tharnstrom77 skrev:
Kör på hårt
Försöker att jobba på innan jobbet (det som ger inkomst) drar igång igen i september, men det är segt ibland. Tex idag var det för fint väder så jag tog pluttarna och cyklade till havet och badade istället :cool:.

Fick gjort lite i alla fall, fixade med rören till den tillfälliga avloppsluftningen, innan jag bygger igen facket. När den nya toaletten kommer i bruk under hösten pluggar jag denna fullösning. Som syns i bild står en flaska Glidex, sätt aldrig ihop avloppsrör utan det!
Ett tips till, när jag ändå hade kapen uppe sågade jag rören med den, aldrig mera bågfil eller tigersåg efter den körningen, rakt och snabbt!

P1040435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började även att se om jag får ihop avloppet till toaletten, kan vara bra att se om det går innan man drar för mycket elrör. Toaletten blir en vägghängd inbyggd eller utanpåliggandetank, sitter en bit bort till höger. Ifrån den går avloppet på kattvinden ovanför golvreglarna. Avloppet går ner bakom en garderob på nedervåningen och sen ner i grunden där den kopplas på stammen. Mer om detta i detta inlägget.

P1040434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P1040432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Igår var jag ute med paraplyet i tokregnet och kollade om mina hängrännor höll måttet. Det såg fint ut och inget regn kom över kanten trots att det regnade så mycket att Nordstan fick utrymmas och spårvagnarna slutade att gå!

Det var tur att jag lyssnade på min plåtis rekommendation att använda 150 ränna, detta pga av min branta takvinkel (76 grader). Det kan annars behövas att ha överspolningsskydd i innerhörnen då det blir väldans fart på vattnet där.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Svärfar kom på besök igen och hjälpte mig med att glesa lite i taket, finns liite luriga vinklar där.

P1040450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drog rör för media, jag har minst ett uttag i varje rum med dubbla 16 rör till sig. Kommer sen ha Eljos Renova Lexcom uttag med dubbla uttag. Sen kan jag välja lite vad jag vill använda uttagen till, om jag vill ha nätverk eller antenn.

P1040451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag drog även ner dubbla rör till vardagsrummet genom golvet i ovanvåningen, lyckades att träffa rätt i reglen efter lite mätande och fiskade ut dom ur hålet för rot-dosan vid golvet på nedervåningen.
 
Fixat lite mer,

Nästan dragit färdigt alla rören för larm nätverk mm, har kvar några rör för bakhögtalarna.

P1040458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglat färdigt på sista väggen i allrummet, nere till vänster syns medialösningens rör och dosor.

P1040455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takglesen färdig i allrum

P1040456.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är även färdig mellan allrum och sovrum
P1040453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlastning för gammal takstol (allt hänger även i nocklimträbalken med bryttakstolen)

P1040454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här blir luckan till vinden ifrån gamla sovrummets vägg

P1040459.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Översikt ifrån de nya sovrummen, ser nästan lite läskigt ut ;)

P1040462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
naresjo
  • Laddar…
Plåtvinkel i hörnen innan OSB
P1040465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB på plats, var även och hämtade golvet som får ligga till sig lite och få samma temp som rummet.

P1040480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat med dragningen av Combipex RIR till elementen, var lite rädd att det skulle va svårt att få till uppgången genom golvet men det gick utmärkt med golvbockstödet ifrån Upnor. På bild ner till vänster ses även det lilla blecket som låser ytterhöljet i golvbjälklaget.
Satte på skyddshattarna snabbt, lite rädd efter att ha läst här på Bygga hus där några barn hade petat ner saker i golvvärmerören... även om inte min grabb springer här uppe så ofta men han är väldigt klåfingrig :surprised:
P1040481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går rören ner genom taket i badrummet på nedervåningen, senare ska väggen nere flyttas och då hamnar rören i den blivande tvättstugan.
Jag använder ett bockstöd av plåt, gjorde även en bräda med delningen för att få en snygg dragning och bra passning till fördelaren. Köpte en sax på Hornbach för att klippa rören.
P1040482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigglesat i ingången till badrummet, lite trixiga vinklar.
P1040483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här en bild igenom luckan till vinden. nere till vänster finns en kopplingsdosa med 4 rör ner till nätverkscentralen, bör väl räcka för framtiden :) . Rakt fram en eldosa på egen grupp om man någon gång blir tvungen att sätta in FTX eller liknande.
P1040485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite mer rördragning för elementet i gamla sovrummet
P1040507.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var några reglar att borra igenom
P1040509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rördragningen i allrummet, gjorde en liten sväng för att inte få så skarp krök.
P1040535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av sovrummen nästan färdigt med OSB
P1040532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifrån andra hållet
P1040534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljuddämpning i mellanväggen
P1040530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Media väggen nästan färdig i allrummet, tre fack i nederdelen ska användas till inbyggnadshögtalare
P1040536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motstående vägg, två fack i överdelen av den raka väggen ska användas för bakhögtalare.
P1040538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lastat av den sista takstolen med en liggande regel, här fanns tidigare ingen vidare avlastning ner i väggen.
P1040537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stice och 1 till
  • Laddar…
Läst igen tråden och vill framföra en stilla beundran för nogranhet och tydliga bilder som kan vara till hjälp för andra!
 
Anders D skrev:
Läst igen tråden och vill framföra en stilla beundran för nogranhet och tydliga bilder som kan vara till hjälp för andra!
Tack, jag försöker lägga upp ordentligt med bilder och tips på vägen, det är ju så jag själv har lärt mig :D Jag är maskiningenjör utan vidare byggerfarenhet så det är ju här man lär sig.Bygga hus Rules!

Pappa fixade upp lite OSB i det andra sovrummet
P1040579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fortsatte med rör och slangdragningen.
Mediaväggen färdig, slang dragen och fogat i facken för högtalarna
P1040582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakväggen, har satt ett uttag för lågnivå till subbasen.
P1040583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog rören till golvärmefördelaren och vattnet till handfatet, golvet krymper för varje dag...;)

P1040580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sjukt imponerad, som alltid varje gång jag tittar till denna tråden. Liten fråga bara, vad är de där ljusa fyrkanterna som sitter på duken i stort sett varje fack? Aldrig sett förr. :)
 
Är mycket imponerad av tempot som du lyckas hålla! :D Och kommer bli galet fint också!

Visst tänker du på att OSB behöver ca 3mm rörelsemån mellan skivorna!?
 
Dalbotös skrev:
Sjukt imponerad, som alltid varje gång jag tittar till denna tråden. Liten fråga bara, vad är de där ljusa fyrkanterna som sitter på duken i stort sett varje fack? Aldrig sett förr. :)
Det är efter lösullssprutningen, först skär dom hål på Ångbromsen och när dom sprutat så tejpar man hålet med en lagningslapp.
 
Aha! Då är jag med. Tack för svaret!
 
lorens skrev:
Är mycket imponerad av tempot som du lyckas hålla! :D Och kommer bli galet fint också!
Visst tänker du på att OSB behöver ca 3mm rörelsemån mellan skivorna!?
Jepp, men fick läxa upp pappa efter han satt sin första skiva, han slutade som snickare -85 och har inte kört med OSB ;) men nu är det tretumsspikknepet mellan skivorna och ställer dom på en 3mm masonit på golvreglen (står stadigare än på en 3 tumsspik)
 
Redigerat:
Drog färdigt rören idag :D

Vatten till handfat till vänster (ska även gå ett rör tvärs rummet till toaletten senare) , värme till golvärmefördelarskåpet till höger. Drog även ett 16 rör ifrån nedervåningens badrum till golvärmefördelarskåpet, kan kanske behövas någon styrning så det är lika bra att förbereda med en slang.
P1040594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten till dusch
P1040595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och alla ledningar i allrummet
P1040599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens tips: Köp självdragande flatborr (gängad spets) man behöver inte trycka på borren den kör på själv! Perfekt om man är i trånga utrymmen då det är knepigt att få bra tryck.
P1040600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att det skulle gå lite smidigare att måla kanterna på hattlockläkten så sågade vi 45 graders vinklar i en regel.
P1040622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen var det dax för dagens STORA bygge!

Barnen ska ju också få köra alla maskiner (hmm nästan) och spika lite, grabben djupt koncentrerad med sticksågen

P1040605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick övervaka det hela lite...
P1040608.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även dottern måste testa att köra borren, grabben var inte helt nöjd att även lillasyster skulle testa
P1040617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt! gick lite snabbare än pappas bygge :rolleyes:

P1040619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite senare cyklade vi ner till havet och testade båtarna, lite baktunga och ingen köl men kul var det!
P1040620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.