Tack för alla uppskattande kommentarer, jag kan väl säga att jag inte hade dragit av taket utan hjälp av pappa och svärfar :)

Den mesta infon jag får hur jag ska bygga är nog ifrån nätet, sen kollar jag lite med åldermännen vad dom tror.

Inget regn idag! Fick på lite lockläckt på nya gaveln
P1040900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan
P1040901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bottenbrädor uppe på gamla gaveln
P1040902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och några på badrums gaveln
P1040903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fruktansvärt segt idag, blev inte så mycket gjort.
Fick upp botten brädorna på badrumsutbyggnaden och borrade hålet för fläkten. Lite konstig vinkel på kortet men det är tagit underifrån.
P1040904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höll på att göra en tabbe med bottningslisten runt fönstren satte den först längst ut men kom på idag att den ska ju vara längst in mot rummet (med lite fog för att täta mot ångbromsen). Detta efter ha granskat fönstermonteringsinstruktionen om man ska ha utefog eller silikon i spåret för fönsterblecket.

Grabben målade sin bil vi byggde (vad ska man annars göra med "hjulen" man får över efter dosfräsen?)(y)
P1040905.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
+1 för växelspaken :)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en växel-spax?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 3 till
  • Laddar…
Rev plasten på den andra gamla gaveln, riktade upp lite och isolerade 70mm. Häftade upp vindduken.
Fönsterblecket var inte installerat på riktigt sätt (Alu Elitfönster installerat för några år sedan) det var nitat i framkant under aluplåten på fönstret alltså inte så som sig bör i skåran i trät och skruvat. Regnet som tar sig in vi gångärnsöppningen blev instängt bakom aluplåten och kan ta sig in i väggen.

Dåliga bilder nu när det börjar att bli mörkt... fick även på lite mer lockläkt på badrumsdelen.
P1040947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick upp distansen för luftning bakom fasaden och avdelningen + plåt på den sista sidan. Även lite mer lockläkt, sen kom regnet igen. Vi flyttade in och skruvade gips och råspont i tak. Färdigt med taket.

P1040948_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag och frugan undrar hur du behandlar råsponten?
 
cederbusch skrev:
Jag och frugan undrar hur du behandlar råsponten?
Två målningar med Gjöco spärrgrund bruten i 0502-y, vänta minst 24 h innan nästa lager läggs. Slapp på detta vis att måla med kvistlack. Slipar lite lätt med ett sandpapper för att bli av med den värsta råheten. Återkommer om 10 år om jag får några genomslag av kvistar :)
 
Det blir riktigt snyggt det här! Få "amatörbyggen" som är så otroligt proffsigt utförda! BIGUP!
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
erik_n skrev:
Det blir riktigt snyggt det här! Få "amatörbyggen" som är så otroligt proffsigt utförda! BIGUP!
Ska väl vara ditt bygge då ;)

Fick upp bottenbrädorna och några lockläkt på den sista gaveln
P1040950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och en vägg färdig med lockläkt och foder + fönsterbleck. Vilken tid det tar med allt småpill, varför valde man in en enklare panel...
P1040949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade dit alla fönsterblecken och fick målat en gång till under takutsprånget.
 
Några lockläkt kvar på den stora gaveln
P1040962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och några på den gamla
P1040964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild på fönsterblecket, fyllde spåret i fönstret med silikon innan montering och sen en sträng över efter montering
P1040963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provmålade några brädor + läkt med färdigstrykningen mest för att testa hur skruvskallarna ser ut.
P1040966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar läkt och botten brädor för att det är smidigt och det är svårt att spika lockläckten. Det är även bra om man behöver ta ner en bräda om man ska ändra något (har redan haft användning för detta :surprised:)

Dyrskruven tilll lockläkten, med fyrkantsbits för liten skalle
P1040967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade lite hål för ventilationen, här för 125mm spiro till Fresh intellivent fläkten. Gör hålet i vindduken och ångbromsen lite mindre och låter röret flexa ut duken för fin passform, tejpar på insidan vid ångbromsen. Lösullen gick bra att packa upp och till sidorna så att man fick ett fint hål.

P1040965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat och tejpat rör i badrummet. I sovrummen är det monterat temperaturstyrda 100mm friskluftsintag (PAX RTP100)
P1040969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då det började att regna igen så flyttade vi in och fixade lite, gips i hallen
P1040957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan färdiggipsat i sovrummet
P1040959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat med råsponten i det sista sovrummet
P1040960.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutar med en översiktsbild, tänk bort ställningen och nedervåningen ;)
P1040968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir kanonsnyggt! Härligt att se någon som har sådan känsla för detaljer och verkligen försöker att få allt rätt. Hade en "riktig" hantverkare hemma igår och jag är säker på att du hade gjort det bättre. ;-)

Ni har inte funderat på att ha takstolarna synliga i det stora sovrummet?
 
The Tor skrev:
Ni har inte funderat på att ha takstolarna synliga i det stora sovrummet?
Jo dom blir synliga, i alla fall den horisontella bjälken. Kommer bräda in dom lite för att få den att se lite grövre ut.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Fick på alla locklläkten och foder! ännu en milstolpe. Fixade lite för vindskiveplåtarna, var uppe med vinkelslipen och körde av lite vid mansardbrytet. Målade sen norrsidan färdig, bäst att passa på när det var fint väder och varm kväll. Även en och annan gipsskiva kom på plats. Fick upp OSB på hålet som var kvar till stora sovrummet.

Min bror dök upp och hjälpte till att röja lite i garaget och flytta brädor med frugan.

Inga bilder då det blev för mörkt, fixar imorgon.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.