KnockOnWood skrev:
Fantastiskt snyggt och lättläst diagram, MB77 (y)

Det skriver vi ut och hänger upp bredvid temp/fuktighetsmätaren allihop, eller hur :)
Ja det är ett väldigt bra diagram. Fast jag kör digitalt med logger :) Tyvärr så ligger RF lite högt just nu... :(

ImageUploadedByTapatalk1353185660.971695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyfter den här tråden igen och hoppas att det är okej. Känns onödigt att starta en ny. Jag har nyligen köpt en Oregon RAR501 väderstation med tre trådlösa sensorer. Jag vet att sådana här mätningar inte kan vara exakta, men jag tycker att de konstant visat för låg RF på vinden och utomhus. Efter tips från Oregons support, har jag ställt samtliga tre sensorer i en öppen kartong på vinden för att mäta och se hur de skiljer sig. Jag satte upp dem på vinden klockan 20. Just nu, när klockan är 11.00 dagen efter, visas följande:

Sensor 1: -9,1 grader 46% RF
Sensor 2: -8,8 grader 45% RF
Sensor 3: -9,2 grader LL% (för lågt för att kunna mätas)

Sensor 1 och 2 är av samma typ, med en liten digital display. Sensor 3 är av annan sort utan display.

Det handlar om en kallvind på ett hus byggt 1981. 250 mm isolering i vindsgolvet. Enligt närmaste mätstation från SMHI samt på närmaste flygplats råder just nu -17 grader och 84% RF.

Låter inte det här tokfel, eller tar det helt enkelt en evinnerlig tid för sensorerna att nå fram till rådande RF och temp? Mäter jag för tidigt? För inte tusan kan man ha 45% på en kallvind? Solen lyser förvisso på den just nu, men...

Om det är högre temp på vinden än ute och ingen fukt kommer upp från huset så borde den relativa fuktigheten vara lägre på vinden än ute. Det är ju ute luften som kommer in och blir uppvärmd.

Humm... eller tänker jag fel.:confused:

EndZone skrev:
Lyfter den här tråden igen och hoppas att det är okej. Känns onödigt att starta en ny. Jag har nyligen köpt en Oregon RAR501 väderstation med tre trådlösa sensorer. Jag vet att sådana här mätningar inte kan vara exakta, men jag tycker att de konstant visat för låg RF på vinden och utomhus. Efter tips från Oregons support, har jag ställt samtliga tre sensorer i en öppen kartong på vinden för att mäta och se hur de skiljer sig. Jag satte upp dem på vinden klockan 20. Just nu, när klockan är 11.00 dagen efter, visas följande:

Sensor 1: -9,1 grader 46% RF
Sensor 2: -8,8 grader 45% RF
Sensor 3: -9,2 grader LL% (för lågt för att kunna mätas)

Sensor 1 och 2 är av samma typ, med en liten digital display. Sensor 3 är av annan sort utan display.

Det handlar om en kallvind på ett hus byggt 1981. 250 mm isolering i vindsgolvet. Enligt närmaste mätstation från SMHI samt på närmaste flygplats råder just nu -17 grader och 84% RF.

Låter inte det här tokfel, eller tar det helt enkelt en evinnerlig tid för sensorerna att nå fram till rådande RF och temp? Mäter jag för tidigt? För inte tusan kan man ha 45% på en kallvind? Solen lyser förvisso på den just nu, men...
Jag har samma mätare från Oregon. RH ute ligger oftast mellan 75 och 95%, vilket stämmer väl med värden i tex smhis väderstationer. Ca 5% lägre på vinden.

Värdena från dina sensorer låter "tokfel", som du skriver. Det tar inte lång tif för dem att reagera på RH. Om man flyttar dem från inne till ute eller vice versa så visar de rätt efter ca en halvtimme då godset i sensorerna fått samma temp som omgivningen. Innan de fått rätt temp kan de visa väldigt konstiga värden.

Vad visar de när du ställer dem utomhus?

Inomhus visar de alla LL% och det torde ju vara ganska normalt den här tiden på året. Nu har de stått på vinden i drygt ett dygn:

Sensor 1: -6,8 grader. 50% RF
Sensor 2: -6,6 grader. 48% RF
Sensor 3: -7,0 grader. 35% RF

Det vore ju enkelt om en av dem visade tokfel, men nu känns det ju som att det gäller alla. Vad är oddsen på det? Sensor 3 är ju av annan sort och verkar klart sämst. Vad göra?

Såg nu att du frågade om utomhusvärden. Ska testa.

Sensorerna har nu stått utomhus en dryg timme. Det ser ut som att RFvärdena ökar med omkring 1% per 10-15 minuter. Segt som attan. Just nu ligger de på:

Sensor 1: -10,2 grader. 56% RF
Sensor 2: -9,7 grader. 59% RF
Sensor 3: -10,1 grader. 41% RF

Som extra kontroll har jag nu även ställt ut en annan typ av fukt- och tempmätare. En billig sak från Clas Ohlson om jag inte minns fel. Denna visar nu:

-9,1 grader. 60% RF

Antingen bor jag på en ovanligt torr plats, hur det nu kan vara möjligt, eller så tar det en evinnerlig tid för alla dessa sensorer att nå rätt värden när minusgrader råder. Vad säger expertisen?

Här i södra Halland är det nu (halv tre på natten) -12,4°C och 87% RH ute,
enligt min billiga Clas O mätare som heter ESIC.

Jag har en givare utomhus, en på vinden och så "centralinstrumentet" inne i bostaden.
När de var nya, för två år sedan, började ute- och vindsgivarna skena i RH-värdena.

Jag tog in dem och ställde dem varm och torrt på täljstenskaminen några dar.
Därefter verkar de visa rimliga värden.

Kanske ett tips? Bra eller dåligt vet jag inte.

Jag tror att du har rätt, men frågan är vad det kan bero på. Det verkar nästan som att de stannat av uppe på vinden. Så snart jag bytte miljö och ställde dem ute så började det hända grejer, men otroligt sakta. Just nu på morgonen visar ena sensorn 81%, den andra 79% och den tredje 55%. Den tredje verkar ju inte helt i sin ordning...

Frågan är bara om det är normalt att RF ska uppdateras så evinnerligt segt? Tar ju flera dygn innan den hittar rätt.

Har också en Oregon väderstation, troligen samma som din (iaf låter det som om vi har samma sensorer).

Min erfarenhet är att de två sensorerna med display visar ungefär samma värden (hade dem stående bredvid varandra några dygn och det slog på 1-3 % RH och någon grad i temp). Däremot avviker alltid den mätare som saknar display (din nr 3), den verkar alltid visa betydligt lägre RH än övriga (både ute och inne).

Mina innesensorer (de med display) är placerade med en på varje kattvind, visar på mellan 58-66 % RH de senaste dagarna då det varit kallt ute. Nu visar de också att temperaturen är betydligt högre på kattvindarna än ute, ibland så mycket som 5-6 grader, vilket jag tolkar som att kattvindarna är riktigt uselt isolerade (vilket också uppvärmningskostnaderna bekräftar...). I vilket fall som helst innebär det att det sällan är lägre temperatur än någon enstaka minusgrad på kattvindarna och då bara tillfälligt även om det är 5-6 minus ute.

Kan också nämna att vi inte har plast mellan bottenvåning och kattvindarna och att kattvindarna är uteluftsventilerade med hål under takfoten.

Redigerat:
Jag testade mina trådlösa sensorer mot en annan, Claes Ohlson-hygrometer. Efter ett dygn skiljde det 2 %. Det känns som sagt som att de sensorer med egen digital display är betydligt mer rättvisande än den sensor som är utan display.

Däremot reagerar mina sensorer rätt snabbt, tar man in en sensor inomhus från kattvinden börjar den ändra sig direkt. Så jag misstänker att du har fel på dina sensorer. Har du provat med reset? Annars tycker jag du ska reklamera dem och få en ny station/nya sensorer.

Tack för svaret och informationen Betonggrå. Jag ställde ut en billigare fukt- och tempmätare bredvid sensorerna för ungefär fem timmar sedan. Kallar den sensor 4 nedan:

Sensor 1: 64%
Sensor 2: 64%
Sensor 3: 57% (den utan digital display)
Sensor 4: 59%

Det är 11 minusgrader ute. Närmaste riktiga väderstation på en flygplats ligger tre mil härifrån. Rapporterar nu 15 minusgrader och 92% luftfuktighet.

Jag undrar som tusan över det här. Kan det vara nästan 30% torrare luft tre mil ifrån flygplatsen? Konstant nästan 30% under vad den stationen rapporterar. Alltid. Finns det en rimlig naturlig förklaring?

Känns så konstigt att alla tre sensorerna visar fel och att den billiga som jag nu ställt ut visar nästan samma?

Ny morgon. Sensorerna rapporterar i stort sett samma sak. Även den billiga varianten. Kan det vara så torrt just där vi bor? Låter osannolikt..

Skumt. Kan det (luftfuktighet vill säga) påverkas av om man har dem inne i ett bostadsområde/nära husvägg eller annat? Min motsvarighet till sensor 3 upplever jag som sagt också som visandes för låga värden (10-15% för låga jmf med sensor 1-2), men nu på morgonen låg den på 57 % och närmaste SMHI-station rapporterar 94 %.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.