1 356 196 läst · 2 804 svar
1356k läst
2,8k svar
Yale doorman
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Mitt lås fungerade i en vecka och sedan kännde inte switchen i låset att det var stängt så man kan låsa. Det var även konstaterat av låssmeden som var över och kollade. De fick rekommendationen av Yale att det skulle vara batterihållaren vilket jag är frågande till.
Nu vet jag ju inte vad som är exakt problemet i ditt fall. Jag har bara din beskrivning och har inte sett låset själv. Men felet som du beskriver, att låset inte går igen när man stänger dörren, kan ju precis lika gärna bero på att låset är felmonterat eller feljusterat. Frågan är kort sagt om du har monterat låset själv, och det är felmonterat. Jag antar, eftersom du ringer Assa kundtjänst, att det är du själv som har monterat låset. Om du hade köpt tjänsten av en låssmed att leverera och montera låset så skulle du inte behöva ringa dit för då vore det hans problem. Och det är inte heller speciellt konstigt att Assa kundtjänst hänvisar dig dit där du köpte låset.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag har monterat det själv men är rätt säker på att det blev rätt då det funkade och grannen som är låssmed och sålt det kollat och konstaterat att det var något fel på det. Det var även han som fått besked av sin säljare hos Yales gross att jag skulle ringa direkt till Assa och få nya delar.
Om du öppnar dörren och tittar på låskistan så är det överst ett trekantigt bleck som sticker ut. Om du först trycker ner dörrhandtaget och släpper så ska hakregeln åka in. Om du sen trycker in det där trekantiga blecket så ska hakregeln poppa ut igen. Om den INTE gör det så är det fel på låset. Om den GÖR det så är det säkerligen justering som ska till.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Haken går in som den skall men den känner inte att blecket är intryckt. Ibland gör den det, ibland inte.
Det kan lika gärna vara något med logiken för ibland funkar det när jag har gjort reset, men det funkar bara några gånger. Har testat känsligheten i blecket och man behöver bara ha det intryckt till hälften när det funkar som det skall för att den skall känna att dörren är stängd. I mitt fall kan jag trycka det i botten och den tror fortfarande att dörren är öppen.
Något de verkligen skulle behöva lägga till på detta lås är en möjlighet att låsa det utan tillgång till batteri. Hur kul är det att behöva skruva dit det gamla låset om det elektroniska havererar?
Det kan lika gärna vara något med logiken för ibland funkar det när jag har gjort reset, men det funkar bara några gånger. Har testat känsligheten i blecket och man behöver bara ha det intryckt till hälften när det funkar som det skall för att den skall känna att dörren är stängd. I mitt fall kan jag trycka det i botten och den tror fortfarande att dörren är öppen.
Något de verkligen skulle behöva lägga till på detta lås är en möjlighet att låsa det utan tillgång till batteri. Hur kul är det att behöva skruva dit det gamla låset om det elektroniska havererar?
Men vadå det går väl att låsa/låsa upp när batteriet är slut. Man kan hålla emot ett 9V-batteri mot två små bleck på undersidan av låset. Själva låsningen trodde jag dessutom var en helt mekanisk grej som är oberoende av batteri och elektronik? Är det inte nåt mekaniskt fel på ditt lås eller?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Även ett 9V batteri är ett batteri. Utan någon form av batteri så går det inte att låsa. Haken går i när blecket på låskistan trycks in, men sedan måste en motor gå in och låsa. Utan att motorn går in så är det bara att trycka ner handtaget och öppna.
Jag hade också lite problem med injusteringen av slutbleck. Hade innan jag fått till det problem två gånger med att låset inte förstod att dörren var stängd och därmed inte ville låsa.
Låset är känsligt för för stort avståndet mellan dörrblad och låskista. Detta står det om på Yales websida. Prova att justera ut slutblecket med brickor om avståndet är för litet.
Vi är mycket nöjda med vårt lås. Det som inte är helt optimalt är väl känslan när man stänger dörren. Det rasslar och man känner ett motstånd från den trekantiga avkännaren när man stänger. Ingen kassaskåpskänsla som med nya dörrar försedda med konventionella lås. Förmodligen svårt att göra något åt eftersom själva låsningen ju är mekanisk genom att avkännaren släpper fjädern som trycker ut hakregeln. Det elektroniska är vad jag kan förstå enbart styrningen av om handtaget skall kopplas in eller röra sig fritt utan att ta med sig hakregeln in.
Låset är känsligt för för stort avståndet mellan dörrblad och låskista. Detta står det om på Yales websida. Prova att justera ut slutblecket med brickor om avståndet är för litet.
Vi är mycket nöjda med vårt lås. Det som inte är helt optimalt är väl känslan när man stänger dörren. Det rasslar och man känner ett motstånd från den trekantiga avkännaren när man stänger. Ingen kassaskåpskänsla som med nya dörrar försedda med konventionella lås. Förmodligen svårt att göra något åt eftersom själva låsningen ju är mekanisk genom att avkännaren släpper fjädern som trycker ut hakregeln. Det elektroniska är vad jag kan förstå enbart styrningen av om handtaget skall kopplas in eller röra sig fritt utan att ta med sig hakregeln in.
Jag är väldigt intresserad av lås Yale doorman och undrar om ni kan räta ut mina frågetecken.
1. Vad behöver jag kontrollera innan för att försäkra mig om att låset är möjligt att montera i min dörr?
Det står "Passar de allra flesta ytterdörrarna i Skandinavien utan att man behöver göra ingrepp eller anpassning av dörren. Klarar dörrtjocklek 40-88 mm."
Innebär detta att det enda jag behöver mäta innan är hur tjock dörren är?
2. Ponera att batteriet tar slut, stämmer det då att jag utifrån håller ett 9V batteri emot och att jag sedan enbart med koden kan låsa upp?
3. "Bortasäkringsfunktion som förhindrar att man kan öppna inifrån, utan elektronisk nyckel, när man har låst dörren från utsida"
Ponera att jag inte har någon fjärrkontroll och att någon annan låser dörren utifrån och jag är kvar inne, hur kan jag då komma ut?
4. "Inbyggt inbrottslarm på 80db som larmar vid inbrottsförsök.Inbyggt inbrottslarm på 80db som larmar vid inbrottsförsök."
Kan ni förklara vad som skall hända för att att detta ska börja låta? Man slår fel? isf hur många gånger? Och hur länge tjuter det? och hur stänger man av det?
Jag har också tänkt att jag köper låset via en låssmedaffär så att de också monterar det, så om det blir felmonterat blir det deras uppgift att se till att fixa det, låter som en god idé?
Tack för er hjälp.
1. Vad behöver jag kontrollera innan för att försäkra mig om att låset är möjligt att montera i min dörr?
Det står "Passar de allra flesta ytterdörrarna i Skandinavien utan att man behöver göra ingrepp eller anpassning av dörren. Klarar dörrtjocklek 40-88 mm."
Innebär detta att det enda jag behöver mäta innan är hur tjock dörren är?
2. Ponera att batteriet tar slut, stämmer det då att jag utifrån håller ett 9V batteri emot och att jag sedan enbart med koden kan låsa upp?
3. "Bortasäkringsfunktion som förhindrar att man kan öppna inifrån, utan elektronisk nyckel, när man har låst dörren från utsida"
Ponera att jag inte har någon fjärrkontroll och att någon annan låser dörren utifrån och jag är kvar inne, hur kan jag då komma ut?
4. "Inbyggt inbrottslarm på 80db som larmar vid inbrottsförsök.Inbyggt inbrottslarm på 80db som larmar vid inbrottsförsök."
Kan ni förklara vad som skall hända för att att detta ska börja låta? Man slår fel? isf hur många gånger? Och hur länge tjuter det? och hur stänger man av det?
Jag har också tänkt att jag köper låset via en låssmedaffär så att de också monterar det, så om det blir felmonterat blir det deras uppgift att se till att fixa det, låter som en god idé?
Tack för er hjälp.
Man skall ha klart för sig att Yale doorman har en stor svaghet. Om man gåg hemifrån och av misstag aktiverar bortaläget och någon finns kvar hemma så kommer inte denna ut. Samma sak händer om batterierna tar slut eller att enheten går sönder man kommer inte ut. Detta beror på att vredet på insidan är elektroniskt kopplat vilket kan vara hur farligt som helst. Exempelvis om det börjar brinna och man är i en lägenhet på åttonde våningen.
Tänk efter en gång extra innan ni köper denna produkt.
Tänk efter en gång extra innan ni köper denna produkt.
Snälla, kontrollera fakta innan du kommenterar... Yale Doorman GÅR att öppna inifrån utan ström!f 12 skrev:Man skall ha klart för sig att Yale doorman har en stor svaghet. Om man gåg hemifrån och av misstag aktiverar bortaläget och någon finns kvar hemma så kommer inte denna ut. Samma sak händer om batterierna tar slut eller att enheten går sönder man kommer inte ut. Detta beror på att vredet på insidan är elektroniskt kopplat vilket kan vara hur farligt som helst. Exempelvis om det börjar brinna och man är i en lägenhet på åttonde våningen.
Tänk efter en gång extra innan ni köper denna produkt.
Se längst ner här: http://www.yale.se/sv/yale/Yalese/Produkter/?groupId=2156&productId=33268
Framgår även tydligt i manualen!
Vad det gäller "borta-läget" så är det ju inget man aktiverar "av misstag" som du skriver eftersom man måste ange koden eller trycka brickan mot låset på utsidan efter att man gått ut.
Tillbaka till "Borta-läget"... Jag var ner och testade nu och för att aktivera borta-läget måste man först dra en knapp på låskistan neråt och sen låsa utifrån med brickan.
Det är alltså samma som med vilket lås som helst. Du måste trycka ner knappen på låskistan och sen låsa dörren utifrån. Vanliga lås går då heller inte att låsa upp inifrån så där är det ingen skillnad!
Det är alltså samma som med vilket lås som helst. Du måste trycka ner knappen på låskistan och sen låsa dörren utifrån. Vanliga lås går då heller inte att låsa upp inifrån så där är det ingen skillnad!
Ni som har denna, kan man ställa in så man måste ha både bricka och kod för att komma in eller är det antingen eller? Sedan undrar jag om det är någon som vet vilken RFID teknik de använder sig av på brickorna, typ EM 4102 eller liknande.
Det jag hittade är "Mifare Classic med sektorläsning samt extra kryptering och så kallad Rolling ID".
EM 4102 används då inte eftersom det är en äldre okrypterad standard.
Det är antingen kod eller bricka som gäller. Koden kan vara mellan 6 och 12 siffror.
EM 4102 används då inte eftersom det är en äldre okrypterad standard.
Det är antingen kod eller bricka som gäller. Koden kan vara mellan 6 och 12 siffror.
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Doorman har väl ett properitärt låst Mifare format. Dvs du kan inte koppla egna brickor eller kort till låset utan måste köpa deras sunkiga mjuka plastbricka.