405 885 läst · 605 svar
406k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Mer OSB och ljudämpande isolering i väggarna. Jag har tummat lite på att bara använda cellulosabaserad isolering, då träfiberskivorna är så mycket dyrare så används glasull i innerväggarna som ljuddämpning. Jag använder Knauf SpaceSlab 70mm skivor ifrån Byggmax, förvånandsvärt lite kli av dessa skivor.
OSB + isolering i allrummet
Isolerat på mediaväggen
Pavatex träfiberskiva på ytterväggen
OSB på plats
Motstående sida
Andra sovrummet färdigt med OSB
Dragit lite rör i det gamla sovrummet ut på bjälkarna för belysning. Ska ha ledlister eller något likanade där senare.
OSB + isolering i allrummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat på mediaväggen
Logga in
Skapa konto
Pavatex träfiberskiva på ytterväggen
Logga in
Skapa konto
OSB på plats
Logga in
Skapa konto
Motstående sida
Logga in
Skapa konto
Andra sovrummet färdigt med OSB
Logga in
Skapa konto
Dragit lite rör i det gamla sovrummet ut på bjälkarna för belysning. Ska ha ledlister eller något likanade där senare.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
OSB på klart i allrumet
OSB i hall påbörjad
Ljuddämpning mot badrummet
OSB i gamla sovrummet, påbörjat med träfiberisoleringen mot yttervägg
Motstående sida
Elektrikern Boris från ELfast var här på förmiddagen och drog färdigt elen i det gamla sovrummet och badrummet. Drog även i all kabel i alla dosor, gick utmärkt och inga stopp. Bäst att få färdigt dragningen innan gipsen kommer på, jag ska även dra lite nätverkskabel innan det är försent att öppna väggarna.
Logga in
Skapa konto
OSB i hall påbörjad
Logga in
Skapa konto
Ljuddämpning mot badrummet
Logga in
Skapa konto
OSB i gamla sovrummet, påbörjat med träfiberisoleringen mot yttervägg
Logga in
Skapa konto
Motstående sida
Logga in
Skapa konto
Elektrikern Boris från ELfast var här på förmiddagen och drog färdigt elen i det gamla sovrummet och badrummet. Drog även i all kabel i alla dosor, gick utmärkt och inga stopp. Bäst att få färdigt dragningen innan gipsen kommer på, jag ska även dra lite nätverkskabel innan det är försent att öppna väggarna.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Det är en ventilationskanal från biltema med tillhörande krökar, den är för alla kablar till kommande platt tv. Tillräckligt stor för att få igenom allt och då menar jag allt utan att plocka ner i molekyler. Det får plats med den fetaste jordade kontakten (testat).lorens skrev:
Otroligt smart, riktigt sugen göra detsamma, men det gäller att man inte vill flytta TVn, blir två "små" hål att spackla igen då ! Kanske flytspackla igen hela röret då!mattetvilling skrev:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Ännu en milstolpe, golv lagt i ett av de nya sovrummen
Lite mindre golvreglar att hoppa på . Golvet är Moelvengolvet Arctic Furu 25X162 Vit Hårdvax. Börjat att lägga Hard board för att skydda golvet.
Färdigpusslat med Hard board läggningen, tejpar skarvarna med vävtejp och med maskeringstejp längs med väggarna.
Färdig med OSB i gamla sovrummet, har lämnat en skiva för att kunna flytta material smidigt mellan rummen.
Åt andra hållet
Väggen till badrummet
Logga in
Skapa konto
Lite mindre golvreglar att hoppa på . Golvet är Moelvengolvet Arctic Furu 25X162 Vit Hårdvax. Börjat att lägga Hard board för att skydda golvet.
Logga in
Skapa konto
Färdigpusslat med Hard board läggningen, tejpar skarvarna med vävtejp och med maskeringstejp längs med väggarna.
Logga in
Skapa konto
Färdig med OSB i gamla sovrummet, har lämnat en skiva för att kunna flytta material smidigt mellan rummen.
Logga in
Skapa konto
Åt andra hållet
Logga in
Skapa konto
Väggen till badrummet
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Färdig med golvet i sovrum 2
Detaljbild på rören till elementet och en ex av golvskruven vi använder.
Börjat att regla i badrummet
Kom på att ska vi ha en centraldammsugare är det nog bäst att installera den innan golven läggs igen, det blev en Husky Flex då den var tystast och ganska liten. Den kommer ifrån www.dammsugaren.se då jag inte hann att beställa på nätet åkte jag över för att kolla om de hade en inne, som tur var ägaren iväg och i närheten av centrallagret och efter 20 min kom den in, bra service. Jag har påbörjat montaget av rören, behöver skruva ner en skiva och ska installera uttaget på ca 80cm från golvet i allrummet (så man slipper att böja sig när slangen ska i).
Logga in
Skapa konto
Detaljbild på rören till elementet och en ex av golvskruven vi använder.
Logga in
Skapa konto
Börjat att regla i badrummet
Logga in
Skapa konto
Kom på att ska vi ha en centraldammsugare är det nog bäst att installera den innan golven läggs igen, det blev en Husky Flex då den var tystast och ganska liten. Den kommer ifrån www.dammsugaren.se då jag inte hann att beställa på nätet åkte jag över för att kolla om de hade en inne, som tur var ägaren iväg och i närheten av centrallagret och efter 20 min kom den in, bra service. Jag har påbörjat montaget av rören, behöver skruva ner en skiva och ska installera uttaget på ca 80cm från golvet i allrummet (så man slipper att böja sig när slangen ska i).
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick gjort lite mer med dragningen av rören till centraldammsugaren. Var lite trixigt med alla el/nätverksrör och så vill jag inte krocka med framtida dragning av avloppsrören.
Fick borra igenom två reglar med borrdiameter 54mm i 45 gaders vinkel, tog lite tid.
Placering på vägg (den vita dosan en bit upp på väggen)
Fick borra igenom två reglar med borrdiameter 54mm i 45 gaders vinkel, tog lite tid.
Logga in
Skapa konto
Placering på vägg (den vita dosan en bit upp på väggen)
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Städat och rensat bygget, vi har flyttat lite virke så att frugan kan måla råsponten 17x120 som ska vara i taken. Ritat upp plåten (överbleck, dropplist mellan plan1 och2, vindskiveplåt) och beställt ifrån Alafors Plåtslageri, beställde på förmiddagen och efter lunch var det färdigt, snabba ryck.
Limmade ihop rören till centraldammsugaren och drog en flexslang för styrningen och städade upp i facken, Limmet biter snabbt på rören, se till att få det på plats snabbt och i rätt riktning.
Tejpade dit den skyddande hard boarden i det andra sovrummet och flyttade alla verktygen dit.
Rev upp golvet i allrummet och packade lösullen i facken där jag dragit rören
Limmade ihop rören till centraldammsugaren och drog en flexslang för styrningen och städade upp i facken, Limmet biter snabbt på rören, se till att få det på plats snabbt och i rätt riktning.
Logga in
Skapa konto
Tejpade dit den skyddande hard boarden i det andra sovrummet och flyttade alla verktygen dit.
Logga in
Skapa konto
Rev upp golvet i allrummet och packade lösullen i facken där jag dragit rören
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fortsatt med golv i hall allrum
Nästan färdig med råsponten i taket, tur man är 1,90 lång för det är lite meckigt att få i sponten med 4m brädor uppe i taket när man är själv
Logga in
Skapa konto
Nästan färdig med råsponten i taket, tur man är 1,90 lång för det är lite meckigt att få i sponten med 4m brädor uppe i taket när man är själv
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Ha Ha.... nja så fint är det väl inte, men man har ju en nyfiken son som gärna vill upp och titta och lite ordning och reda får det ju vaThe Tor skrev:
Sågade till brädan till avdelningen mellan planen och fick på lite plåt, längst upp på plåten har jag ett omslag som gör att vattnet stoppar om det stormar rejält
Logga in
Skapa konto
Svärfar fick dit sista biten av golvet i allrummet
Logga in
Skapa konto
Vi satte även upp ett fönster (ursäkta den dåliga bilden)
Logga in
Skapa konto