Fick hämtat det sista virket igår, ca 1000 m lockläckt. Fick hjälp att lasta av och få det under presenning innan regnet kom, av mina förbiåkande vänner ifrån norge. Här går det inte att titta in utan att få jobba ;)Satte upp den sista ångbromsen på allrumsväggen och tejpade klart, ännu ett moment klart att bocka av.
P1030995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På väggen till vänster ska en medialösning upp, jag har ca 1,9m i betrakningsavstånd. Det ger enligt avståndskalkylatorn ungefär ca 46-50" för att klara 30 graders betrakningsvinkel.Jag förbereder för att sätta in 3st inbyggnadshögtalare mellan tv'n och tvbänken, drar även fram till 2 bakhögtalare och en sub. Bygger in en kanal på 55x110 från tv'n till 20cm ovan golv för att gömma kablar.

Litet test i Sketchup:
mansad_70.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslöt hängrännorna med de gamla stuprören med lite fulingar pga annan dimension på rören, men gaffatejp håller väl ett år tills jag byter fasaden på nedervåningen:rolleyes: P1030999.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade ut en skiva för att se hur den lilla "hallen" mellan allrummet och de 2 nya sovrummen ser ut, lättare och placera rätt då och få en känsla hur stort det blir. satte den först i ett hörn med två väggar och placerade en skiva som tredje vägg.
P1030996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Riktade upp nockplankan och rullade ut/klistrade nocktätningen Metalroll ifrån Monier, smidig att jobba med och det blir väldigt tätt.

Nocktätnignen under nockpannan.
P1040037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick sen på alla nockpannorna med lite bärhjälp ifrån kina.
P1040034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade några småbitar av pannorna

P1040032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på mansardbrytningen, här ser man att Monier har tänkt till och gjort en tät panna som fungerar i alla vinklar.

P1040039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter massa fika och mat byggstädade jag lite och fortsatte mäta ut var alla reglar ska sitta
 
Redigerat:
Hämtat lite material och reglat och kortlat väggen i gamla sovrummet + mellanväggen
P1040044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggstädat och fyllt ett lass till tippen igen. Har mest haft visning av bygget för alla kompisar som hade vägarna förbi idag. Fick lite hjälp att rensa/sortera byggskräpet och flytta de överblivna pannorna.

Fick gjort lite reglar mellan de nya sovrummen
P1040069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1040071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde även lite reglar för att räta ut mansarden de sista 80cm, detta för att ha en rak vägg om man ställer tex sängen bredvid. Även då jag kommer att ha målad råspont i taket ner på mansarden kan det vara bra att ha sista biten gipsad då råsponten kan vara lite "rivig"
P1040072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åkte till tippen med allt pannspill och annan bröte, fick senare reglat lite till.

P1040073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade lite hål och tigersågade ner mig i en bjälke för att fixa en temporär lösning av avluftningen (till vänster) innan mitt nya badrum är klart. Sätter en vakumventil i det lilla facket som blir i hörnet till höger.

P1040074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglade klart facket på andra sidan, detta behövs för att få ner lasterna från den inbyggda limträbalken ner i bärlinan på plan 1

P1040075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu stundar en ledighet så nu får ni inga uppdateringar på ett tag :cool:
 
Tycker du gör ett helt underbart jobb, men kan inte låta bli att undra varför du inte skruvar golvspånet innan regling av innerväggarna?!

Hur som hellst, enormt bra jobbat, så ta det inte som något negativt!! Keep it up! :D
 
lorens skrev:
Tycker du gör ett helt underbart jobb, men kan inte låta bli att undra varför du inte skruvar golvspånet innan regling av innerväggarna?!

Hur som hellst, enormt bra jobbat, så ta det inte som något negativt!! Keep it up! :D
Tack kommentaren! Jag kommer att lägga golv, ska bara dra i lite combipex till elementen och elrör till data mm. Även elektriken ska väl få en chans om han vill ner med något.
Jag ska inte lägga något spån bara massivt 25-26mm furugolv.
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
jag ska inte lägga något spån bara massivt 25-26mm furugolv.
gillar!! :)
 
Tillbaks efter min 10 dagars byggfria-semester.

Fick reglat klart väggen i sovrummet
P1040359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hunnit en del med väggen till badrummet
P1040360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt ledig var man väl inte på semestern, planerade och beställde lite combipexrör, fördelarskåp, tomslang för nätverk och Renova uttag/brytare och ventilations saker...

Fick hem Fresh Intelliventen och väggkåpan + spirorör.
P1040361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Darth Peter
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Träskor? Får du något fäste med dom? Eller är det såna med gummi istället för trä i basen? Foppisarna har riktigt bra fäste om det nu inte har regnat.
Jo då fäste får jag, å du har rätt det är sådana med gummi i basen. Har man som jag bara gått i träskor i över 10års tid så har man lärt sig hur man ska gå i olika sitiuationer.
 
Fick hem lite mer material, frugan åkte och hämtade prylarna ifrån elbutik blev visst stort paket. Tur att barnsadlen var på cyklen så att grabben fick plats :rolleyes: Kanske skulle tagit bilen...

P1040362.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Combipex RIR från VVS och Bad , Cat 6 kabel, Thermostatstyrda friskluftsventiler, Renova Brytare, Antennkabel, Lågfriktionsinstallationsslang mm ifrån elbutik
P1040378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick även en av kollit ifrån Rinkaby Rör

Reglade vidare på väggarna, färdig i sovrummet

P1040374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixat lite småkortlingar i de nya sovrummen för att kunna dra lite kabel och slippa trixa vid limträbalken.
P1040376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig med dörrhålet i ena rummet
P1040375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och påbörjat reglingen och avlastningen i allrummet
P1040377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tips, ta en massa bilder med måttband så du vet var reglar och annat har för mått. (måttbandet ligger vid golvreglen)
P1040370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bråkis och 1 till
  • Laddar…
Har totalt missat denna tråd, men vilken fantastisk renovering!
 
Reglar reglar och mer reglar, Rev sista väggen då den inte var rak någonstans och lite konstigt uppbyggd 2st 50x50 reglar ihopspikade lite sådär.

P1040387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick även dit lite reglar på allrumsväggen och för dörrhålet till sovrummet

P1040386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hänga upp centralen lite provisoriskt (hoppas att elektrikern fixar bort den imorgon) och börjat på väggen mellan hallen och allrummet. Spikade även dit en bjälke för att bära av lite laster ifrån det gamla taket (den långa längst upp i bild)

P1040385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elektriken Boris ifrån Elfast var här och gjorde ett toppenjobb, jag försökte tråka ut han med frågor och störde han med lite omdragningar och rensningar på nedervåningen men han körde på i makalöst tempo.

Den gamla centralen på plan 2 åkte bort och han fixade till matningarna som den hade till plan1. Jag hade fullt upp med att sätta lite småreglar (då vissa uttag inte hamnar direkt vid en regel) och blev rejält svettig. Nu är det bara det gamla sovrummet kvar att dra rören i, förutom badrummet som kommer i höst.

Eldragning i allrum
P1040418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eldragning i sovrum, har ett lamputtag längst upp till höger om fönstret, diskuterade med frugan var som verkar lämpligast att sätta det och nu hamnar det nog oftast bakom en gardin, med den placeringen.
P1040423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer el, har även ett uttag på den lilla vinden ovanför allrummet på en egen grupp, detta för tex lampa, antennförstärkare eller om det behövs moteras in en ftx eller liknande.

P1040422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt för idag, imorgon blir det nog att dra lite Combipex eller nätverk
 
Mäkta imponerad blir jag! Kör på hårt, denna tråd kommer jag fortsätta följa!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.