upp till 50%.
  2. Har en golvlampa med en dimmertrafo avdelning bamse liggande på golvet. Går den att styra med z-wave på något sätt? Sitter på jobbet nu, så jag har inte spec:en på trafon i huvudet.

Tack igen.

1- Ja man kan ställa dimmernivå.
2- Låt golvlampans dimmer stå på max och montera en dimmerplugg i uttaget.

/ David

Nu är min nya Vera3 uppe och jag har fått en backup installerad av micasavedes personal. Puhh.. var faktisk lite orolig att allt jag konfigurerat var borta.
Det är faktiskt en mycket trevlig funktion att backup skickas till micasaverde automatiskt varje dygn (om man inte slagit av den funktionen).

@calloha
Kul att du blir inspirerad. Vad hade du tänkt göra med NAS:et? Skall du lägga upp en webserver där eller?

1. Ja, det går att slå på en dimmad lampa med ett visst värde.
2. Hmm. skulle nog spontant säga nej. Om du inte bara vill slå på/av den.

EDIT: Oj... David hann före...

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Tackar! Lite delade meningar om 2:an där, men jag kan kolla när jag kommer hem om jag kan bidra med mer information om trafon.

@hek: Tanken är att använda någon kontrollermjukvara, enbart för att minimera enheter i hemmet. I dagsläget känns det som att de flesta mjukvarorna inte i närheten av veralite, hc2 osv, men jag räknar få testa mig fram och tror utvecklingen går framåt där med. Tror du hade något argument (någonstans i tråden...) att inte ha kontrollern på NAS:en då man riskerar att den går ner, men jag känner mig rätt konfortabel med det. Hade inte tänkt att koppla larmet till kontrollern iaf, så säkerhetsmässigt borde det inte vara någon fara. Min plan är att ha en brytare vid entrén för att "stänga ner" huset när man beger sig, så låter jag bli larmet. Mycket möjligt att jag ändrar mig på den punkten på sikt.

I övrigt tuggar NASen med auto-nedladdningar, webbserver, mediaserver plus lite annat smått o gått :)

Angående de delade meningarna om fråga 2. Jag förmodar att Hek menade att lampans egna dimmer inte kan styras.
Genom att ha den på max alternativt ta bort den ersätter en z-waveplug med dimmer i uttaget lampans egna. Så styrs vår Rosy angelis vid soffan. Den har förvisso dimmern i lampfoten men funktionen är den samma. DOCK bör det nämnas att lsmpans egna dimmer inte ksn användas alls då två dimmrar eftervarandra leder till flimmer. Detta innebär i förlängningen att det enda sätt du har att justera nämnda lampa är via dator/mobil/padda etc.

@dadid: Ah, perfekt. Finns det någon maxbelastning att tala om för z-wave produkterna? Jag menar man skräms ju av bara anblicken av trafon (alltså till golvlampa "Lobby" från Mio), och därför blev jag tveksam om en annan dimmer är rätt dimensionerad.

Dimmrar är de som klarar minst belastning. De brukar ligga på 4-500W.
Brytarna klarar i storleksordningen 1500W-3000W.
På vesternets hemdida finns bra info och manualer.

calloha skrev:
... I övrigt tuggar NASen.....
Vad kör du för nas som ska kunna köra z-wave? Har inte hittat någon controller till min synology iallafall

Velar fortfarande lite på om man ska slå till på en HC2 för 4995+15% rabatt som det är nu, eller om man ska avvakta och se vad som kommer i sommar. (Flyttar in i sommar någon gång).

Hur hade ni gjort?

@dadid: Tack! Blir att plugga ikväll

@jolerius: Ingen är mitt enkla svar. Jag surfar runt rätt mycket nu för att undersöka möjligheterna. Kör själv en QNAP, och där finns det några fåtal som arbetar på en plugin (läs qpkg) men ingen direkt slutprodukt i sikte. Nej, min plan är att bygga en egen NAS utifrån förutsättningarna att kunna köra z-wave på den, om det nu är linux eller windows i botten. Exakt vart det landar vet i katten :)

Update Från Slacker!

Huga! Frugan lät sig hållas och jag fick möjlighet att ikväll spendera i vart fall 4 timmar av 48 tillgängliga denna helg vid datorn (Utlandsjobb igen på söndag :confused:)....

Nu kanske ni tror att jag valde att pyssla med min RaZBerry men då tror ni tyvärr fel, jag kika på lite annat och måste säga att jag är mäkta imponerad.
Lotten idag föll på MyVera från Grodlårens land söderut - Första anblicken som nämnts här tidigare i tråden (Tack Vespaman) att det är snyggt, mycket snyggt. Och faktiskt precis vad JAG letat efter, ett snyggt interface som gör det den skall och jag måste säga att så här i efterhand så kommer inte RaZberryn att få den möjlighet den förtjänar hemma hos mig utan min Vera Lite kommer mycket troligt att styras med hjälp av MyVera istället.

Kortfattat så ni hänger med! MyVera är helt enkelt ett annat gränssnitt som jobbar mot din Vera. Förutsättningarna är att man installerar PHP på sin Vera och sedan kör MyVera antingen från ett USB inkopplat på sin Vera, direkt frpn Veran's flashminne, kanske från sin NAS eller till och med på en annan dator som går dygnet runt.
Nyckelordet är begränsat med utrymme på Vera'n då Lite modellen endast har 64Mb minne att arbeta med och därför kan det vara bra att tidigt bestämma vart man vill ha systemet innan Vera'n får slut på utrymme. De nya versionerna av MyVera verkar bara växa i storlek.

Det krävs lite fingerfärdighet att få till det hela men instruktionerna finns där på nätet och idag finns den inte bara på franska utan en snabb namnändring av en JAVA fil så får man nu interfacet på engelska.

En annan bra sak är att du helt enkelt lägger till dina enheter precis som vanligt i Vera'n och skapar scener precis som du alltid gjort - MyVera är som sagt bara ett interface för att styra enheterna, via din Vera. Följer man guiderna från nätet och har lite mer än normal datavana så är det inga som helst problem.
Sen laddar du enkelt upp en bild på ditt hem, interfacet hämtar informationen från din vera gällande alla moduler, scencer samt vad du döpt dem till. Alla rum finns dessutom kvar. Sedan placerar du ganska enkelt bara ut dem vart du vill ha dem på din bild. Mänger av ikoner finns och det är snabbt och enkelt att skapa ett snygggt interface som är anpassat till iPad, iPhone samt andra surfmojänger. (Värt att notera är att det inte fungerar med tex internet explorer, tur är väl det!) Fortfarande så får man mecka med bildstorleken för att få det att matcha ens dator. En nackdel är väl kanske att den använder olika html sidor för olika enheter vilket gör att (Om jag förstått det rätt) måste speciellt anpassas efter den enhet du ansluter med. De ändringar jag gör via datorn vad gäller bilden anpassas inte automatiskt till iPad html filen till exempel.

Jag tror att jag kan ha hittat rätt med denna - Vera'n är skitbra på den det gör - Men interfacet suger ärligt talat och detta är bara ett sätt att få till det lite som man vill helt enkelt. Här kommer en snabb screenshot på vad jag åstadkommit på 3 bira!! (y)

Skärmavbild 2013-04-19 kl. 23.32.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanon då man enkelt kan välja mellan hundratals ikoner på sina enheter, fortfarande komma åt verans interface, snabbt, snyggt, och med hjälp av floorplanner så kan man enkelt skapa en relativt snygg 3d bild av sitt hus (ja, jag får väl jobba på den där lite) ladda upp bilden, ett par klick senare så har man ett fungerande interface helt enkelt.

Den här skall jag i vart fall jobba vidare med! :cool:

slacker skrev:
Det krävs lite fingerfärdighet att få till det hela men instruktionerna finns där på nätet..
Vilken guide följde du? Finns det någon som är väldigt enkel att följa om man inte har programmeringsskills??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.