38 001 läst · 49 svar
38k läst
49 svar
IVT Anywhere, någon som lyckats använda appen till iPhone?
Hejsan
Vi fick vår bergvärmepump ifrån IVT installerad idag. Vi köpte tillvalet IVT anywhere för att kunna styra pumpen ifrån iPhone.
Jag har laddat ner appen och loggat in mot gatewayen, men jag tycker inte att jag lyckas göra mycket i den. Reglaget för varmvattentemperatur verkar fungera, men inte det för innetemperatur. Appen krashar ganska ofta.
Som en del av detta dåliga första intryck kan jag tycka det är helt Ofattbart snålt att ta 75 kronor för en app, till en värmepump för 100 000, där dessutom själva enheten/gatewayen som krävs för att kunna använda appen dessutom är ett tillval ytterligare några tusenlappar.
Att det fanns en iPhone-app var ett av de krav vi hade på värmepumpen när vi stod och velade mellan vilket fabrikat vi skulle ha. Det här ser ut att bli en besvikelse på gränsen till lurendrejeri!
Finns det någon här som fått någon fason på appen?
Hälsningar
- Björn
Vi fick vår bergvärmepump ifrån IVT installerad idag. Vi köpte tillvalet IVT anywhere för att kunna styra pumpen ifrån iPhone.
Jag har laddat ner appen och loggat in mot gatewayen, men jag tycker inte att jag lyckas göra mycket i den. Reglaget för varmvattentemperatur verkar fungera, men inte det för innetemperatur. Appen krashar ganska ofta.
Som en del av detta dåliga första intryck kan jag tycka det är helt Ofattbart snålt att ta 75 kronor för en app, till en värmepump för 100 000, där dessutom själva enheten/gatewayen som krävs för att kunna använda appen dessutom är ett tillval ytterligare några tusenlappar.
Att det fanns en iPhone-app var ett av de krav vi hade på värmepumpen när vi stod och velade mellan vilket fabrikat vi skulle ha. Det här ser ut att bli en besvikelse på gränsen till lurendrejeri!
Finns det någon här som fått någon fason på appen?
Hälsningar
- Björn
Appen och gatewayen kan vi säkert reklamera. Pumpen och IVT som val blir nog svårare på dom premisserna. Jag vill höja en varningsflagga för att det ser ut som att det här mest är ett marknadsföringstrick ifrån IVT och inte en riktig funktion. Det är tragiskt gjort, speciellt som kanske fler än oss tar med det i sina beräkningar inför valet. Hade jag vetat att det låg till på det här sättet hade det vart väldigt troligt att något av alternativen hade vägt tyngre.
Jag kör IOS. Jag har kopplat ur mot IVT:n men kan kolla ikväll igen om du vill! Kanske en dum fråga men varför var detta en avgörande sak mellan de olika fabrikaten?
Vi "fick" med vår i köpet men kan inte riktigt se nyttan med den pga att vi är hemma i stort sett alltid och skulle vi åka bort finns det alltid någon hemma. Skulle det ändå vara så att vi inte skulle vara hemma på en vecka, skulle jag strakt misstänka att vi inte skulle göra några ändringar på värmen.
Bara en tanke!
Vi "fick" med vår i köpet men kan inte riktigt se nyttan med den pga att vi är hemma i stort sett alltid och skulle vi åka bort finns det alltid någon hemma. Skulle det ändå vara så att vi inte skulle vara hemma på en vecka, skulle jag strakt misstänka att vi inte skulle göra några ändringar på värmen.
Bara en tanke!
Nej precis, det är ju inte livsavgörande, men jag håller såna här funktioner varmt om hjärtat. Dessutom är det rätt svårt för oss att egentligen jämföra på några andra parametrar. Visst, vi kan kolla på COP-värde och liknande men vi vet ju inte hur väl det stämmer med vår situation. Kvalitetsmässigt, väldigt svårt att jämföra producenterna emellan, så tillslut så väljer vi ju mellan såna här mjuka värden som vi kan värdera.
Vi ha pannrummet tillgängligt endast utifrån huset också, så vi tyckte det hade vart skönt att kunna justera saker inne ifrån huset, men jag håller med om att semester-funktionen kanske blir mindre användbar.
Viktigast jusst nu känns dock att det ska fungera eftersom dom hade mage att ta 2900 för gatewayen, 75 för appen och runt 3000 för elektriken som installerade skiten.
Vi ha pannrummet tillgängligt endast utifrån huset också, så vi tyckte det hade vart skönt att kunna justera saker inne ifrån huset, men jag håller med om att semester-funktionen kanske blir mindre användbar.
Viktigast jusst nu känns dock att det ska fungera eftersom dom hade mage att ta 2900 för gatewayen, 75 för appen och runt 3000 för elektriken som installerade skiten.
Dom här problemen upplever jag med IVT anywhere, som generellt sett framstår som en väldigt dåligt implementerad produkt. Specifikt 3 saker:
1. Appen tar 10 sekunder på sig att starta upp. Det här låter kanske lite, men ingen app jag nånsin provat tar så lång tid på sig att starta.
2. Om man försöker höja eller sänka värmen, med dom två knapparna + och -, händer precis ingenting. Knapparna reagerar inte överhuvudtaget. Det går med andra ord varken att se vilken framledningstemperatur det är på vattnet eller ändra temperaturen.
Visa bilaga 78419
3. Om man går vidare till vyn "Program" så kan man växla mellan Optimerat program, och två skräddarsydda program där man kan ställa in så att värmen är olika på olika tider av dygnet. Om man försöker gå in och justera tiderna för en viss dag, då krashar appen (varje gång):
Det ska nämnas att vyn för tapp-varmvattnet fungerar, men det är också det enda. Den både visar och tillåter ändring av temperaturen:
Till slut är jag kritiskt till att själva appen i sig kostar 75 kronor. 75 kronor är ett väldigt högt pris i app-sammanhang, och en app som är oanvändbar för någon som inte har en IVT-värmepump, den borde vara gratis. Det känns som dåligt kundbemötande när man som kund redan lagt 130 000 på ny värmeanläggning, och dessutom betalat flera tusen extra för själva Möjligheten att kunna använda appen (IVT anywhere gateway) - möts av en app för 75 kronor som sen inte visar sig fungera.
1. Appen tar 10 sekunder på sig att starta upp. Det här låter kanske lite, men ingen app jag nånsin provat tar så lång tid på sig att starta.
2. Om man försöker höja eller sänka värmen, med dom två knapparna + och -, händer precis ingenting. Knapparna reagerar inte överhuvudtaget. Det går med andra ord varken att se vilken framledningstemperatur det är på vattnet eller ändra temperaturen.
Visa bilaga 78419
3. Om man går vidare till vyn "Program" så kan man växla mellan Optimerat program, och två skräddarsydda program där man kan ställa in så att värmen är olika på olika tider av dygnet. Om man försöker gå in och justera tiderna för en viss dag, då krashar appen (varje gång):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska nämnas att vyn för tapp-varmvattnet fungerar, men det är också det enda. Den både visar och tillåter ändring av temperaturen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till slut är jag kritiskt till att själva appen i sig kostar 75 kronor. 75 kronor är ett väldigt högt pris i app-sammanhang, och en app som är oanvändbar för någon som inte har en IVT-värmepump, den borde vara gratis. Det känns som dåligt kundbemötande när man som kund redan lagt 130 000 på ny värmeanläggning, och dessutom betalat flera tusen extra för själva Möjligheten att kunna använda appen (IVT anywhere gateway) - möts av en app för 75 kronor som sen inte visar sig fungera.
Efterr det att jag tittat runt i appen, kommer jag till samma slutsats som du Björn. Appen är bara för sorglig!
Känslan av att någon på reklamavdelningen tycker att detta skall vi sälja som ett mervärde till våra kunder men den som utvecklat denna app, inte sett vilken skada sådant här skit kan göra mot ett företag.
Funderar på att maila IVT och begära pengarna tillbaka. Som princip alltså
Känslan av att någon på reklamavdelningen tycker att detta skall vi sälja som ett mervärde till våra kunder men den som utvecklat denna app, inte sett vilken skada sådant här skit kan göra mot ett företag.
Funderar på att maila IVT och begära pengarna tillbaka. Som princip alltså
Herregud. Hade jag köpt en sån pryl till såna pengar hade jag levt rövare tills jag fick pengarna tillbaka. Jag hade inte tvekat att ringa hem till VD:n på helgen eller campa i huvudkontorets entré om så krävs. Jag fattar inte hur man kan sälja sån här skit utan att skämmas ögonen ur sig.
Hör gärna av dig till IVT om detta. Jag har precis mailat återförsäljaren som gjorde vår installation och sagt att om det inte går att lösa problemen med appen vill vi reklamera den delen av installationen. Jag antar/hoppas att han framför kritiken vidare till IVT.