703 809 läst · 2 539 svar
704k läst
2,5k svar
Worx Landroid
Nu har du fått många svar från flera av oss på dina frågor som tenderar att upprepas hela tiden.Hanquist skrev:
Sammanfattningsvis;
1) Klipparen går alltid motsols=vänstervarv på slingan hem till laddstationen. Den kan inte gå högervarv alls, vad du fått det från förstår jag inte.
2) Om du ger klipparen tillräckligt med klipptid så kommer den att klippa hela tomten, den kommer även att hitta den smala passagen och därmed klippa den andra sidan också.
3) Om Ölandsstenen inte sticker upp ovanför gräsytan kommer inga knivar att slå i. Som någon skrev, fungerar det med din vanliga klippare så fungerar det med LR. Min går över en stenlagd gång utan några problem alls.
Föreslår alltså att du åker till Jula snarast och köper en maskin innan de tar slut igen. Sen installerar du exakt efter installationsmanualen så kommer det att gå hur bra som helst.
Lycka till!
Inte mer rättvist för Ld:n iallafall...Jonas_Pettersson skrev:Jag installerade en hq automover 305 idag åt en på jobbet.. Kan säga det att jag är glad och nöjd över att jag själv valt en Landroid.
Landroiden ser betydligt robustare och välbyggd ut. Enda nackdelan jag kan se på den är att den inte har en guidekabel. I övrigt ser jag bara fördelar. Regnsensor, bättre programmeringsmöjligheter av klipptider (då 305;an behöver 8 tim/dygn vilotid??) mm.
Nackdel med hq var det lilla hjulet som inte var svängbart utan är som en boll som glider över gräset när den svänger. Det gnisslade när den svängde i det fuktiga gräset.
Kvalitetsmässigt över tid återstår att se.
Jag vet att det hade varit mer rättvist att jämföra Landroiden med hq 220 istället men..
Har nu läst igenom alla inlägg och det verkar som jag är ensam om att ha en klippare som inte tar emot laddning utan åtgärd. Har haft klipparen i 1 månad och allt fungerade bra i 3 veckor. Sedan en dag när klipparen skulle gå till laddning så beter den sig som om stationen vore ett hinder och backar ur 1 meter för att sedan gå in igen, för att på nytt gå ur och fortsätter så tills den stänger av sig eller om jag drar ur kontakten i ett par sekunder, då den går in och tar emot laddning som sig bör. Har varit i kontakt med supporten med förslag om byte av kontaktuttag och att inte ha laddkabeln i slingor. Jag har nu provat flera kontakter och olika sladdlösningar. Är det någon här som kan ha någon ide' om en lösning, vill inte att det ska bli ett garantiärende med följden att man behöver klippa gräset själv.
Min gjorde lika dant direkt när jag instalerade den. Ringde till suporten och fick svaret att det är en svart låda i laddstationen som är trasig. Han frågade om jag kunde byta den själv, efter att jag skruvat i sär och kollat sa jag att det fixar jag nog, bra för då går det fortare än om jag skall lämna in den. jag väntade i 2 veckor och ringde ett antal gånger till HP. Det tog 3 veckor för HP att skicka dosan, under tiden gick jag tillbaka med laddstationen och fick den utbytt på Jula. Nästa fel som blev var att den lämnade aldrig laddstationen när den var full laddad utan jag fick trycka ut den. Nu har jag lämnat tillbaka min Landroid lite synd då den klipper bra, robust å stark. Hörde också att företaget är stämt av Husqvarna för patentintrång och att Coop kommer sluta att sälja.
Ifall de stämmer att coop ska sluta sälja så har ju HQ lyckats skrämma ett företag iallafall. Men som det har sagts i tråden innan så är det ju inget som säger att HQ får rätt.Bjutte skrev:Min gjorde lika dant direkt när jag instalerade den. Ringde till suporten och fick svaret att det är en svart låda i laddstationen som är trasig. Han frågade om jag kunde byta den själv, efter att jag skruvat i sär och kollat sa jag att det fixar jag nog, bra för då går det fortare än om jag skall lämna in den. jag väntade i 2 veckor och ringde ett antal gånger till HP. Det tog 3 veckor för HP att skicka dosan, under tiden gick jag tillbaka med laddstationen och fick den utbytt på Jula. Nästa fel som blev var att den lämnade aldrig laddstationen när den var full laddad utan jag fick trycka ut den. Nu har jag lämnat tillbaka min Landroid lite synd då den klipper bra, robust å stark. Hörde också att företaget är stämt av Husqvarna för patentintrång och att Coop kommer sluta att sälja.
Nu har jag packat upp maskinen och startat den inomhus (innan jag börjar lägga ledtråd). Efter att ha fyllt i datum och Pin osv.... Så nu står det "0 för återställning / Utanför avgränsningen" Ska det stå detta innan man grävt ner kablen i marken och var det detta som även ni såg efter att ha fyllt i datum osv.?
Bara så man är på säkra sidan innan man lägger någon timme på "kabel".
/ M
/ M
Börja med att läsa instruktionerna så slipper man såna här onödiga frågor. Eftersom du inte har slingan ansluten så är den ju självklart utanför sitt områdeHanquist skrev:Nu har jag packat upp maskinen och startat den inomhus (innan jag börjar lägga ledtråd). Efter att ha fyllt i datum och Pin osv.... Så nu står det "0 för återställning / Utanför avgränsningen" Ska det stå detta innan man grävt ner kablen i marken och var det detta som även ni såg efter att ha fyllt i datum osv.?
/ M
Jag skrev ju det i mitt tidigare inlägg; "Sen installerar du exakt efter installationsmanualen så kommer det att gå hur bra som helst.", eller hur?Hanquist skrev:Nu har jag packat upp maskinen och startat den inomhus (innan jag börjar lägga ledtråd). Efter att ha fyllt i datum och Pin osv.... Så nu står det "0 för återställning / Utanför avgränsningen" Ska det stå detta innan man grävt ner kablen i marken och var det detta som även ni såg efter att ha fyllt i datum osv.?
/ M
Hej allaHanquist skrev:Nu har jag packat upp maskinen och startat den inomhus (innan jag börjar lägga ledtråd). Efter att ha fyllt i datum och Pin osv.... Så nu står det "0 för återställning / Utanför avgränsningen" Ska det stå detta innan man grävt ner kablen i marken och var det detta som även ni såg efter att ha fyllt i datum osv.?
/ M
jag svarade själv Hanquist för att jag trodde det var en nyfiken och osäker köpare.
Har nu efter att ha läst inläggen insett att det är ett "Troll" (orkar inte förklara det nu men googla forum troll)
LÄGG INTE TID PÅ ATT SVARA HANQUIST!!
kan bara konstatera att du inte har koll.. Trollman skrev så här ju:MBygga skrev:EP1058958 handlar om att dockningsstationen skickar ut en signal som klipparen kan uppfatta och därmed hitta "hem" lättare, detta system har inte Landroid.
EP1025472 handlar om slinglinan, men till skillnad från Landroidens starkt förenklade system så handlar detta om ett intellegent signalsystem som kan guida roboten till speciella ställen på slingan t.ex.
EP1302147 handlar också om att robot och dockningsstation kommunicerar med varandra vilket alltså inte Landroid gör.
SE511254 handlar om att man har en kombination av slingkabelstyrning med minst en separat guidekabel innanför arbetsområdet som kan leda roboten till dockningsstationen. Inget som Landroid använders sig av.
Summerat kan man konstatera att där HQ har mycket intelligens inblandad mellan robot och slinga/dockningsstation så gör Landroid ungefär samma sak men utan den typen av kommunicerande intelligens. Helt enkelt gör de en billigare och nästan lika bra lösning men en nackdel är då förstås det där med 4,5 m som man förmodligen inte kan lösa utan intelligent kommunikation. Således inga sirekta intrång vad jag kan se. Däremot om de som här på forumet skriver om att Worx borde lösa denna problematik och att den t.ex. åker gränsle på slingan får igenom sina önskemål kommer Worx förmodligen att behöva göra patentintrång, således lite av Moment 22.
Intressant, jag har tittat lite och det är dessa patent som verkar ge problem:
- EP1058958
- EP1025472
- EP1302147
- SE511254
Jag är ingen patentingenjör men jag tycker inte att SE patentet är vattentätt(ända jag tittat igenom) och det handlar mest om en intelligent slingsignal. Nu har ju inte landroid detta...
Läs det understrukna två tre gånger till.. sen kan jag bara utgå ifrån att ett så stort företag som Husqvarna inte ger sig in i en patent strid utan att veta vad WORX har eller inte har.. alla inklusive Husqvarna har talat om 2 patent.
http://husqvarnagroup.com/sv/press/pressmeddelanden?afw_id=1241551
Så tills det är över lämna dina spekulationer därhän.. please,,
Redigerat: