26 557 läst · 56 svar
27k läst
56 svar
Är det olagligt, förbjudet att bygga hus utan att kunna visa upp papper på allt?
Sida 1 av 4
Låt säga att jag bygger ett hus till större delen själv. Eljobb och våtrum utförs av kompisar med behörighet men inga pengar byter ägare, inga kvitton finns.
Allt finns dokumenterat med bilder, allt är schysst gjort.
Är det olagligt?
Får man inte bygga så enligt PBL?
Kommer jag inte få slutbevis?
Kommer det inte gå att försäkra?
Kommer kommunen sätta stopp för mig?
Allt finns dokumenterat med bilder, allt är schysst gjort.
Är det olagligt?
Får man inte bygga så enligt PBL?
Kommer jag inte få slutbevis?
Kommer det inte gå att försäkra?
Kommer kommunen sätta stopp för mig?
Precis! Har du bara rätt papper ifyllda så spelar det ju ingen roll om du betalt för det eller inte. Möjligtvis skulle skatteverket kunna börja fundera på om det har arbetats svart eller inte, men det är ju en annan sak.
Och kontrollplanens punkter är ju gudskelov inte reglerade i PBL, så man ska givetvis inte godkänna att KA lägger in kontrollpunkter för el och våtrum.Matti_75 skrev:
Man ska inte överarbeta saker.
Det finns ingen anledning att försöka vara "bäst i klassen" inför kommunen.
Det enda man inte får göra själv är elen.
Sen kan det finnas lokala regler, så att man t.ex. måste anlita rörkrökare för att ansluta till det kommunala vattnet. Just det, kylanläggningar får man väl inte greja med själv idag, så tänker man sätta in VP av något slag där mediakretsen måste kopplas ihop så är det väl kyltekniker som gäller ... om man vill vara laglig.
Försäkringsbolag, har jag uppfattat, har sällan några synpunkter. Dom tar gärna in många års premieinbetalningar för sen vid skada försöka hitta fel i utförandet och slippa utbetalning.
Vid försäljning kan det kanske bli tveksamheter, om det är en ängslig eller stingslig köpare. Dom får väl leta efter ett annat hus då.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
När det gäller elen så måste din elektriker skicka in en färdiganmälan till nätägaren. Färdiganmälan måste komma från en behörig elinstallatör. Som jag tror måste vara registrerad hos nätägaren.
Och det där är nog typexempel på en sak som skattemyndigheten kan få för sig att kolla om de gör en skatterevision hos elfirman. Att det finns fakturor i bokföringen som matchar de olika anmälningar som elfirman gjort till nätägaren under året. Det är ju då iofs inte ditt problem utan snarare elfirmans problem.
Och det där är nog typexempel på en sak som skattemyndigheten kan få för sig att kolla om de gör en skatterevision hos elfirman. Att det finns fakturor i bokföringen som matchar de olika anmälningar som elfirman gjort till nätägaren under året. Det är ju då iofs inte ditt problem utan snarare elfirmans problem.
Detta är vad jag förstår numera endast ett önskemål från nätägaren, inte ett krav i ELSÄK-FS.hempularen skrev:
För övrigt är det väl bara anslutningen av servisen och installation av mätaren som behöver färdiganmälas?
Sedan är det såvitt jag kan tolka föreskriften fritt fram.
Redigerat:
En intressant tanke.hempularen skrev:Och det där är nog typexempel på en sak som skattemyndigheten kan få för sig att kolla om de gör en skatterevision hos elfirman. Att det finns fakturor i bokföringen som matchar de olika anmälningar som elfirman gjort till nätägaren under året. Det är ju då iofs inte ditt problem utan snarare elfirmans problem.
Det kan väl näppeligen ses som bevis på utfört svartarbete, det bör väl endast betyda "en indikation" som ev föranleder djupare undersökning?
När min kompiselektriker fixade byggelen i fasadmätarskåpet samt för/färdig-anmälan, upprättades det givetvis ingen faktura då inga pengar bytte ägare.
Och inga överenskomna gentjänster fanns det, vare sig uttalad eller outtalad form.
Han borde kanske skickat en faktura med 0 kr i fakturerat belopp.
(Men hans företag var iofs inte längre aktivt då, då han återgått till anställning).
Fast man har ju hört en del illa om skattemyndigheten, så ... :|
Vad jag försöker komma fram till är att t.ex Gar-bo inte kan erbjuda mig en byggfelsförsäkring då
jag inte tar in några entreprenörer.
Men mitt bygglov på gamla PBL säger att jag måste ha en försäkring.
(vill kort och gott slippa denna skitförsäkring)
Jag får alltså ingen försäkring som kommunen kräver av mig.
jag inte tar in några entreprenörer.
Men mitt bygglov på gamla PBL säger att jag måste ha en försäkring.
(vill kort och gott slippa denna skitförsäkring)
Jag får alltså ingen försäkring som kommunen kräver av mig.